|
|
کدخبر: ۱۶۹۷۲۸

سمنانیان تشریح کرد /

خبرگزاری تسنیم: رئیس مرکز هیئت های امنا و هیئت های ممیزه وزارت علوم با اشاره به تقدیر رئیس جمهور از ۱۴ استاد نمونه کشوری، نحوه انتخاب و ملاک معرفی افراد را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاهخبرگزاری تسنیم، سعید سمنانیان مشاور وزیر علوم و رئیس مرکز هیئت های امنا و هیئت های ممیزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در جمع خبرنگاران، نحوه انتخاب اساتید نمونه کشوری و تاریخچه این اتفاق را تشریح کرد.

سمنانیان گفت: دانشگاه های ایران قبل از انقلاب اسلامی ایران دو خصوصیت آموزش محوری و فعالیت دانشجویان در سطح تحصیلات تکمیلی در بخش پزشکی را داشتند که بعد از انقلاب اسلامی نگرش موجود در این زمینه تغییر یافت و ما به سمت دانشگاه های پژوهش محور در حال حرکت هستیم و اکنون در حال گذار از این مرحله به سر می بریم.

سمنانیان با اشاره به اینکه ۷۰ هزار عضو هیئت علمی کشور امروز به امر پژوهش مشغولند، یادآور شد: اگر این ۷۰ هزار عضو هیئت علمی در تولید علم به شکل های مختلف به دنبال تولید یک مقاله علمی بودند قطعا دانشگاه های ایران به راحتی جزو ۵۰ دانشگاه های برتر بود و شرایط امروز ایران از نظر توسعه یافتگی متفاوت بود.

مشاور وزیر علوم با تاکید بر اینکه در حال حاضر تغییر رفتاری در حوزه آموزش عالی در زمینه پژوهش محوری بودن دانشگاه ها و اساتید مشاهده می شود، تصریح کرد: در برخی از کشورها گذر از این مرحله تا چند نسل وجود دارد، اما در ایران به برکت انقلاب اسلامی با سرعت بیشتری در حال حرکت است و شاهد هستیم که ایران کشورهای اسلامی را از نظر تولید علم پشت سر گذاشته که البته نباید به این حد اکتفا کنیم.

وی با اشاره به اینکه شعار اصلی وزارت علوم، تاکید هر چه بیشتر بر کیفیت علمی است، گفت: فردا اساتید انتخاب شده و نمونه از دستان رئیس جمهور لوح تقدیر و جایزه دریافت می کنند و در تعیین این اساتید مباحثپژوهشی مورد توجه بوده است.

سمنانیان با اشاره به تاریخچه انتخاب اساتید نمونه کشوری، گفت: این امر در سال ۱۳۶۹ با تصویب دولت بنا بر اعطای نشان های دولتی در حوزه نشان های دانش و پژوهش رقم خورد و طی سال های گذشته اساتید نمونه در زمینه فعالیت های علمی، ارتقاء دانش، ارائه روش های نوین تحقیق و مطالعات، ابداع، اختراع و تبدیل ایده به محصول فعالیت داشتند که براساس این ویژگی ها انتخاب می شوند و این نشان به آنها تعلق می گیرد.

مشاور وزیر علوم با اشاره به اینکه بر این اساس کمیته ابلاغ نشان در وزارت علوم تشکیل شد و پیشنهادات دانشگاه ها را در این زمینه بررسی کرد، گفت: دانشگاه هایی که دارای ۵۰ تا ۲۰۰ عضو هیئت علمی بودند می توانستند یک نفر را به این کمیته معرفی کنند و دانشگاه هایی که بیش از این تعداد را به عنوان عضو هیئت علمی داشتند ۲ نفر را به عنوان عضو هیئت علمی نمونه انتخاب می کردند، اما شاخص های معینی در این زمینه در نظر گرفته نشده بود تا اینکه در بخشنامه دوم جدولی برای انتخاب نمونه در نظر گرفته شد و ملاک های تشخیص و معرفی عضو هیئت علمی نمونه معین شد.

وی با بیان اینکه اولین مراسم برگزاری و انتخاب استاد نمونه در سال ۷۰ و ۷۱ صورت گرفت، گفت: ۲۱ نفر در این مرحله انتخاب شدند و در روز معلم به این افراد ۲۹ لوح و هدایا تقدیم شد و تا به امروز ۳۴۵ نفر در ۲۲ سال اخیر به عنوان عضو هیئت علمی نمونه از ۴۱ دانشگاه و موسسات پژوهشی معرفی شده اند.

سمنانیان به ترکیب اساتید معرفی شده در طی سال های گذشته به عنوان استاد نمونه اشاره و تصریح کرد: یک درصد از معرفی شدگان و اساتید نمونه از حوزه هنر و معماری، ۳۰ درصد از گروه فنی و مهندسی، ۳۰ درصد از گروه علوم پایه، ۱۳ درصد از گروه کشاورزی و ۲۶ درصد از گروه انسانی تا به امروز در رتبه های دانشگاهی مربی، استادیار، دانشیار و استاد تمام به عنوان استاد نمونه کشوری انتخاب و معرفی شده اند.

مشاور وزیر علوم با اشاره به اینکه طبق ابلاغیه، مربیان و رتبه های مختلف دانشگاهی کشور می توانند در ردیف معرفی شدگان به عنوان عضو هیئت علمی نمونه قرار گیرند، گفت: یک رویه نانوشته ای در ۲۲ سال اخیر وجود داشته که دانشگاه ها صرفا استادتمام ها یا دانشیارها را به عنوان عضو هیئت علمی نمونه معرفی کرده اند و این در حالی است که اختیار دارند تمام رتبه ها را انتخاب کنند.

وی با بیان اینکه دستورالعمل استاد نمونه همه ساله بازنگری می شود و پس از تایید وزیر علوم به دانشگاه ها ابلاغ می شود، یادآور شد: شرایطی مانند رسمی بودن، شاغل بودن و حداقل داشتن ۵ سال سابقه خدمت از شرایط نحوه انتخاب استاد نمونه کشوری است که امسال آئین نامه سال گذشته بدون تغییر در این زمینه ابلاغ شد و اشخاص معرفی شده در کمیسیونی به ریاست رئیس دانشگاه به عنوان دبیر، معاون آموزشی و پژوهشی سوابق این استاد نمونه بررسی می شود و در حال حاضر موسسات آموزشی به ازای هر ۱۵۰ عضو هیئت علمی یک نفر و حداکثر ۴ نفر را انتخاب و معرفی می کنند.

سمنانیان گفت: پس از معرفی این افراد به وزارت علوم کمیسیونی قبل از ارجاع این اساتید به وزیر که شامل معاون آموزشی وزارت علوم به عنوان رئیس کمیسیون و دبیر رئیس به عنوان رئیس مرکز هیئت امنا و ممیزه سوابق آنها را بررسی کنند و سپس این اسامی را در اختیار وزیر علوم قرار می دهد.

مشاور وزیر علوم با اشاره به ۱۰ دانشگاه برتری که اساتید نمونه و معرفی شده متعلق به آنها بوده است، گفت: دانشگاه تهران با ۴۱ استاد نمونه کشوری، شهید بهشتی با ۲۲، امیرکبیر، شریف و فردوسی مشهد با ۲۱ استاد، اصفهان با ۲۰ استاد، صنعتی اصفهان با ۱۹ استاد، تربیت مدرس با ۱۸ استاد، شیراز و تبریز با ۱۷ و ۱۶ استاد، علم و صنعت با ۱۶ استاد و شهید باهنر کرمان و علامه طباطبایی با ۱۲ استاد جزو دانشگاه های برتر در زمینه داشتن اساتید نمونه در بین اساتید نمونه کشوری بوده اند.

وی به روند تعیین اساتید نمونه کشوری سال تحصیلی ۹۲ - ۹۳ اشاره کرد و گفت: پس از اعلام این ابلاغیه به دانشگاه ها، ۲۳ دانشگاه ۵۳ پرونده پیشنهادی خود را به وزارتخانه اعلام کردند و بعد از کارشناسی های مفصل در این زمینه توسط کمیسیون مربوطه، ۱۴ نفر به عنوان عضو هیئت علمی نمونه کشوری برای سال ۹۲ و ۹۳ انتخاب شدند که ۲ نفر از آنها دانشیار و ۱۲ نفر آنها استادتمام هستند.

سمنانیان در خصوص هدایای این اساتید، گفت: هدایا از طریق رئیس جمهور اعطا می شود و تاکنون مشخص نشده است.

مشاور وزیر علوم در پاسخ به سوالاتی در خصوص عدم تقدیر از اساتید نمونه کشوری در سال ۹۲، گفت: این مسئله را باید از مسئولان قبلی بپرسید، اما من گمان می کنم به دلیل اینکه با فضای انتخابات سال گذشته همزمان بوده، این مسئله در سال قبل محقق نشد، اما از دانشگاه ها خواسته شده بود که نفرات برتر سال گذشته خود را نیز می توانند در لیست معرفی شدگان به وزارت علوم اعلام کنند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار