|
|
کدخبر: ۱۷۰۵۲۵

فرجی دانا در مراسم تجلیل از اعضای هیئت علمی نمونه کشور:

خبرگزاری تسنیم: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، افزایش اعضای هیئت علمی دانشگاه ها را از موارد لازم برای رسیدن به اقتصاد دانش بنیان برشمرد.

به گزارش خبرنگار حوزه دولتخبرگزاری تسنیم، رضا فرجی دانا وزیر علوم تحقیقات و فناوری ظهر امروز یکشنبه در بیست و سومین دوره تجلیل از اعضای هیئت علمی نمونه کشور با بیان اینکه نگاه ما به دانشگاه یک نگاه دانش بنیان است که این نقش باید برجسته تر از همیشه باشد، گفت: منابع انسانی، مراکز رشد، پارکهای علم و فناوری و تمام آنچه که در حوزه وزارت علوم و وزارت بهداشت انجام می شود برآمده بخش عرضه در اقتصاد دانش بنیان است.

وی افزود: نیروی انسانی منبع بزرگ برای تحقق خواسته هاست که البته کار تربیت نیروی انسانی باید هدفمند و تقاضامحور انجام شود. بنابراین پویایی برنامه های دانشگاهی و پاسخگویی به نیازهای جامعه از کارهای اساسی محوری است که باید در اولویت برنامه هایمان قرار گیرد.

وزیر علوم با بیان اینکه مهارت آموزی به دانشجویان به خصوص کارآفرینی یکی از مواردی است که ما در دانشگاه های نسل سوم دنبال می کنیم، اظهار کرد: مسئول کارآفرینی استادان هستند که ایده های نو به دانشجویان می دهند.

وزیر علوم بر همین اساس به ارائه آمار در زمینه جذب میزان اعضای هیئت علمی در دانشگاه ها پرداخت و گفت: ما در پایان سال تحصیلی ۹۱-۹۲ بیش از ۲۰ هزار عضو هیئت علمی در دانشگاه های تابع وزارت علوم داشتیم که ۸۳ درصد آنها استادیار به بالا بودند. با این حال به واسطه کمیت گرایی در سالهای اخیر، نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه ها ۳۳ شده است در حالی که در حکم برنامه این نسبت باید ۱۸ باشد که اگر می خواهیم در این نسبت وضعیت مطلوبی بوجود آوریم غریب ۲۰ هزار عضو هیئت علمی نیاز است.

فرجی دانا تصریح کرد: در دانشگاه آزاد در حال حاضر نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه آزاد ۵۳ است که تنها ۳۳ درصد آنها استادیار به بالا هستند و حدود ۱۰ هزار عضو هیئت علمی در مجموعه دانشگاه آزاد باید جذب شوند.

وی با اشاره به وجود بیش از ۱۲ هزار عضو هیئت علمی در دانشگاه های علوم پزشکی، تصریح کرد: به طور کلی ۶۸ هزار عضو هیات علمی در دانشگاه های کشور عهده دار پژوهش، آموزش و کارآفرینی هستند که برای رسیدن به وضعیت کیفی مناسب، برای رسیدن به اقتصاد دانش بنیان باید آنها را به بیش از ۱۰۰ هزار عضو هیات علمی انتقال دهیم. هرچند که مطمئنا برای رسیدن به اقتصاد دانش بنیان نسبت استاد به دانشجو تنها یکی از شاخص هاست.

انتهای پیام

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار