|
|
کدخبر: ۱۷۱۶۸۳

کامران در سوال از آخوندی:

خبرگزاری تسنیم: نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: از وزیر راه و شهرسازی می خواهم تا قانون مسکن مهر ایثارگران را به درستی اجرا کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانیخبرگزاری تسنیم، حسن کامران نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در سوالی از وزیر راه و شهرسازی در مورد علل اجرایی نشدن تامین مسکن ایثارگران از سوی وزارتخانه در سخنانی گفت: ضمن تشکر از وزیر راه و شهرسازی که به مجلس آمدند، عرض می کنم که آقای آخوندی در خاطر دارند که در سال ۷۲ وزیر بوده اند و بنده نیز نماینده مجلس بوده ام و آقای باقی هم مسئول مسکن جانبازان بوده است و در آن زمان هم هنوز کلیات جدا نشده بود.

وی افزود: در آن زمان برای اعطای وام مشکل پیدا شد که پس از بررسی های دقیق مشخص شد ایراداتی در سیستم بانک مرکزی وجود دارد. البته ناهماهنگی هایی بین مسکن جانبازان و بانک مرکزی وجود داشت.

کامران در ادامه اظهار داشت: در بحثمسکن ایثارگران بسیاری از ما بهتران امکانات می گیرند. قهرمان ایران اسلامی همین رزمندگان هستند. براساس برنامه پنجم توسعه حکمی آورده شده بود به نام مسکن مهر که فایده ای برای ایثارگران نداشت. اجرا نشدن بند «ل» ۴۴ قانون برنامه پنجم توسعه موضوع سوال بنده است.

وی در ادامه افزود: بنده از آقای آخوندی تعجب می کنم که می گوید سوال را متوجه نشده است. این سوال ۱۰ روز است که تقدیم آقای وزیر شده و در کمیسیون عمران نیز ایشان حضور یافته و توضیحاتی ارائه کرده است که قانع کننده نبود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس در ادامه تاکید کرد: در دولت قبل نیز مذاکراتی با آقای نیکزاد در مورد مسکن جانبازان و ایثارگران داشتیم و آن را مورد بررسی قرار دادیم. ۲۰ سال پیش و در سال ۷۲ که آقای آخوندی وزیر بود در مورد چگونگی اجرای حکم بند «ل» ۴۴ قانون برنامه پنجم توسعه بحثکردیم و قرار شد در مورد تامین مسکن جانبازان و ایثارگران اقدامات لازم انجام شود.

کامران در ادامه تصریح کرد: براساس بررسی هایی که انجام شده است در ۳۱ استان کشور، ۲۰۰ هزار رزمنده هنوز زمینی به نرخ منطقه دریافت نکرده اند. براساس بودجه سال گذشته مقرر شده بود که هر سال ۵۴ هزار رزمنده زمین به نرخ منطقه دریافت کنند که این کار انجام نشده است.

وی با بیان اینکه سوالش از وزیر راه و شهرسازی در آذرماه سال گذشته مطرح شده است، گفت: هنوز در آن زمان لایحه بودجه سال ۹۳ تقدیم مجلس نشده بود. براساس بودجه ۹۳ قرار شده است که به ۲ هزار جانباز و ایثارگر زمین به نرخ منطقه داده شود که این میزان از ۵۴ هزار عدد سال ۹۲ نیز کمتر است. این نشان می دهد که عزم راسخی در دولت برای توجه به مسکن این قشر از جامعه وجود ندارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس افزود: شهدا و ایثارگران کشور ما غالبا از مناطق محروم و افراد متوسطی هستند که امام(ره) در مورد آنها فرمودند که ایثارگران را در پیچ و خم اداری نگذارید. ما در مجلس وظیفه نظارت را برعهده داریم و سوال بنده نیز سیاسی نیست. ما خواهان اجرایی شدن این قانون هستیم.

کامران تصریح کرد: ملت باید بداند که چیزی به ایثارگران نداده ایم بلکه مردم می گویند که نظر قانونگذار باید تامین شود. نمایندگان مجلس به دنبال اهداف نظارتی خود هستند.

وی ادامه داد: برای ۲۷۰ جانبازی که مشکلاتی داشته اند و این مشکلات خاص بوده است، هنوز کاری نشده است.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، کامران پس از شنیدن پاسخ های آخوندی وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ایرادی که نسبت به عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه ایجاد مسکن مهر ایثارگران وجود دارد، این است که در کلانشهرهایی مانند تهران، تبریز، مشهد و شهرهای دیگر ۱۰۰ متر زمین به ایثارگران داده می شود اما در شهرهای کوچک این میزان ۷۰ متر است به طوری که بنده معتقدم این بخشنامه به درستی اجرا نمی شود.

وی ادامه داد: بعد از اینکه سوال بنده از آقای آخوندی در مورد اجرا نشدن مسکن مهر ایثارگران مطرح شده، بخشنامه ای مبنی بر اینکه در شهرهای بزرگ ۱۰۰ متر و در شهرهای کوچک ۷۰ متر مسکن به ایثارگران اعطا شود، به استانداری ها ابلاغ شده که این کار توهین به جایگاه ایثارگران و جانبازان است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس در ادامه با اشاره به امضای تفاهم بین بنیاد شهید و وزارت راه و شهرسازی برای تامین مسکن ایثارگران، گفت: تفاهم نامه ای که آقای آخوندی به آن اشاره می کند پس از سوال بنده امضا شده که در یکی از بندهای آن اعطای خانه به صورت گروهی به ایثارگران آمده است که این رویه مانند کار چینی هاست.

کامران با بیان اینکه آخوندی و شهیدی باجناق هستند تصریح کرد: آنها از طریق این روابط به راحتی می توانند مسائل را حل و فصل کنند. سوال بنده از وزیر راه و شهرسازی این است که تاکنون کدام یک از بندهای این تفاهم نامه اجرایی شده است؟ آیا ایثارگران برای گرفتن وام و زمین باید التماس کنند؟

وی ادامه داد: اینکه زمین به ایثارگران بدهیم، اما آماده سازی های لازم برای آن انجام نشود، کار درستی نیست.

نماینده مردم اصفهان در مجلس در پایان به مطرح شدن این سوال در کمیسیون عمران از وزیر راه و شهرسازی اشاره و خاطرنشان کرد: پس از جلسه ای که در کمیسیون عمران با آقای آخوندی داشتیم، قرار شد که جلسه ای در بنیاد شهید با حضور رئیس این بنیاد و وی برگزار شود، اما آنها در این جلسه حاضر نشدند که این بی حرمتی به مجلس است.

در ادامه این جلسه علی لاریجانی که ریاست جلسه را برعهده داشت از کامران پرسید که آیا از توضیحات وزیر راه و شهرسازی قانع شده است یا خیر که کامران گفت: به خاطر خانواده شهدا جرات نمی کنم قانع شوم و قضاوت را به عهده نمایندگان مجلس می گذارم.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار