|
|
کدخبر: ۱۷۱۶۹۷

در جریان سوال از وزیر مسکن؛

طراح سئوال از وزیر مسکن در حالی که اعلام کرد از پاسخ وزیر راه قانع شد گفت: کسی که در ۳۸ شرکت مدیر یا سهامدار است نمی تواند به فکر بی خانمان ها باشد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر در جلسه روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی سوال دو تن از نماینگان از وزیر راه مسکن و شهرسازی مطرح شد. حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در طرح سوالی از وزیر مسکن در خصوص علت توقف طرح مسکن مهر با بیان اینکه ما دو وظیفه اساسی داریم یکی قانون گذاری و دیگری نظارت گفت: در ابلاغ سیاست های کلی نظام در امور مسکن رهبری فرمودند دولت باید در جهت تامین مسکن گروه های کم درآمد برنامه ریزی کند و برای حمایت از تولید طرح های انبوه و نیز مدیریت زمین برای مسکن مردم برنامه داشته باشد.

وی افزود: در قانون اساسی نیز برنامه ریزی برای آسان شدن تشکیل خانواده ذکر شده و در اصل ۳۱ قانون اساسی برداشتن مسکن متناسب از سوی افراد به عنوان حق هر خانوده ایرانی تاکید شده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: علی رغم تاکیداتی که صورت گرفته و نیز تاکیدات رئیس جمهور در صحن مجلس و در جاهای دیگر اما تفاوت های زیادی بین دیدگاه های مطرح شده و بیانات شما می بینیم.

حاجی دلیگانی گفت: شما در محاسبه های اخیر خود اشاره کرده اید این خانه سازی ها در ظاهر به نفع مردم است اما در حقیقت گرفتار کردن مردم و دولت است.

وی با اشاره به اینکه خودتان گفتید که ما موظفیم در امور زیربنایی مسکن برنامه ریزی کنیم افزود: در این هشت ماهی که مسئولیت وزارت مسکن را برعهده داشتید در این زمینه چه کردید.

حاجی دلیگانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بگویید شما چه طرحی برای حل مشکل مسکن مردم دارید گفت: مردم از نبود مسکن، بالا رفتن قیمت مسکن و افزایش رهن و اجاره گلایه دارند چه پاسخی باید به آنها بدهیم.

وی افزود: شما شخصا سری به پروژه ها بزنید و ببینید چه وضعی در پروژه شهر هشتگرد، صدرا در شیراز پردیس در تهران شاهین شهر در اصفهان شهرکرد و دیگر شهرستان های چهار محال و بختیاری مسکن مهر لرستان و مسکن مهر جیرفت وجود دارد.

نماینده مردم شاهین شهر با اشاره به اینکه بی مدیریتی در پروژه های مسکن مهر حاکم است گفت: هنوز مشکل بیمه کارگران حل نشده است.

حاجی دلیگانی ادامه داد: دو نوع مالیات از مردم گرفته می شود، مالیات عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده که در مجموع بالای ۵ میلیون تومان مالیات از مردم اخذ می شود.

وی گفت: زمانی که خط اعتباری از سال ۸۸ به مسکن مهر داده شد هر سال ۹۰۰ میلیارد تومان اختصاص می یافت اما طی این چند ماه فقط ۳۸۰ میلیارد تومان تخصیص داده شده است.

این نماینده مجلس گفت: چه بلایی بر سر وام ۱۲.۵ میلیونی تومانی مسکن روستایی آمد و خدمات روبنایی و زیر بنایی چرا رها شد.

این نماینده مجلس گفت: به جهت عدم نظارت بر پروژه مسکن مهر آیا می دانید چه سوءاستفاده های در این بخش صورت می گیرد، تعاونی ها هر قیمتی که می خواهند مطرح می کنند. ناهنجاری در تعاونی ها بیداد می کند.

این نماینده مجلس گفت: از یک میلیون و یکصد هزار واحد مسکن مهر حدود ۸۰۰ هزار واحد آن بالای ۸۰ درصد به اتمام رسیده است چرا آنها را تکمیل نمی کنید.

این نماینده مجلس با بیان اینکه هر سال بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ جوان ازدواج می کنند که به مسکن نیاز دارند گفت: شما پیش بینی کردید در سال ۵۰ هزار واحد مسکن ساخته شود اما با این شرایط چگونه می تواند سیاست های افزایش جمعیتی را عملی کرد.

حاجی دلیگانی گفت: می دانید وام ۳۵ میلیون تومانی که اعلام کردید چه بر سر قیمت مسکن آورده است، قیمت مسکن را بالا برده و رکود بوجود آورده است.

نماینده مردم شاهین شهر افزود: فردی که در ۳۸ شرکت مدیر یا سهامدار است نمی تواند به فکر بی خانمان ها باشد.

به گزارش مهر پس از پایان اظهارات حاجی دلیگانی در پاسخ به سوال علی لاریجانی مبنی بر اینکه آیا قانع شدید یا رای گیری کنیم گفت: به خاطر اینکه وزیر این پروژه ها را دنبال کرده و هیأت دولت هم کمک کند از پاسخ آقای آخوندی قانع شدم و نیازی به رای گیری نیست لاریجانی نیز گفت: مسئله مسکن مهر موضوع مهمی است و به عنوان یک پروژه بسیار سنگین در کشور پراکندگی دارد.

وی افزود: این مسکن نیاز به اقدامات شهر سازی و ریزه کاری هایی دارد که ان شاء الله وزیر مسکن پیگیری می کند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار