|
|
کدخبر: ۱۷۲۰۴۲

نوبری در مراسم رونمایی از مستند گام نهایی:

خبرگزاری تسنیم: سفیر سابق ایران در شوروی با اشاره به برخی از انتقادات خود از توافقنامه ژنو گفت: آمریکا می خواهد برای پیشرفت ایران مرز تعیین کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاهخبرگزاری تسنیم، صابر نوبری سفیر سابق ایران در شوروی و منتقد توافقنامه ژنو در مراسم رونمایی از مستند گام نهایی اظهار داشت: مشکل اصلی ما با آمریکا درباره مسئله پیشرفت است. ما حتی اگر حاضر شویم استقلامان را فدا کنیم. همان کاری که الان صورت می گیرد و امکانات و امتیازات خود را از دست می دهیم به این امید که نتیجه آن پیشرفت ایران باشد مطمئن باشید حتی اگر استقلال مان را هم از دست بدهیم، آنها اجازه پیشرفت به ما نخواهند داد.

وی با اشاره به اینکه دلیل روشنی برای این مسئله وجود دارد، گفت: استراتژی آمریکا در خاورمیانه این است که هیچ کشوری نباید از اسرائیل جلو بزند. در حالی که آمریکا در منطقه ما دوستان زیادی دارد، مانند عربستان، مصر و… اما آنها هیچ کدام ژاپن نشدند و دچار مشکل عدیده ای هستند.

نوبری خاطر نشان کرد: حتی اگر هم استقلالمان را امضا کرده و تقدیم غرب کنیم به امید اینکه به پیشرفت برسیم، امکان ندارد به پیشرفت دست یابیم.

سفیر سابق ایران در شوروی خاطر نشان کرد: اگر یک راه برای پیشرفت وجود داشته باشد آن هم استقلال ایران است هر چند در این مسیر دردسرهایی وجود دارد و اذیت می شویم اما تا زمانی که استقلال نداشته باشیم نمی توانیم به پیشرفت برسیم.

وی با اشاره به اظهارنظر برخی از موافقان تفاهمنامه ژنو و ادعای برخی مبنی بر اینکه اگر ۱۰ سال هم غنی سازی نداشته باشیم، چه می شود؟ یادآور شد: اینکه مدام از ما می خواهند کوتاه بیاییم و یا امتیازهایی مانند غنی سازی را از دست بدهیم تا بتوانیم بعد از چند سال به پیشرفت برسیم، سراب است و علم، تجربه و استراتژی نشان می دهد که رسیدن به پیشرفت از این طریق امکانپذیر نیست.

نوبری در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه برخی حراست از خون شهدا را به معنی بدبخت تر شدن و فقیر شدن مردم می دانند، گفت: برخی اینگونه نشان می دهند که حراست از خون شهدا به معنی بدبخت شدن مردم است. در حالی که برای رفاه مردم باید از خون شهدا حراست کرد و حراست از خون شهدا به معنی حراست از رفاه مردم است زیرا شهدا برای آزادی، رفاه و امنیت این مملکت شهید شدند.

سفیر سابق ایران در شوروی با تاکید بر اینکه این توافقنامه در این شرایط رفاه را تامین نمی کند، تصریح کرد: در این میان مشکلی که ما با موافقان این توافق داریم این است که آنها می گویند که انتقادات شما به این معنی است که عملکرد ۸ سال گذشته در این زمینه درست بود که اگر درست بود پس چرا به نتیجه نرسید. مسئله ای که چندی پیش رئیس جمهور عنوان کرد که اگر سازش و مذاکره نکنیم، خنجر به دست بگیریم و بجنگیم در حالی که ایرادات ما به توافقنامه در این راستا نیست.

وی ادامه داد: معتقدیم باید با راه میانه، راه اسلام عملی و کار کارشناسی می توان در این مسیر گام برداشت و نه آن راه طی شده در ۸ سال گذشته، کارشناسی بود که مسئله را به بن بست رساند و نه وادادگی که در این مسیر صورت می گیرد.

نوبری همچنین تصریح کرد: برای این مسیر باید از راه اسلام، کارشناسی درست و راه میانه واقعی نه تقلبی آن حرکت کرد چنان که برخی راه امام راحل را رادیکالیسم نشان می دهند و برخی هم ادعا می کنند که مذاکره به معنی مملکت فروشی است در حالی که باید راه سومی را در این بین انتخاب کرد تا به پیشرفت رسید.

سفیر سابق ایران در شوروی در ادامه خطاب به سازندگان این مستند گفت: تلاش کنید در مستندهای بعدی به مردم بگویید دعوای اصلی ما با آمریکا بر سر پیشرفت ایران و سقف قرار دادن آنها برای پیشرفت ایران است و از طرفی، راه سوم این مسیر را که مبتنی بر راه عملی است، کارشناسی و به دور از افراط و تفریط است را به مردم نشان دهید.

وی در بخش پایانی سخنان خود خطاب به رئیس جمهور گفت: کلمه سازشکاری که شما چند روز پیش در جمع اساتید به کار بردید در اصطلاح سیاسی و چیزی که در فضای سیاسی مصطلح شده است که باید مراقب باشید که از آن در این زمینه بهره برداری نشود، به معنای گذشتن از منافع ملی است در ایران سازشکار به این معنا جلوه کرده است نه صلح طلبی.

نوبری گفت: اگر از این معنا به این کلمه نگاه کنید، می بینید که در واژه سازشکاری صلح و سازگاری محکوم نشده است بلکه منافع ملی محکوم شده است در حالی که سازگاری و صلح هدف همه ماست و چیزی که در این میان تقبیح شده، به معنی اصطلاح مصطلح آن در فضای سیاسی که به منظور گذشتن از منافع سیاسی بوده است.

سفیر سابق ایران در شوروی در پایان گفت: آقای رئیس جمهور بدانید جبهه ما، جبهه سازگاری دیپلماتیک است نه سازشکاری که از دست دادن منافع ملی را در بر دارد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار