|
|
کدخبر: ۱۷۲۱۰۳

لاریجانی در جمع معلمان کشوری:

خبرگزاری تسنیم: رئیس مجلس گفت: یکی از دغدغه هایی که در حوزه آموزش و پرورش همواره مطرح است، این است که این حوزه باید به سمت ابتکار و نوآوری پیش برود.

به گزارش خبرنگار پارلمانیخبرگزاری تسنیم، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع معلمان نمونه کشور در تالار شهید مدرس مجلس در سخنانی گفت: امیدواریم که شما دوستان خوب که برگزیدگان معلمی و نخبگان آن هستید، نمونه های پیش برنده ای برای کسانی که در عرصه تعلیم و تربیت هستند، بتوانید الگوهای موفقی برای آنها در این حرکت باشید.

وی در ادامه اظهار داشت: روز شهادت استاد مطهری در جمهوری اسلامی، روز معلم نامگذاری شده است که این موضوع نشاندهنده یک تراز برای تعلیم و تربیت در کشور است.

رئیس مجلس تصریح کرد: شهید مطهری واقعا شخصیت نادری بود که در این مدت عمر ۵۸ ساله اش توانست آثار ارزشمندی را از خود به جای بگذارد.

لاریجانی در همین زمینه افزود: شهید مطهری دارای ذهنی منضبط بود و تلاش زیادی می کرد که توانست در مدت عمرش حجم بسیاری از آثار ارائه کند.

وی تصریح کرد: هم حجم آثار شهید مطهری زیاد است و هم آثار نوآورانه و دارای ابتکاری دارد که به این دلیل است که وی در کار علمی اش به علم مسموع خیلی توجه نمی کند.

رئیس مجلس تصریح کرد: اینکه در آثار ایشان همیشه یک نوع آوری می بینیم به این خاطر است که به تعملات شخصی خودش تکیه داشت که به همین دلیل آثاری ماندگار از خود برجای گذاشته است.

لاریجانی ادامه داد: به دلیل اینکه شهید مطهری فکر تطبیقی با سایر مکاتب داشت، از این نظر برجستگی هایی برای ما دارد. وقتی ما در کوران فکری قرار می گیریم آثار شهید مطهری پناه گاه فکری برای ماست.

وی اضافه کرد: اینکه وزیر آموزش و پرورش در سخنانش گفت که قرار است آثار شهید مطهری در بین دانش آموزان تبیین شود، نوید خوبی است برای اینکه زمینه های فکری برای ایجاد پایه های فکری را فراهم می کند.

رئیس مجلس در ادامه اظهار داشت: در موضوع آزادی کتاب ها، مباحثزیادی در مکاتب مختلف وجود دارد اما دریچه ای که شهید مطهری در این موضوع باز کرده برای ما متفاوت است.

لاریجانی در همین زمینه ادامه داد: مبنایی که شهید مطهری درمورد آزادی بیان می کند، مبنای دقیقی است. این مبنا بر این پایه است که انسان موجودی است که از نظر فطری دارای استقلال و استعدادهای متنوعی است که برای شکوفایی این استعدادها باید آزادی داشته باشد.

وی تأکید کرد: مرز آزادی در جایی است که این استعدادها شکوفا شود. شهید مطهری همواره دارای قوه ابتکار و خودباوری بود.

رئیس مجلس با بیان اینکه شهید مطهری یک اخلاق زیستی ممتاز داشت و زندگی را درست فهم کرده بود گفت: مدل زیستن وی همواره با اخلاق معنویت رشد و کمال انسانی همراه بود. او به طور مستمر از نظر اخلاقی بر روی خودش و نفسش کار می کرد.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، لاریجانی در بخش دیگری سخنانش به تغییر در روش های آموزشی در دنیای امروز اشاره کرد و گفت: بسیاری از کشورها در حال حاضر در حوزه آموزش، روش های گذشته را کنار گذاشته اند اما قوه ابتکار را در این تغییرات برجسته کرده اند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر دوره محفوظات در نظام آموزشی گذشته است، گفت: یکی از نکاتی که شهید مطهری همواره بر آن تأکید دارد و تمرکز کرده است، موضوع ابتکار است. باید ببینیم که چقدر در آموزش و پرورش ما قوه ابتکار تقویت می شود.

رئیس مجلس در ادامه با انتقاد از اینکه در زمینه ابتکار آموزش و پرورش کشور دارای اشکال است، گفت: در حال حاضر وضعیت آموزشی در کشور ما به گونه ای است که فقط در حوزه محفوظات است و قوه ابتکار را تقویت نمی کند که مثال بارز آن نیز کنکورهای سالانه است. این روش به گونه ای است که وقتی کسی که وارد دبیرستان می شود باید خودش را برای کنکور آماده کند که این آسیب می زند. باید تغییرات عمده ای در نظام آموزشی بوجود آوریم.

لاریجانی در ادامه تصریح کرد: فکر می کنم در بحثکیفی سازی که وزیر آموزش و پرورش آن را مطرح کرد، یکی از دغدغه ها باید این باشد که به سمت ابتکار و نوآوری پیش برویم.

وی ادامه داد: خروجی آموزش و پرورش باید افرادی متدین و متخلق باشد که رشد اخلاقی هم داشته اند. باید در این زمینه روش مند عمل کرده و روش ها نیز مشخص باشد.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه تحقق ابتکار و تدین در نظام آموزشی در هر محیطی امکان پذیر نیست، گفت: آموزش و پرورش باید به گونه ای باشد که فضای لازم را برای تحقق این دو هدف فراهم کند.

به گزارشخبرگزاری تسنیملاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه باید بودجه لازم همواره به آموزش و پرورش اختصاص یابد گفت: در حال حاضر میزان بودجه جاری کشور ۱۲۰ یا ۱۳۰ هزار میلیارد تومان است که ۲۷ هزار میلیارد تومان از این مبلغ به آموزش و پرورش اختصاص یافته که این سهم کمی نیست و قابل توجه است.

وی با انتقاد از اینکه در اثر وسیع شدن کارها دقت ها کاهش می یابد، افزود: وقتی کارها وسیع و توده وار می شود، دقت ها کاهش می یابد به طوری که وقتی آموزش و پرورش سنگین شد، دقت کمتر می شود.

رئیس مجلس با بیان اینکه مدیر مدرسه باید ابتکاراتش را به خرج دهد تا دانش آموزان نیز مبتکر باشند، افزود: سهم ساختار در موضوع ابتکارات و نوآوری در حوزه آموزش و پرورش بسیار مهم است. اگر آموزش و پرورش می خواهد پرش هایی در حوزه ابتکار و ارتقای سطح اخلاقی دانش آموزان داشته باشد، باید ساختارهای لازم برای آن فراهم شود.

لاریجانی در همین زمینه ادامه داد: البته برخی در داخل کشور با این افکار بنده مخالفند و تصور می کنند که سیستم دولتی آموزش و پرورش خوب است و باید تداوم یابد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار