|
|
کدخبر: ۱۷۲۱۱۷

فرجی دانا:

خبرگزاری تسنیم: وزیر علوم گفت: تلاش می کنیم با سنجش و ارزیابی روند موجود و اشکالاتی که در مسیر برگزاری کرسی های آزاداندیشی وجود دارد فضای پرنشاط را در دانشگاه ها گسترش دهیم.

به گزارش گروه دانشگاهخبرگزاری تسنیم، دویست و شصت و هشتمین جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاه ها و مراکز آموزشی، به ریاست رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، فرجی دانا ضمن گرامیداشت ایام هفته معلم و یاد و خاطره استاد شهید مطهری، گفت: انشاالله دانشگاه ها بتوانند در سایه سار افکار متعالی استاد شهید مطهری ضمن سرعت دادن به حرکت علمی کشور به سمت قله های رفیع تر، کانون های معنویت و دین داری باشند.

در ادامه جلسه، گزارش معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیرامون نحوه تسهیل در برگزاری کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه ها ارائه شد.

در این گزارش، ضمن اشاره به ایجاد یک فضای امن برای اظهارنظر علمی در سطح دانشگاه ها، حمایت حقوقی و قضایی از شرکت کنندگان در این کرسی ها نیز مورد تأکید قرار گرفته است.

در بخش دیگری از گزارش، رفع ابهامات و شبهات گوناگون و ایجاد فرصت عادلانه و قانونی برای طرح افکار و نظریات از اهداف برگزاری کرسی های آزاداندیشی برشمرده شده است.

در انتهای این گزارش، مشکلاتی مانند پیچیدگی ها و دیوان سالاری حاکم بر برخی از دانشگاه ها، تراکم مقررات و سیاست زدگی جو دانشگاه ها در برخی از مقاطع زمانی از موانع برگزاری این کرسی ها برشمرده شده است.

بعد از ارائه این گزارش، فرجی دانا گفت: همه مسئولان دانشگاهی در تحقق مطالبه مقام معظم رهبری در مورد کرسی های آزاداندیشی وظیفه دارند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: وزارت علوم تلاش می کند با سنجش و ارزیابی روند موجود و اشکالاتی که در مسیر برگزاری کرسی های آزاداندیشی وجود دارد، فضای پرنشاط را در دانشگاه ها گسترش دهد.

حجت الاسلام محمدیان در این باره، گفت: فضای دانشگاه ها بنا به تأکید رهبر معظم انقلاب حتماً باید فضای آزاداندیشی باشد و رؤسای دانشگاه ها در عین استفاده از نظرات مسئولان در مدیریت این فضا استقلال عمل دارند.

وی افزود: با توجه به حساسیت محیط دانشگاه هم باید این محیط آزاد و سرزنده باشد و هم از دست اندازی و تهدید دشمن مصون بماند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: باید مقررات مربوط به کرسی های آزاداندیشی در عین شفافیت اختیارات لازم را به مسئولان دانشگاهی در مسیر برگزاری کرسی های آزاداندیشی اعطا کند.

سایر اعضاء نیز پیرامون این گزارش نظرات خود را عنوان کردند و مسائلی از جمله جلوگیری از ورود مباحثحاشیه ای در کرسی های آزاداندیشی، توجه به اقتضائات محیط علم و دانش و تفاوت های این محیط با حوزه عمومی جامعه، ایجاد عزم در جامعه دانشگاهی نسبت به این کرسی ها و تسهیل در روند برگزاری خودجوش کرسی ها در سطح دانشگاه ها، الگوگیری از منش حوزه های علمیه در مباحثعلمی، توجه به حساسیت های قومی و مذهبی در برگزاری کرسی ها، ایجاد فضای تضارب آراء و خودداری از طرح یک طرفه افکار و برگزاری کرسی ها در دانشگاه ها با توجه به ظرفیت و تخصص هر دانشگاه در این جلسه مطرح شد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار