|
|
کدخبر: ۱۷۲۸۴۵

اخبار ویژه روزنامه ها

مدیری که بدون حضور در کلاس فوق لیسانس گرفت، در خدمت انقلاب یا مثلثآمریکا و اسرائیل و انگلیس؟، ناتوانی اوباما از کاستن تحریمهای ایران و افزایش ۳۴۸درصد واردات خودرو برخی از عناوین اخبار ویژه روزنامه ها هستند.

به گزارشخبرگزاری فارسبه نقل ازباشگاه خبرنگاران جوان،در بخش اخبار ویژه روزنامه ها مطالب متنوعی به شرح زیر می خوانیم.

*کیهان

در خدمت انقلاب یا مثلثآمریکا و اسرائیل و انگلیس؟!

رئیس شورای مرکزی مجمع روحانیون، عوامل آشوبگری و رفتارهای ضدامنیتی در سال ۸۸ را زندانی سیاسی و عقیدتی جا زد. خاتمی در ملاقاتی گفته است: کاش اعلام می شد ما از این فضا عبور کردیم؛ به خصوص بعد از انتخاباتی که شد و مایه قوت و تثبیت نظام بود. وی می افزاید: هنوز هم می گوییم باید از این فضای امنیتی به فضای اخلاقی و سیاسی گذر کنیم که همه بتوانند در خدمت انقلاب و جامعه باشند و ای کاش طوری بود که ما اصلاً زندانی نداشتیم البته نمی توان گفت که اصلاً زندانی نباشد، چون به هر حال مجرم وجود دارد. لااقل زندانی سیاسی و عقیدتی و آن هایی که متهم به اتهامات خاص شدند نداشتیم؛ اگر فضا باز شود دل ها به هم نزدیک تر می شود و همه در خدمت انقلابی خواهند بود که برایش هزینه زیادی داده ایم.

کاربست عنوان زندانی سیاسی و عقیدتی برای فتنه گران از سوی خاتمی در حالی است که عوامل فتنه ۸۸ مقدمه به میدان آمدن جریان های برانداز و ساختارشکن را برای ایجاد آشوب و حمله به مقدسات اسلامی فراهم کردند و کار را تا حذف اسلام و اهانت به حریم مقدس سیدالشهدا پیش بردند. با این حال جریان نفاق جدید تلاش دارد جرم این عناصر ضد امنیتی و محارب را که صهیونیست ها آنان را پیاده نظام خود و سرمایه بزرگ رژیم اسرائیل توصیف کردند، عقیده و اندیشه وانمود کند.

اروپا مخالف است، اما ایران بر لزوم انتخابات در سوریه تاکید می کند

یک مقام اروپایی می گوید اروپا واقعیت انتخاب مجدد بشار اسد را پذیرفته است. روزنامه لبنانی الاخبار به نقل از این مقام اروپایی نوشت: می خواهید بیش از آنچه کرده ایم، در سوریه چه کار کنیم؟ هر چیزی که ممکن بود. انجام دادیم، اما اوضاع تغییر کرد اکنون نیز بعد از تحولاتی که در اوکراین پیش آمد، می رود که پیچیده تر شود. جبهه ای از دمشق تا بیروت و تهران و کیف به وجود آمده است. به گزارش دیپلماسی ایرانی به نقل از النهار، مقام اروپایی در ادامه می گوید: ما نتوانستیم به اهداف خود در سوریه برسیم. پوتین و دوستان چینی اش در شورای امنیت مانع شدند. شما می خواهید با مخالفان از هم پاشیده که نه طرحی دارند و نه رهبری کاریزماتیک و هر روز با خودشان می جنگند، چه کنیم؟ اسد توانست کنترل درگیری را به دست بگیرد و حمایت پوتین و ایران و عراق نوری مالکی و مبارزان حزب الله را به دست آورد، شاید حمایت دیگران را هم داشته باشد. بعضی از اعراب به ما یک چیز می گویند و عکس آن را انجام می دهند.»

وی سپس با بیان اینکه انتخاب بشار اسد برای سومین بار به عنوان رئیس جمهوری سوریه واقعیتی است غیرقابل انکار اطلاعات دقیقی را از مشاوره های آمریکایی - اروپایی که چند هفته پیش حول انتخابات ریاست جمهوری سوریه جلسه ای برگزار کردند، ارائه می دهد و می گوید: «بعد از آن جلسه یکی از مسئولان آمریکایی به همتایان اروپایی اش می گوید ما به روس ها و ایرانی ها پیشنهاد دادیم که کنفرانس ژنو ۲ را دوباره زنده کنیم و طی آن بگوییم بشار اسد در منصبش بماند بدون این که انتخاباتی برگزار شود. پاسخ تهران و مسکو این بود که بشار اسد همانند هر شهروند سوری حق دارد نامزد انتخابات شود و بهتر است اجازه دهیم ملت سوریه خود تصمیم بگیرند که چه کسی برایشان بهتر است.» این مقام اروپایی همچنین می گوید: «عربستانی ها و بعضی دیگر از اعراب به ما گفتند که می توانند موازنه نظامی در دو جبهه جنوب و شمال را بشکنند. امور بیش از پیش پیچیده شدند، در حالی که ارتش سوریه و هم پیمانانش از حزب الله و مبارزان عراقی و ایرانی و دیگران روز به روز در حال پیشروی در بسیاری از محورها بودند.

آل سعود از داخل و خارج عربستان احساس خطر می کند

یک مقام سابق آمریکایی گفت ایران قدرت منطقه است و عربستان و دیگر کشورهای عرب به پای قدرت ایران نمی رسند. این مقام سابق که نام وی ذکر نشده در مصاحبه با روزنامه النهار اظهار داشت: ایران همچنان در منطقه قدرتمند است و کشورهای دیگر نظیر عربستان همانند ایران قدرتمند نیستند و به قدرت آن نمی رسند. قطعاً ترکیه نیز کشور مهم و قدرتمندی است اما در بسیاری از پرونده ها شکست خورد برای این که نتوانست مواضع خود را در سوریه پیش ببرد. به گزارش دیپلماسی ایرانی، النهار همچنین از قول کارشناس آمریکایی خبر داد: «سفر اخیر اوباما به عربستان موفقیت آمیز نبوده است. یکی از افراد واقعاً مطلع در واشنگتن به من گفت که او و ملک عبدالله بن عبدالعزیز بر سر هیچ چیز به توافق نرسیدند. پادشاه عربستان خواستار کمک برای تأسیس ارتش آزاد سوریه شد و از او طلب ارسال موشک های ضد تانک و موشک هایی که از روی دوش به سمت جنگنده ها شلیک می شوند، شد. اوباما چنین درخواستی را از اساس رد کرد. حلقه تنگ پیرامون او قانعش کرده اند که هر کس صحبت از اسلحه و ارتش می کند به دنبال راه حل سیاسی نیست بلکه بر روی راه حل نظامی کار می کند. البته اوباما نگذاشت که این جلسه منفی تمام شود و مذاکرات بی نتیجه به پایان برسد، شاید هم در ظاهر به ارسال موشک های ضد تانک و دادن پنج فروند موشک ضد جنگنده به مخالفان اسدی که مورد وثوق عربستان هستند، موافقت کرد تا جلسه خشک و بی نتیجه حداقل در ظاهر به پایان نرسد.»

تحلیلگر آمریکایی افزود: اعتماد میان آمریکا و عربستان از میان رفته است. ملک عبدالله بیمار است. امیر سلمان نیز بیمار است. او همچنین مشغول مسائل داخلی متعددی مثل اختلاف های سیاسی و تغییرات موجود و رویارویی با تهدیدهای منطقه ای است. عربستان درباره خیلی از مسائل احساس خطر می کند و آمریکا باید خیال عربستان را درباره بسیاری از این مسائل آسوده کند در غیر این صورت عربستان بیش از پیش به سمت سیاست های تند و افراطی متمایل خواهد شد. بنابراین گزارش روابط اوباما با جان کری وزیر خارجه اش نیز چندان حسنه نیست.

نشنال اینترست: اوباما نمی تواند تحریم ها علیه ایران را کم کند

یک روزنامه آمریکایی در آستانه دور جدیدی از مذاکرات هسته ای اذعان کرد، کاخ سفید اختیاری از خود ندارد و تسلیم کنگره است. مجله نشنال اینترست با بیان اینکه ۲ ماه تا پایان مهلت توافق موقت ژنو باقی است و مذاکرات برای تدوین توافق نهایی هفته آینده آغاز می شود، نوشت: مجموعه قوانین مصوب کنگره، قدرت اوباما برای کاهش تحریم های ایران جهت نهایی کردن توافق را محدود کرده است. طبق برنامه اقدام مشترک که ماه نوامبر(سوم آذر ۹۲) مورد توافق قرار گرفت، گروه ۵ + ۱ در توافق نهایی، لغو تمام تحریم های هسته ای در ازای محدودیت شدید برنامه هسته ای ایران را آغاز خواهد کرد. با این حال بر اساس قوانین آمریکا، اوباما تنها امکان لغو موقت تحریم ها و قدرتی اندک برای لغو واقعی همه تحریم ها را دارد.

نشنال اینترست با بیان اینکه این گونه عدم اطمینان نشان می دهد که مذاکره کنندگان آمریکایی در ارائه پیشنهادات دست بسته هستند نوشت: اعمال محدودیت بر قدرت رئیس جمهور در پایان دادن به تحریم ها، پایبندی آمریکا به توافق نهایی را به مخاطره می اندازد و در مقابل، توانایی این کشور برای تضمین پایبندی دائمی ایران را تضعیف می کند. اگر توانایی آمریکا برای اجرای برنامه لغو تحریم ها تحت یک توافق نهایی زیر سوال برود، ایران مانند هر بازیگر منطقی دیگری عمل خواهد کرد و به تمام درخواست های غرب پاسخ نخواهد داد. آنچه نشنال اینترست در تحلیل خود مسکوت گذاشته این واقعیت است که کنگره آمریکا - اعم از اعضای جمهوری خواه و دموکرات - کاملا در برابر لابی صهیونیستی ایپک منفعل هستند و در حقیقت امکان تعامل محترمانه و برابر آمریکا با ایران به شکل چند لایه قفل شده و منتفی است؛ یعنی صرف نظر از منطق استکباری دولت اوباما، کنگره و حتی اعضای دموکرات آن - هم حزبی های اوباما - نیز موضع خصمانه و مستکبرانه ای دارند و فراتر از همه آنها لابی صهیونیستی خط دهنده اصلی است که در نمایش هایی نظیر توافق ژنو، ضمن تقسیم کار، نقش پلیس خوب و پلیس بد را بازی می کنند.

یادآور می شود، در مقایسه با احترام و تمکینی که دولت آمریکا نسبت به کنگره قائل است، طرف مذاکره کننده وزارت خارجه کشورمان اصرار دارد مجلس را دور بزند!

همزمان با نشنال اینترست، روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: دلایلی برای خوش بینی به مذاکرات جدید ایران و ۵ + ۱ وجود دارد. یکی از این دلایل، توقف غنی سازی ۲۰ درصد از سوی ایران پس از توافق موقت ژنو بود که با رقیق سازی و اکسید کردن ۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد همراه شد. همچنین ایران پذیرفته راکتور آب سنگین اراک را باز طراحی کند، البته این مذاکرات دشواری های خود را نیز دارد. مذاکرات از اجزای مختلفی تشکیل شده اند. ایران هم اکنون ۱۹ هزار سانتریفیوژ فعال دارد که احتمالا باید تعداد آنها را به ۶ هزار دستگاه یا کمتر، کاهش دهد(!) این موضوع احتمالا یکی از چالش برانگیزترین مسائل مطرح در مذاکرات خواهد بود.

افزایش ۳۴۸ درصدی واردات خودرو خارجی!

رکورد واردات خودرو خارجی به نسبت سال گذشته شکسته شد و به سه و نیم برابر رسید! در حالی که به درستی از ضرورت صرفه جویی ارزی در شرایط تحریم سخن به میان می آید، در نخستین ماه سال جاری ۲۳۰۹ دستگاه خودروی سواری به ارزش ۵۲ میلیون دلار وارد کشور شد.

گزارش ها حاکی است واردات خودرو سواری به کشور در فروردین ۹۳ نسبت به مدت مشابه در سال قبل از نظر تعداد و ارزش به ترتیب ۳۴۸/۳۵ و ۳۴۴/۷۹ درصد افزایش نشان می دهد. خودرو سواری در فروردین امسال از نظر ارزشی سهمی معادل ۲/۰۸ درصد از کل ارزش واردات کالای کشور را به خود اختصاص داد. در صورت تداوم این روند می توان انتظار داشت که در پایان سال میزان ارز اختصاص یافته واردات خودرو به رقم یک میلیارد دلار نزدیک شود.

*جمهوری اسلامی

* بخشدار مرکزی اراک که از منصوبین دولت قبل بود بازداشت شد. وی به علت سوءاستفاده و تبدیل کردن اراضی کشاورزی به تجاری و مسکونی که از این راه یک خودروی مدل بالای ۴۰۰ میلیونی خریداری نموده دستگیر و روانه زندان شد.

* استاندار سابق استان مرکزی که توسط وزارت کشور دولت آقای روحانی کنار گذاشته شد، توسط بخش دیگر دولت به عنوان مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم منصوب گردید. وی وقتی استاندار مرکزی شد لیسانس داشت و در این دوران توانست بدون رفتن کلاس فوق لیسانس بگیرد و الآن با همان مدرک در روزنامه ها با عنوان دکتر… به وی تبریک گفته می شود. با اینکه این شخص از متعصبین دولت احمدی نژاد بود، با پست جدید اختیارات مالی زیادی در منطقه آزاد قشم در اختیار اوست.

*قدس

احساس خطرکاخ سفید از خودروی ناشناس

قدس آنلاین: تلاش یک خودرو برای عبور از گیتهای اطراف کاخ سفید موجب شد تا نیروهای امنیتی به حالت آماده باش درآیند.

بنابراین گزارش، یک خودرو عصر سه شنبه تلاش کرده است تا به دنبال کاروان حامل فرزند «باراک اوباما» که در حال ورود به محوطه کاخ سفید بوده، وارد این منطقه شود. مسؤولان کاخ سفید اعلام کرده اند که این خودرو توسط نیروهای امنیتی متوقف و راننده آن بازداشت شده است.

راحت باشید، کفن و دفن مالیات ندارد

باشگاه خبرنگاران: علی عسکری رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: با تلاشهای صورت گرفته خدمات مربوط به کفن و دفن از پرداخت مالیات معاف شد.

لغو حکم اعدام ۱۶ نفر به خاطر حفظ قرآن

تسنیم: حجت الاسلام هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضاییه، از تخفیف مجازات ۱۶ اعدامی موادمخدر به وسیله حفظ و فراگیری تمام یا نیمی از قرآن در زندان خبر داد.

دلواپسان مقابل مجلس تجمع می کنند

فرارو: تعدادی از دانشجویان منتقد توافق هسته ای ژنو قرار است مقابل مجلس تجمع کنند. مهدی زینالو دبیر کمیته موسوم به «حفظ و توسعه دستاوردهای هسته ای»، با اعلام خبر برگزاری این تجمع گفت: این تجمع، روز یکشنبه(۲۱ اردیبهشت) از سوی دانشجویان و دانشگاهیان برگزار می شود. وی افزود: ما برای این تجمع درخواست مجوز داده ایم که امیدواریم وزارت کشور این مجوز را صادر کند.

بازداشت متهم اختلاس ۵۰۰ میلیاردی

مهر: حیدر عباس زاده فرمانده انتظامی استان بوشهر از دستگیری متهم اصلی اختلاس ۵۰۰میلیارد ریالی گمرک بوشهر در یک اقدام پیچیده اطلاعاتی و عملیاتی در شیراز خبر داد.

عجیب ترین گروهک تروریستی!

جهان: گروه تروریستی «بوکوحرام» با ربودن بیش از ۳۰۰ دختربچه نیجریه ای در کمتر از یک ماه، به عنوان عجیب ترین گروهک تروریستی دنیا شناخته شد.

باغ وحش جنجالی تعطیل شد

مهر: طاهره فضیلت رئیس اداره حقوقی محیط زیست مازندران گفت: فعالیت باغ وحش بابلسر به دلیل شرایط بد نگهداری حیوانات پنجشنبه هفته گذشته از سوی دادستان شهرستان متوقف شد.

پایان تجمع عفاف و حجاب

فارس: تجمع عفاف و حجاب به منظور مقابله با بدحجابی در حالی عصر دیروز مقابل وزارت کشور برگزار شد که سردار ساجدی نیا فرمانده نیروی انتظامی تهران با حضور در جمع تجمع کنندگان، از آنان خواست به تجمع خود پایان دهند که معترضان نیز پذیرفتند.

ربودن نامزد انتخابات در سوریه

باشگاه خبرنگاران: بر اساس تصاویر ویدیویی که روز سه شنبه بر روی اینترنت پخش شد، تروریستهای سوریه در استان درعا واقع در جنوب این کشور یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری را که صلاحیت وی در دادگاه قانون اساسی رد شده بود، ربودند.

نامه جمعی از معلولان به لاریجانی

جهان: جمعی از معلولان کشور روز گذشته مقابل مجلس تجمع کردند. تجمع کنندگان خواستار رسیدگی مسؤولان محیط زیست به مشکلاتشان شدند و در همین زمینه نامه ای را خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس نوشتند.

ساخت فیلم ترور دانشمند هسته ای

مهر: فیلم تلویزیونی «یک نفر تا مرگ» به کارگردانی مهرداد خوشبخت با موضوع شهدای هسته ای برای شبکه یک ساخته می شود.

داستان «یک نفر تا مرگ» درباره یک استاد دانشگاه است که از طرف تروریستها تحت تعقیب قرار دارد و حوادثی که در این تعقیب و گریز روی می دهد، داستان این فیلم تلویزیونی را می سازد.

کشف پیکرهای ۱۴ شهید ایرانی

فارس: وزارت حقوق بشر عراق از کشف پیکرهای ۱۴ شهید ایرانی دوران دفاع مقدس و ۲۰ سرباز عراقی در جنوب عراق خبر داد.

*جام جم

تذکر به رئیس جمهور به دلیل اظهارات مشاور

پنج نفر از نمایندگان مجلس در تذکر کتبی خود به رئیس جمهور خواستار برخورد با مشاور اقوام و اقلیت های مذهبی رئیس جمهور شدند. اشاره آنها به اظهارات اخیر یونسی درباره جایگزینی نماد شیر و خورشید به جای هلال احمر است. طاهری، سالک، بیاتیان، عباسپور و موسوی لارگانی اظهارنظر یونسی را تضعیف کننده اسلام و نظام اسلامی دانسته و از رئیس جمهور خواستند در خصوص کنترل چنین اظهار نظری تلاش کند.

آیت الله مکارم: مسئولان وعده هایی بدهند که شدنی باشد

آیت الله مکارم شیرازی گفت: بالا بردن سطح توقع مردم به طوری که قابل پاسخگویی نیست، کار اشتباهی است که موجب نارضایتی می شود.

به گزارش مهر، این مرجع تقلید در درس خارج فقه خود افزود: مسئولان تلاش کنند طوری وعده بدهند که بتوانند اجرا کنند و مانند برخی نمایندگان در تبلیغات انتخابات، وعده های ناممکن ندهند. آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دولت باید به مساله پوشش، نظارت جدی تری داشته باشد. وی با اشاره به مطرح شدن موضوع فرهنگ در نامگذاری امسال اظهار کرد: در این سال، فرهنگ جامعه باید به مقدار ممکن اصلاح شود.

هدف گذاری برای ساخت شناوری با ۳ برابر سرعت شناور آمریکایی

فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان این که سرعت شناور، یکی از موارد تعیین کننده نتیجه نبرد در دریاست، گفت: دستیابی به فناوری ساخت شناورهای تندرو با سه برابر سرعت شناورهای آمریکایی را هدفگذاری کرده ایم.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سردار علی فدوی در حاشیه سومین همایش ملی شناورهای تندرو که در دانشگاه امام حسین(ع) برگزار شد، افزود: آمریکایی ها اظهار کرده اند درآینده دیگر درگیر جنگ های زمینی نخواهند بود و رویارویی آینده آنها یکی در دریا و دیگری در عرصه جنگ سایبری خواهد بود.

تجمع غیرقانونی در میدان فاطمی

روز گذشته درحالی تعدادی از افراد در اعتراض به بدحجابی جامعه اقدام به برگزاری تجمع و صدور بیانیه کردند که روابط عمومی استانداری تهران با صدور اطلاعیه ای برگزاری هرگونه تجمع بدون مجوز در شهر تهران را غیرقانونی دانست. پیش از این فرماندار تهران گفت طلابی که درخواست تجمع را داده بودند، این درخواست را پس گرفته اند.

عارف هم صاحب دانشگاه شد

درحالی که پیش از این فعالیت دانشگاه ایرانیان منسوب به محمود احمدی نژاد خبرساز شده بود، دیروز جعفر میلی منفرد، معاون آموزشی وزارت علوم هم گفت که دانشگاه عارف مجوز تاسیس گرفته، اما هنوز فعالیت خود را آغاز نکرده است.

به گزارش ایسنا، وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر این که بسیاری از متقاضیان موسسات غیرانتفاعی چهره های سیاسی هستند، گفت: این افراد صرفا سیاسی نیستند و بیشتر افرادی که به عنوان هیات موسس مراجعه می کنند سال ها در عرصه آموزش فعالیت کرده اند.

واکنش زیباکلام به مستند جنجالی

صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه در گفت وگو با نسیم درباره مستند «من روحانی هستم» گفته که این مستند را ندیده، اما خاطرات هاشمی رفسنجانی را به عنوان سند قبول دارد.

او تاکید کرده است: حضور روحانی در ماجرای مک فارلین طبق خاطره هاشمی یقینا درست است. وی این را هم اضافه کرده است که در این مستند، اصل بحثمک فارلین مطرح نشده است، این مستند جریان مک فارلین را به صورت یک خیانت در آورده که همه دارند از آن فرار می کنند و ماجرای «کی بود کی بود من نبودم» شده است.

مناظره کنندگان هسته ای

کمیسیون امنیت ملی مجلس با هدف بررسی اهداف حقوقی و سیاسی توافق ژنو، بنا دارد مناظره ای را برگزار کند. آن گونه که تسنیم خبر داده، عباس عراقچی و حمید بعیدی نژاد از اعضای تیم فعلی مذاکرات هسته ای و علی باقری و عسگری از اعضای تیم پیشین در این مناظره حضور خواهند یافت.

خبرسازی صهیونیست ها به دلیل یک آتش سوزی

پس از آتش سوزی یک انبار روغن در قزوین، کانال دو تلویزیون رژیم صهیونیستی در خبری عجیب مدعی شد: در شهر قزوین یک «سایت هسته ای اعلام نشده» وجود داشته است!

به گزارش واحد مرکزی خبر، هرچند دلیل این آتش سوزی براساس برآوردهای اولیه، جوشکاری اعلام شده، اما روزنامه جروزالم پست چاپ فلسطین اشغالی به نقل از این شبکه نوشته است: قزوین محل «یک سایت هسته ای اعلام نشده» است که در آن اورانیوم انبار شده است.

«قانون» توقیف شد

علیرضا نیکویی، جانشین مدیرمسئول روزنامه «قانون» در گفت و گو با ایسنا، از توقیف این روزنامه با حکم دادستانی تهران خبر داد و اظهار کرد: رونوشت نامه ای خطاب به وزیر ارشاد از سوی دادستانی تهران برای ما ارسال شده که براساس آن، روزنامه قانون رسما توقیف شده است. به گفته وی، شفیعی، بازپرس شعبه ۱۲ دادسرای فرهنگ و رسانه این نامه را امضا کرده است. مسعود کاظمی دبیر تحریریه این روزنامه انتشار خبر «آزادی آقای رویانیان» را دلیل اعلام جرم علیه این رسانه اعلام کرد. به گفته او، خبر آزادی رویانیان با وثیقه یکصد میلیارد تومانی از سوی خبرگزاری «دانا» عصر سه شنبه منتشر شده و روزنامه قانون همان خبر را منتشر کرده بود.

انتهای پیام / ب

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار