|
|
کدخبر: ۱۷۳۶۶۵

لاریجانی در مراسم تجلیل از نخبگان کمیته امداد تاکید کرد؛

خبرگزاری تسنیم: رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه لازم است دولت و بانکها برای ارائه تسهیلات به نخبگان و کارآفرینان به کمیته امداد کمک کنند البته اگر در این زمینه به قانون نیاز داریم، مجلس قانون آن را می گذاراند و در این زمینه کمک می کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانیخبرگزاری تسنیم، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم تجلیل از نخبگان کمیته امام خمینی(ره) در سخنانی ضمن تبریک به مناسبت میلاد امام جواد(ع) در سخنانی گفت: امیدوارم که از انفاس قدسی ایشان محفل های اینچنینی که براساس تقوا شکل گرفته تداوم یافته و راه رستگاری را بپیماید.

وی افزود: لازم است که در اینجا از مرحوم عسگراولادی یادی کنیم. وی پایه گذار نهاد ذی قیمتی مانند کمیته امداد بود. نقش وی در انقلاب بسیار ستودنی است، البته نقش او هم در حوزه سیاسی، اجتماعی و هم در حوزه اخلاق سیاسی قابل ستودن است.

لاریجانی ادامه داد: امیدوارم که شما هم در کمیته امداد همان مسلک و روش مرحوم عسگراولادی را دنبال کنید تا ثمرات آن باعثشود که پویایی در محال شما پدید آید.

رئیس مجلس افزود: نکته ای که لازم است در اینجا یادآوری کنم، در مورد امام جوادالائمه است به طوری که اگر به شرایط آن روز توجه کنیم و ببینیم که چه کجروی ها و مرارت ها در دوره آن حضرت وجود داشته، در آن بیشتر دقت می کنیم.

لاریجانی ادامه داد: در آن دوران فشارهایی به اولیای دین وارد می شد و با فشارهایی که به امام رضا(ع) وارد می کردند، ایشان را از مدینه اخراج کردند. البته در زمان امام جواد(ع) گروه های فکری متعددی وجود داشتند و افکار انفرادی زیادی نیز وجود داشت.

و. ی اضافه کرد: در زمان امام جواد(ع) بحثهای کلامی سنگینی به وجود آمده بود و نیاز بود که افرادی نظر امام جواد که از تفکر ناب پیامبر اکرم(ص) برخوردار بودند، این افکار را گسترش دهند. دشمنان در آن زمان از چنین افکاری نگرانی داشتند.

به گزارشخبرگزاری تسنیملاریجانی تصریح کرد: امروز در جامعه نگرانی هایی را می بینیم. مشکلات در کشور ما کم نیست. البته این مشکلات چه در داخل و چه در خارج وجود دارد و در این حوزه ها فشارهایی به ما وارد می کنند، اما استقامت های اولیا باید مسیر راه ما را مشخص کند.

وی در ادامه اظهار داشت: در زمان امام جواد(ع) از مسائل اولیه امام را محروم می کردند، اما امروز این امکان برای دشمنان وجود ندارد. هرچقدر کشورها درشتی می کنند، اما استعدادها و منابع مختلف در کشور ما وجود دارد

رئیس مجلس ادامه داد: امروز فشارها از سنخ زمان امام جواد نیست، پس باید با امیدواری بیشتری مسیر را طی کرد. نباید از سنگ اندازی ها هراس داشته باشیم. دشمنان همواره سنگ اندازی می کنند. اگر ایران یک کشور معمولی مانند همه کشورها بود و استقلال کشور را به طور جدی دنبال نمی کرد، آنها اینقدر در مسیر ما سنگ اندازی نمی کردند. ما نباید از این سنگ اندازی ها بهراسیم.

رئیس مجلس در ادامه تاکید کرد: باید شرایطی را که انقلاب اسلامی پدید آورده است بشناسیم، گفت: مهم این است که شرایطی که در انقلاب اسلامی پدید آمده است را بشناسیم. ولایت فقیه و روحانیت معظم راه روشنی پیش روی ما ترسیم کرده اند که باید به آنها تمسک کرد. با تمسک به اینها نگرانی ها رفع می شود. راه ما روشن است.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: یکی از نکات برجسته ای که پس از پیروزی انقلاب در کشور ما به وجود آمد، ایجاد نهادهایی مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جهاد سازندگی و کمیته امداد بود که این ها با مختصات فکری همگون هستند که این مختصات فکری این است که اینها وظیفه ای را احساس می کردند و این نهادها براساس احساس وظیفه تشکیل شده اند. این نهادها مختصاتشان این است که برای رفع مشکلات مردم از مختصات بومی استفاده کردند و بنابراین توانستند باتوده های مردم ارتباط خوبی برقرار و از ظرفیت های آنها استفاده کنند.

رئیس مجلس ادامه داد: اینگونه نهادها خصوصیاتشان این بود که براساس احساس وظیفه به میدان آمده اند، بلکه برای کسب درآمد نیامده اند. روز اول که کمیته امداد با پیشنهاد برخی افراد مانند آقای عسگراولادی و با تایید امام شکل گرفت، براساس احساس وظیفه بود. آنها اینگونه احساس وظیفه می کردند که برای تحقق عدالت باید زیر بازوان افرادی که ضعیف هستند را بگیریم. آنها این هدف اسلامی را در جامعه شکل دادند و در دل توده های مردم رخنه کردند.

لاریجانی در ادامه سخنانش با بیان اینکه مردم همواره به کمیته امداد اعتماد کردند گفت: این اعتماد خیلی ارزشمند است. کمیته امداد ارتباط عاطفی بین توده های مردم ایجاد کرده است که این موضوع باعثترقی آن شده است.

رئیس مجلس با بیان اینکه کمیته امداد استعدادها را شناخت و به کمک آنها شتافت، افزود: این حرکت، حرکت بسیار ارزشمندی است. البته کمیته امداد در سایر امور ابتکاراتی داشته است. زمانی کمیته امداد در زمینه اشتغال فعالیت هایی داشته که این زمینه نیز اکنون فراهم است.

لاریجانی در ادامه افزود: برخی دوستان همت کردند و با سرمایه گذاری های اندکی توانستند زمینه هایی را برای اشتغال عزیزان فراهم کنند، البته اگر کمک های بیشتری بود کمیته امداد می توانست زمینه اشتغال بیشتری را برای مردم فراهم کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه دولت باید از کمیته امداد بهره بیشتری بگیرد، تاکید کرد: اینها گروهی هستند که براساس وظیفه کار می کنند که این خیلی ارزشمند است. امروز حجم زیادی را به صورت یارانه پرداخت می کنیم که این مبلغی حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان است که اگر صرف تقاضای مصرفی شود، قطعا تورم ایجاد می کند. راه دیگر هزینه یارانه ها و منابع این است که این منابع به صورت تولید حرکت کند تا زندگی با کرامت برای مردم فراهم شود.

لاریجانی در ادادمه افزود: از طریق منابع موجود و با کمکهایی که به کمیته امداد می شود، این کمیته می تواند به چرخه تولید کمک کرده و آنها را به جریان بیندازد که فکر می کنم کمیته امداد می تواند این قدم را بردارد.

رئیس مجلس تاکید کرد: اگر منابعی که دولت هم می تواند کمک کند، سرمایه ای اولیه ای برای افراد ایجاد کند که باعثآبادانی روستاها شود و افراد نیز روی پای خودشان بایستند باعثمی شود که افراد با کرامت زندگی کنند. در این زمینه باید تلاش کرد و این فکر را با مردم در میان گذاشت. بسته های کارآفرینی را باید از نظر مادی در کمیته امداد فراهم کرد که بخشی از آن می تواند از طریق یارانه ها بوده و بخشی نیز از طریق بانکه فراهم شود.

وی در ادامه از کمیته امداد به عنوان حلقه واسطی بین بانکها و کارآفرینان و نخبگان این کمیته یاد کرد و گفت: کمیته امداد می تواند حلقه واسطی باشد که کارآفرینان بتوانند تسهیلات لازم را از این طریق از بانکها دریافت کنند. البته بانکها نیز باید اعتماد لازم را به کمیته امداد داشته باشند.

رئیس مجلس با بیان اینکه دولت و بانکها نیز باید در ارائه تسهیلات به نخبگان و کارآفرینان کمک کنند افزود: البته اگر این حوزه نیاز به قانون دارد، ما در مجلس قانون آن را می گذرانیم. مجلس برای اینکه حرکت تولید را رشد دهد همواره حامی کمیته امداد است.

لاریجانی افزود: نمایندگان مجلس همیشه با علاقه طرح های ابتکاری کمیته امداد را دنبال می کنند که من پیشنهاد می کنم از این ظرفیت مجلس استفاده کنید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر این منابع به سمت تولید رود، هم تورم کاهش می یابد و هم برای افراد شغل ایجاد می شود. حتی اگر بخشی از آن نیز به سمت تولید رود، تولید را بارور می کند. البته در موضوع هدفمندی یارانه ها و سهم تولید نیز هنوز نقص داریم.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، در این مراسم از نخبگان و کارآفرینان کمیته امداد امام خمینی توسط لاریجانی رئیس مجلس، انواری سرپرست کمیته امداد و تعدادی از نمایندگان مجلس تجلیل شد. همچنین رئیس مجلس پیش از سخنرانی در این مراسم از نمایشگاه دستاورد نخبگان کمیته امداد نیز بازدید کرد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار