|
|
کدخبر: ۱۷۴۵۷۸

در دیدار جهانگیری با نواز شریف صورت گرفت؛

معاون اول رییس جمهوری ظهر امروز(یکشنبه) با نخست وزیر پاکستان دیدار و پیرامون مسایل دو جانبه، منطقه ای و بین المللی بحثو تبادل نظر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اسحاق جهانگیری در این دیدار با اشاره به اهمیت توسعه مناسبات دو کشور آمادگی تهران برای گسترش همکاری ها با اسلام آباد را خاطر نشان ساخت و گفت: ایران و پاکستان دو کشور اثرگذار در تحولات منطقه و جهان اسلام هستند و این سفر می تواند علاوه بر تأمین منافع دو ملت در دستیابی به اهداف منطقه ای نیز موثر باشد.

جهانگیری با تأکید بر سیاست اصولی کشورمان مبنی بر حمایت از امنیت و توسعه پاکستان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از توسعه و ثبات و امنیت در کشور دوست و همسایه پاکستان حمایت می کند.

معاون اول رییس جمهوری از وجود مرزهای مشترک دو کشور به عنوان فرصتی برای توسعه همکاری ها یاد و اظهار امیدواری کرد: از این امکان و فرصت به نفع ساکنان حاشیه مرزها بیشترین بهره برداری شود.

جهانگیری در ادامه به ظرفیت های فراوان دو کشور در حوزه اقتصاد اشاره کرد و خواستار ارتقای حجم مبادلات تهران و اسلام آباد تا رقم ۵ میلیارد دلار در سال شد.

معاون اول رییس جمهوری گفت: یکی از موانع موجود در حوزه تجارت دو کشور، مسایل بانکی و مالی است و انتظار داریم بانک مرکزی پاکستان با همکاری بانک مرکزی و سایر بانک های تجاری ایران راهکارهای غلبه بر موانع موجود را پیدا کنند.

جهانگیری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در زمینه بازرگانی با سایر کشورها تجارب ارزشمندی کسب کرده است، بر استفاده از امکان صادرات مجدد، بهره گیری از ارزهای محلی و راه اندازی خطوط اعتباری تأکید کرد.

معاون اول رییس جمهوری از خط انتقال گاز ایران به شبه جزیره هند به عنوان نماد همکاری دو کشور یاد کرد و اظهار داشت: هم اکنون خط لوله گاز به نزدیکی مرز پاکستان رسیده است و با توجه به سرمایه گذاری های انجام شده انتظار داریم که پاکستان نیز به تعهدات و قراردادهای امضا شده در این خصوص عمل کند.

جهانگیری همچنین از نخست وزیر پاکستان خواست تا محدودیت های اعمال شده علیه برخی شرکت های فعال ایران در پاکستان را مرتفع کند.

نواز شریف نخست وزیر پاکستان نیز در این دیدار روابط دو کشور را تاریخی، فرهنگی و دیرینه ارزیابی کرد و گفت: یکی از اولویت های اصلی سیاست خارجی کشورش توسعه روابط همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران است.

نخست وزیر پاکستان با اشاره به وجود برخی موانع و مشکلات بر سر تحکیم همکاری های فیما بین گفت: عزم و اراده جدی طرفین می تواند ضمن برطرف کردن موانع، ظرفیت های موجود را نیز بالفعل کند.

وی با اشاره به حضور تعداد زیادی از وزرا و مقامات ارشد کابینه اش در این سفر گفت: مقامات دو کشور باید ضمن بررسی همه جوانب و موضوعات مطرح شده، ساز و کارهایی برای حل و فصل مشکلات طراحی کنند.

نخست وزیر پاکستان گفت: ایران و پاکستان مرز مشترک و طولانی دارند که باید ایمن و آرام باشد و این سفر فرصت خوبی است که با تدوین راهکارهای مناسب، بازارچه مشترک مرزی ایجاد شود تا ضمن تسهیل در رفت و آمد کالا، از قاچاق نیز جلوگیری شود.

نواز شریف همچنین تأکید کرد: پروژه انتقال گاز ایران به پاکستان، پروژه ای با اهمیت برای پاکستان است و ما در این سفر ضمن ارائه پیشنهادی جدید از همکاری های چند جانبه در حوزه نفت و گاز استقبال خواهیم کرد.

نخست وزیر پاکستان با بیان اینکه با وجود همه تحریم ها و کارشکنی های سال های اخیر جمهوری اسلامی ایران توانسته برمشکلات فائق آید، گفت: این تحریم ها مشکلاتی را در حوزه داد و ستد و مبادلات مالی دو کشور بوجود آورده که مصمم هستیم هر چه سریع تر آنها را بر طرف کنیم.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار