|
|
کدخبر: ۱۷۷۴۸۹

مسعود پیرهادی

" در نگاه آمار باید گفت جریان اصولگرا در انتخابات ۷ اسفند شکست نخورده است. تعداد بیشتر منتخبین اصولگرا نسبت به جریان رقیب، واقعیتی عددی و انکارناپذیر است. "

به گزارشامید نیوز، متن یادداشت مسعود پیرهادی از باب تضارب آرا و طرح دیدگاه های مختلف به شرح ذیل است:
انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شد. آرای مردم شمرده شد و تکلیف تمام کرسی های مجلس خبرگان و ۲۲۸ کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس شورای اسلامی مشخص شد. این انتخابات چند پیام روشن داشت:

۱. اولین و چشمگیرترین ویژگی انتخابات که هر ناظر داخلی و خارجی به آن نظر می کند، نصاب بالای مشارکت مردم است. مشارکت ۶۲ درصدی مردم در انتخابات هفتم اسفند، روشن ترین پیامش تایید نظام جمهوری اسلامی است. این انتخابات از منظر حضور سلایق گوناگون هم کم نظیر بود و برگ ۳۶ ام انتخابات در دفتر جمهوری اسلامی، زرین ثبت شد.

۲. ممکن است جمعی از متدینین و حامیان جریان اصولگرا از نتیجه انتخابات به ویژه در تهران راضی نباشند. در این باره نکات زیر قابل طرح است:

اول این که در نگاه آمار باید گفت جریان اصولگرا در انتخابات ۷ اسفند شکست نخورده است. تعداد بیشتر منتخبین اصولگرا نسبت به جریان رقیب، واقعیتی عددی و انکارناپذیر است.

دوم. تکلیف ۶۲ کرسی مجلس شورای اسلامی در دور دوم تعیین می شود.

سوم. در انتخابات خبرگان رهبری اکثریت قاطع کرسی ها در اختیار جریان ولایی و پایبند به اصول حداکثری انقلاب است و از این بابت جای هیچ نگرانی نیست.

چهارم. اگرچه اصولگرایان شکست نخورده‌اند، اما در مقایسه با مجالس هفتم و هشتم و نهم که اکثریت مطلق با جریان اصولگرا بود، باید گفت اصولگرایان «پیشرفت» نداشته اند و این باید در میان عقلا و بزرگان جریان اصولگرایی ریشه یابی و تحلیل شود.

پنجم. اما آن چه در تهران اتفاق افتاد، دلایل روشنی دارد. نماینده در شهرستان، بخش زیادی از وقت خود را به امور شهرستان و مسائل منطقه ای اختصاص می‌دهد و بخش قابل توجهی از رای نمایندگان شهرستانی هم از همین زاویه نگریسته می‌شود. اما در کشور - شهر تهران مطالبه منطقه‌ای از نماینده وجود ندارد و در اغلب اوقات دلیل اقبال یا عدم اقبال به نماینده ای سیاسی و جریانی است.

۳. خلاف آن چه برخی می پندارند، تهران پایگاه رای جریان اصلاح طلب نیست، بلکه سبد رای بزرگی است که بیشتر بر اساس مواضع سیاسی جریان ها و گروه ها به حساب آن ها نوشته می شود و در هر دوره متناسب با اقتضائات جامعه تغییر می کند. موید این ادعا، بررسی نتایج دوره های قبلی انتخابات است. در انتخابات ریاست جمهوری ۸۴ که به مرحله دوم کشیده شد و تمام سلایق سیاسی در آن نماینده داشتند، در استان تهران، محمود احمدی نژاد در دور اول یک و نیم میلیون رای کسب کرد. این در حالی است که رای مصطفی معین – که مورد حمایت صریح رئیس جمهور دولت اصلاحات قرار گرفت – ششصد هزار و رای مهدی کروبی چهارصد هزار رای بود.

در دور دوم همان انتخابات که رقابت فقط بین احمدی نژاد و هاشمی رفسنجانی بود و تمام اصلاح طلبان و حتی بخشی از اصولگرایان از هاشمی حمایت کردند، احمدی نژاد در استان تهران حدود یک میلیون و در کل کشور هفت میلیون بیشتر از نامزد رقیب، رای مردم را به دست آورد.

۴. بعضی از مردم و به ویژه جوانان متدین و انقلابی حق دارند که از نتیجه انتخابات در تهران ناراضی باشند. مجموعه ای از تخریب ها، حمایت رسانه های بیگانه از یک جریان و عدم شکل گیری وحدت حداکثری در اردوگاه اصولگرایی ناراحت کننده است. اما باید به این دوستان یادآور شوم که دشمنان بیرونی ما و عوامل رسانه ای و جنگ روانی شیطان بزرگ و روباه پیر، در ارتباط با ایران اسلامی از هیچ چیز بیشتر از این خوشحال نمی شوند که روحیه جوانان متدین و حزب اللهی تضعیف شود. بدانید سنگر اول در مقابله با دشمن حفظ روحیه ی خود در درجه اول و پس از آن تقویت روحیه اطرافیان است و اگر روحیه «مقاومت» و «تدین انقلابی» شکسته شود، سنگرهای بعدی قابل دفاع نخواهد بود. این البته به تعبیر مقام معظم رهبری، «خواب پریشان دشمن است و تعبیر نخواهد شد». یکی از ویژگی‌های بارز امام خمینی(ره) هم روحیه «شکست ناپذیر» و «استحکام انقلابی» او بود. جوان انقلابی هم به تاسی از امام خود باید در میدان بماند و هرگز خسته و یا مایوس نشود.

۵. جریان اصولگرایی – و البته این توصیه برادرانه به تمام جریان های داخل نظام است – باید خود را برای برهه های حساس و سرنوشت ساز آماده کند. به دست آوردن یا از دست دادن چند کرسی مجلس و حتی جایگاه ریاست جمهوری، فرصت کوتاهی است برای منتخبین و فرصتی کوتاه‌تر برای رقبا تا خود را مجددا آماده خدمت کنند. «تلک الایام نداولها بین الناس».

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار