|
|
کدخبر: ۱۷۹۶۳۰

مختصری از فعالیت های مترو در زمان مدیریت او در انتهای خبر قرار دارد که جالب است

مهندس محسن هاشمی رفسنجانی مدیریت سابق مترو تهران است او همچنان رئیس هیئت مدیره اتحادیه قطارهای شهری کشور بوده و ریاست هیئت مدیره انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی ایران را هم به‌عهده دارد. محسن هاشمی معاون عمرانی دانشگاه آزاد و عضو هسته مرکزی حزب کارگزاران است و مسئولیت های دیگری را داراست. محسن هاشمی در خیلی از لیست های ارائه شده سر لیست است و به علت مشی اعتدالی و سابقه فراوان در زمینه مدیریت کلان شهری از اقبال بسیار بالایی برای ورود به شورای شهر برخوردار است.

به گزارش امید نیوزمحسنهاشمی رفسنجانی(زادهٔ ۲ آبان ۱۳۴۰ در قم) دارای سوابق بسیار ارزنده در زمینه مدیریت کلان به خصوص مدیریت شهری است. اوسیزده سال مدیریت مترو را در کارنامه دارد که اولین بار در زمان او مترو به بهره برداری رسید همچنین محسن هاشمی رئیس هیئت مدیره اتحادیه قطارهای شهری کشور بوده و ریاست هیئت مدیره انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی ایران را هم به‌عهده دارد او به زبان‌های فرانسه و انگلیسی تسلط دارد و کتاب آنالیز رایانه‌ای قالب‌های تزریقی، توسعهٔ پاک، انرژی پاک و ماجرای مک‌فارلین از تألیفات وی است. همچنین عضویت هیئت‌مدیرهٔ شرکت مادرتخصصی حمل و نقل ریلی کشور نیز به او واگذار شده‌است.


محسن هاشمی رفسنجانیمعاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی و معاون عمران و توسعه دانشگاه علوم و تحقیقات است. محسن هاشمی ۱۳ سال ریاست هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت متروی تهران را بر عهده داشته‌است. او با آغاز کار چهارمین دورهٔ شورای اسلامی شهر تهران، گزینهٔ اصلی اصلاح‌طلبان برای شهرداری تهران بود، که در نهایت با یک رأی مغلوب محمدباقر قالیباف شد.

محسن پسر ارشد آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور اسبق و نماینده و رئیس سابق مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام است. او نایب‌رئیس اتحادیهٔ بین‌المللی حمل و نقل عمومی در منطقهٔ خاورمیانه و شمال آفریقا است. در گذشته در مشاغل گوناگون مانند رئیس دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس بازرسی ویژه ریاست جمهوری و عضو هیئت مدیره سازمان صنایع دفاع اشتغال داشته‌است. در زمان مدیریت وی متروی تهران راه‌اندازی شد و او تا ۱۳ اسفند ۱۳۸۹ بطور پیوسته عهده‌دار این سمت بوده‌است. محسن هاشمی در طول دو سال شهرداری محمود احمدی‌نژاد همچنان پست خود به‌عنوان مدیرعامل مترو را حفظ کرد. همچنین احمدی‌نژاد استعفای او را نپذیرفت.

محسن هاشمی رفسنجانی هم‌زمان یک مؤسسه انتشاراتی به نام دفتر نشر معارف انقلاب را اداره می‌نماید که ناشر کتب تخصصی تألیف وی و خانواده وی، به ویژه دوره خاطرات اکبر هاشمی رفسنجانی از قبل و بعد از انقلاب اسلامی می‌باشد. محسن هاشمی همچنین رئیس هیئت مدیره اتحادیه قطارهای شهری کشور بوده و ریاست هیئت مدیره انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی ایران را هم به‌عهده دارد. وی همچنین به نیابت از پدرش در هیئت مدیره بنیاد رفاه که ناصر باهنر مدیر عامل آن است عضو می‌باشد. او به زبان‌های فرانسه و انگلیسی تسلط دارد و کتاب آنالیز رایانه‌ای قالب‌های تزریقی، توسعهٔ پاک، انرژی پاک و ماجرای مک‌فارلین از تألیفات وی است.

او در تاریخ ۱۳ اسفند ۱۳۸۹ از سمت ریاست هیئت‌مدیره و مدیر عامل شرکت متروی تهران کناره‌گیری کرد و شهردار وقت تهران، محمدباقر قالیباف با استعفایش موافقت نمود و او را به سمت مشاور شهردار و عضو هیئت‌مدیره منصوب کرد. در دولت یازدهم به ریاست‌جمهوری حسن روحانی، عضویت هیئت‌مدیرهٔ شرکت مادرتخصصی حمل و نقل ریلی کشور نیز به او واگذار شده‌است.

مختصری ازشرایط و فعالیت های مترو درزمان مدیریت مهندس هاشمی رفسنجانی در ذیل می آیدکه قطعامفید است.

او شرکت مترو را با حدود ۷۰۰۰ نفر پرسنل و مشکلات مختلف که باعثشده بود، هیچ خطی از مترو به بهره‌برداری نرسیده باشد، تحویل گرفت. محسن هاشمی مترو را از وزارت کشور جدا کرد و به شهرداری تهران ملحق نمود، تا از امکانات دولت و شهرداری برای راه‌اندازی مترو استفاده کند. او با اولویت بندی خطوط، همه توان کاری شرکت را بر یک بخش معطوف کرد و توانست بطور متوسط هر سال ۱۰(ده) کیلومتر از خطوط حمل و نقل ریلی را راه‌اندازی کند.

ابتکارمحسن هاشمی در بهره‌گیری از امکان استفاده از اعتبارات خارجی و مجموعه‌های ایستگاهی، در احداثخطوط مترو شتاب ایجاد کرد و سفر از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب با مترو امکان‌پذیر شد و تعداد سفرها با حمل و نقل ریلی به بیش از ۲ میلیون نفر در روز رسید.

استقبال مردم آن قدر زیاد شده بود که واگن‌های موجود جوابگوی حجم عظیم مسافران نبود. تأمین واگن‌های جدید، مشکلی حیاتی بود. محسن هاشمی با استفاده از سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی کارخانه ساخت واگن‌های مترو را تأسیس نمود. هدف انتقال تکنولوژی بود تا در یک فرایند زمانی، ایران صاحب فناوری تولید واگن‌های مترو شود. این کارخانه عظیم راه افتاد و درصد مهمی از قطعات واگن، امروز در داخل تولید می‌شود. او توانست در مدت مدیریت خود، ۱۰۰۰ دستگاه واگن را در خطوط مترو فعال کند. دیگر ساخت مترو کاملاً بومی شده بود.

حرکت مدیریتی مهندس هاشمی در توسعه خطوط ریلی، نهضت مترو سازی را در کشور به راه انداخت. شهرهای مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز، کرج و اهواز، شروع به احداثقطار شهری کردند. اتحادیه‌ای از سازمان‌ها و شرکت‌های قطار شهری کلانشهرها، تشکیل شد و محسن هاشمی، رئیس این اتحادیه گردید.

محسن هاشمی در تهران، با شش شهردار از خطوط سیاسی مختلف، از کرباسچی گرفته تا احمدی‌نژاد و قالیباف، کار کرد و توانست چهار دستگاه حفار اتوماتیک تونل را در خطوط ۳،۶ و ۷ مترو فعال نماید. او این بعد از ۲۰ سال کار و در حالی که ۱۳۰ کیلومتر خطوط مترو و ۸۰ ایستگاه با سه میلیارد سفر را به همراه داشت، به دلیل عدم همکاری دولت در تأمین بودجه مترو، به مدیر بعدی تحویل داد.

وی برای انتخابات شورای شهر دورای چهارم ثبت نام کرد که صلاحیت او بعلت عدم التزام عملی به ولایت فقیه و قانون اساسی مورد تأیید قرار نگرفت.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار