|
|
کدخبر: ۱۷۹۷۵۰

وزیر خارجه عراق در واکنش به سیاست ' ایران هراسی ' که در منطقه به راه افتاده، تاکید کرد: به هیچ وجه امکان ندارد که بغداد وارد صف بندی ها علیه جمهوری اسلامی ایران شود.

به گزارش امید نیوزاز ایرنا ' ابراهیم الجعفری ' امروز(دوشنبه) در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در پاسخ به سوالی از احتمال پیوستن عراق به محور ضد ایرانی در منطقه که واشنگتن متولی آن شده، گفت: ' این ها، یاوه گویی است، عراق در سیاست خارجی خود دارای ثبات و متغیرهایی است که متغیرهای آن هرگز از ثبات سیاست خارجی عراق عبور نمی کند، بر همین اساس، امکان ندارد که بغداد به صف بندی ها علیه جمهوری اسلامی ایران بپیوندد. '
وزیر خارجه عراق افزود: ایران هراسی در منطقه هیچ توجیه منطقی ندارد.
وی همچنین با اشاره به تجاوزهایی که برخی کشورهای منطقه به اراضی و حاکمیت ملی عراق مرتکب می شوند، ولی در مقابل، هرگز با مسئله ای به نام دخالت های ایران مواجه نبوده، گفت: از سال ۲۰۰۳ تا به امروز جمهوری اسلامی ایران هرگز نیروی نظامی وارد عراق نکرده و هیچ ایرانی در عراق دست به عملیات تروریستی نزده است.
الجعفری خاطر نشان کرد: تعامل جمهوری اسلامی ایران با عراق، همواره مبتنی بر احترام متقابل بوده و تهران در تمامی بحران ها در کنار ما ایستاده است.
به گفته وی، همه عراقی ها چه آن زمان که در صفوف معارضه علیه رژیم سابق حاکم بر عراق بودند و چه بعد از سقوط رژیم صدام، به این مواضع مثبت جمهوری اسلامی ایران در قبال عراق اذعان دارند.
ابراهیم الجعفری یادآور شد: در ایام معارضه علیه رژیم وقت حاکم بر عراق که همه درها در دنیا به روی معارضین عراقی بسته شده بود، ایران تنها کشوری بود که درهای خود را به روی ما گشود و من شخصا به مدت ۱۱ سال در ایام معارضه در جمهوری اسلامی ایران زندگی کردم.
وزیر خارجه عراق تاکید کرد: سیاست خارجی ایران در منطقه، ثابت و کاملا روشن و مبتنی بر عدم دخالت در امور دیگر کشورها است.
وی با بیان اینکه از سیاست ایران هراسی در منطقه، تعجب می کند، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره در سیاست خارجی خود برای نزدیک کردن دیدگاه مخالفان در سطح منطقه و بین المللی تلاش کرده است.
الجعفری در پاسخ به این سوال که هدف از این تبلغیات ضد ایرانی و ایران فوبیا در این برهه چیست؟ اظهار داشت: هرچه یک نظام سیاسی مستقل و قوی باشد، حملات به آن هم قویتر خواهد بود.
به گفته وی، آنچه در منطقه دارد اتفاق می افتد، عکس العمل ها به قدرت برتر ایران است، زیرا جمهوری اسلامی ایران همواره ثابت کرده که یک کشور پیشرفته و توانمند است و دارای یک سیاست راهبردی کاملا روشن، قدرت اقتصادی و توانمندی دیپلماتیک است و همین امر باعثناراحتی برخی ها در منطقه شده است.
وزیر خارجه عراق تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران خطری برای هیچ کس نیست بلکه یک نظام صلح دوست است که همواره در آرامش و ثبات منطقه نقش موثر ایفا کرده است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار