|
|
کدخبر: ۱۸۰۲۶۷

وزیر خارجه انگلیس از عدم حمایت رهبر اپوزیسیون این کشور از موضع دولت انگلیس درباره دست داشتن روسیه در حمله با گاز اعصاب به یک جاسوس دوجانبه روس‌تبار شدیدا انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، « بوریس جانسون » وزیر خارجه انگلیس طی سخنانی «جرمی کوربین » رهبر اپوزیسیون این کشور را یک «احمق مفید برای کرملین » خواند.

به نوشته سایت شبکه خبری بی‌بی‌سی، جانسون ضمن اشاره به حادثه حمله با گاز اعصاب به جاسوس سابق روس‌تبار در سالزبری انگلیس گفت که عدم حمایت رهبر اپوزیسیون از دولت انگلیس به روسیه اعتباری اشتباه می‌دهد.

پیش از این، حزب کارگر انگلیس (حزب اپوزیسیون) خواستار تحقیقات درباره سخنان بوریس جانسون پیرامون حمله با گاز اعصاب در سالزبری شده بود. رهبر حزب کارگر به طور ضمنی گفته بود بوریس جانسون درباره یافته‌های آزمایشگاه دفاعی انگلیس در رابطه با این گاز اعصاب اغراق کرده است.

بوریس جانسون در یادداشتی برای روزنامه ساندی تایمز نوشت، روسیه تلاش زیادی برای دفن واقعیت‌ها زیر بهمنی از دروغ و اطلاعات غلط به کار گرفته است. وی افزود، دولت روسیه و رسانه حکومتی‌اش 29 تئوری درباره حمله به « سرگئی اسکریپال» جاسوس سابق دوجانبه روس‌تبار در سالزبری انگلیس ، اختراع کرده‌اند.

اسکریپال پیشتر سرهنگ سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه بود و در سال 2010 با جاسوس‌های روس که در غرب گرفتار شده‌ بودند مبادله شد و از انگلیس پناهندگی گرفت. در سال 2006 یک دادگاه روسیه‌ای اسکریپال را به دلیل همکاری با سرویس MI۶ در دوران خدمتش در ارتش روسیه به خیانت متهم کرده بود.

اسفندماه گذشته اسکریپال و دختر 33 ساله‌اش در یک مرکز خرید در شهر « سالزبری » انگلیس بی‌هوش پیدا شدند و گفته شد این دو مورد حمله با گاز اعصاب قرار گرفتند. در پی این حادثه، دولت انگلیس بلافاصله روسیه را به دخالت داشتن در این حادثه متهم کرد.

دولت روسیه دست داشتن در مسمومیت اسکریپال را رد کرده و از انگلیس خواست تیم تحقیق مشترکی درباره این حادثه تشکیل شود. با این وجود، لندن از ارائه شواهد در این رابطه و همکاری با مسکو خودداری کرد و تنش‌ها میان لندن و مسکو شدت گرفت.

پس از مسمومیت « سرگئی اسکریپال» افسر سابق روسیه و دختر وی در سالزبری انگلیس و متهم شدن مسکو به انجام این اقدام، لندن 23 دیپلمات روسیه را از این کشور اخراج کرد. این اقدام لندن علیه مسکو با اخراج متقابل 23 دیپلمات انگلیسی از روسیه دنبال شد و واکنش دیگر کشورهای غربی را نیز به دنبال داشت.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار