|
|
کدخبر: ۱۸۲۳۴۳

درحالی که جنگ تعرفه ای آمریکا با شرکای تجاری خود باعث رشد شاخص های اقتصادی در این کشور شده است کارشناسان هشدار می دهند این سیاست به رشد اقتصاد جهان ضربه می زند و اثرات منفی آن به اقتصاد آمریکا هم خواهد رسید.

اطلاعات بزرگترین اقتصاد جهان نشان داد که نرخ بیکاری در این کشور به پایین ترین حد در 48 سال گذشته رسیده است. جروم پاول ، رئیس فدرال رزرو آمریکا این را «یک لحظه ای فوق العاده روشن» در اقتصاد آمریکا خواند.

جنگ تعرفه‌ای ترامپ به ضرر اقتصاد آمریکا تمام می‌شود

ولی در کشورهای دیگر، اقتصاد در حال ضعیف شدن است و بخشی از آن به علت نرخ سود بالاتر فدرال رزرو و جنگ تجاری دونالد ترامپ با چین است. تولید جهانی با پایین ترین سرعت در دو سال گذشته پیش می‌رود و صادرات در ماه گذشته برای اولین بار از سال 2016 افت کرده است.

جنت هنری، اقتصاددان ارشد لندن گفت:« شاید آمریکا در حال ترقی باشد ، ولی اقتصاد جهانی رو به افول است».

جنگ تجاری مهمترین عامل این رکود است. در چند هفته گذشته شرکت پاناسونیک ، فورد موتور وBP همگی خطرات افزایش تنش‌ها را گوشزد کردند و الان این نگرانی ها خود را در سطح وسیع تری از اقتصاد نشان می دهند.

فشارهای بازار از آرژانتین گرفته تا ترکیه ، عدم اطمینان سیاسی در انگلستان و ایتالیا و افزایش قیمت نفت تهدید های بعدی هستند.

کریستین لاگارد رئیس صندوق بین المللی پول گفت:« شش ماه پیش به این ریسک‌ها اشاره کردم. الان برخی از آنها به وقوع پیوسته اند».

در همین حین، اقتصاددان های بانک آمریکا هشدار دادند که رشد آهسته چین در سال 2019 به بقیه کشورهای آسیا هم سرایت خواهد کرد و رشد اقتصادی کل منطقه را کاهش خواهد داد.

فابیانو فدلی، رئیس Robeco گفت:« حدود 50 درصد ارزش افزوده صادرات چین به ایالات متحده از سایر بخش‌های آسیا می آید. اگر این جنگ تجاری همچنان افزایش یابد ، سایر کشورها هم تحت تاثیر قرار خواهند گرفت».

فاصله بین آمریکا و مناطق دیگر در بازارهای مالی روشن است ولی حتی آمریکا هم مصون نیست. اطلاعات اخیر نشان می‌دهد جنگ تجاری عملا مانع رشد اقتصادی در سه ماهه پایانی سال شده است.

یک عامل غیرقابل پیش‌بینی دیگر بازگشت تورم است که علت آن خطر قیمت 100 دلار در هر بشکه برای نفت برای اولین بار از سال 2014 و افزایش دستمزد هاست. یک افزایش قیمت دیگر هم در راه است که جیب مشتریان را خالی‌تر و بانک‌های جهانی را مجبور به عکس‌العمل سریع می کند.

41224

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار