|
|
کدخبر: ۱۸۲۸۶۱

در ادامه رویکرد خصمانه واشنگتن درقبال کشورمان رئیس گروه اقدام ایران در وزارت امورخارجه آمریکا با تکیه بر ادعای واهی آزمایش موشکی جدید ایران از اروپایی‌ها خواست تا تحریم‌های خود را علیه جمهوری اسلامی اعمال کنند.

به گزارش امید نیوز به نقل از شبکه سی‌ان‌ان، آمریکا پس از آنکه مایک پمپئو وزیر امورخارجه این کشور روز شنبه ادعا کرد ایران به تازگی یک موشک بالستیک آزمایش کرده است، از اتحادیه اروپا خواسته است تا تحریم‌های خود علیه ایران را اعمال کند.

برایان هوک رئیس گروه اقدام ایران در وزارت امورخارجه آمریکا در این باره گفت: ما خواهان آن هستیم که اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را اعمال کند که برنامه موشکی ایران را هدف قرار می‌دهد.

هوک که به همراه پمپئو در مسیر پرواز به بروکسل قرار داشت، به خبرنگاران گفت که شورای امنیت سازمان ملل در طول 12 سال گذشته برای اینکه به ایران بگوید دست از آزمایش و توسعه موشک‌های بالستیک خود بردارد، اتفاق نظر داشته است.

وی همچنین گفت که تحریم‌های حداکثری دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا علیه ایران زمانی بیشتر موثر خواهد بود که از سوی سایر کشورها نیز مورد پشتیبانی قرار گیرد.

این مقام آمریکایی در ادامه مدعی شد: خطر ایران تهدیدی جدی و فزاینده است و کشورهای جهان از جمله اتحادیه اروپا باید تمام تلاش خود را به کار گیرند تا از برنامه‌های موشکی ایران جلوگیری کنند.

هوک با این ادعای بی‌اساس و خصمانه که دفاعی بودن برنامه‌های موشکی ایران تهدیدی برای منطقه خاورمیانه است، مدعی شد که این اقدام نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه ( 10 آذرماه) در پیامی توییتری نسبت به افزایش آزمایش‌های موشکی و همچنین تسلیحات موشکی ایران هشدار داده و مدعی شده بود: ایران به تازگی یک موشک بالستیک میان‌برد را آزمایش کرده که قابلیت حمل کلاهک‌های چندگانه را دارد.

وی در این پیام ضمن محکوم کردن ایران به دلیل این آزمایش موشکی ادعایی نوشته بود: ما از ایران می‌خواهیم که این فعالیت‌ها را متوقف کند.

پمپئو همچنین در ادعاهای خود این آزمایش را نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل خوانده بود.

بنابر این گزارش، مایک پمپئو قرار است روز سه‌شنبه (امروز) در حاشیه اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای عضو ناتو در بروکسل با نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا دیدار کند. انتظار می‌رود یکی از موضوعات وورد بحث او با همتایان اروپایی‌اش، ایران باشد.

یک مقام دفاعی آمریکا و مطلع از موضوع گفت که به نظر نمی‌آید این آزمایش موشکی ظرفیت‌هایی را مشخص کند که واشنگتن از آن مطلع نبوده است و تهدیدی مستقیم به شمار نمی‌آید.

به گزارش سی‌ان‌ان، از طرفی دیگر بر خلاف ادعای پمپئو مبنی بر اینکه آزمایش موشکی ایران نقض قطعنامه 2231 است، بر اساس متن قطعنامه این آزمایش از محدودیت‌های سازمان ملل تخطی نکرده است.

شورای امنیت سازمان ملل پس از حصول توافق هسته‌ای میان ایران و گروه موسوم به 1+5 قطعنامه‌ای را در تائید این توافق به تصویب رساند که بر اساس آن تحریم‌ها علیه ایران نیز لغو شد. در حقیقت این قطعنامه مانع از این فعالیت‌های ایران در ارتباط با موشک‌های بالستیک نمی‌شود، موضوعی مورد انتقاد مخالفان توافق هسته‌ای هم بود.

در واقع، قطعنامه 2231 تنها از ایران می‌خواهد هیچ فعالیتی مرتبط با موشک‌های بالستیک دارای حمل کلاهک هسته‌ای انجام ندهد.

در این میان، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان در واکنش به این ادعا گفت که دولت این کشور ضمن محکوم کردن آزمایش موشکی اخیر ایران، این اقدام را نقض قطعنامه 2231 سازمان ملل و موجب افزایش تنش در منطقه می‌داند. آلمان از ایران خواست تا آزمایش‌های موشکی خود را متوقف کند.

فرانسه نیز روز دوشنبه نگرانی خود را نسبت به آزمایش موشکی جدید ایران ابراز و این اقدام را تحریک‌کننده و بی‌ثبات‌کننده خواند و آن را محکوم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در این باره گفت: پاریس از ایران می‌خواهد که هرچه فوری تمام فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک که توان حمل کلاهک‌های هسته‌ای را دارند، قطع کند. او برنامه موشکی ایران را همخوان با قطعنامه 2231 سازمان ملل ندانست.

وزیر امورخارجه انگلیس نیز با ادعای اینکه آزمایش موشکی ایران با قطعنامه 2231 مغایر است از ایران خواست تا از این فعالیت‌های خود دست بکشد.

محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در واکنش به این ادعای وزیر امورخارجه آمریکا گفت: آقای پمپئو هیچ اعتباری برای قطعنامه شورای امنیت قائل نیست و برخلاف تعهدات بین‌المللی از برجام خارج شدند اما دیگران را به خاطر اجرای برجام مجازات می‌کنند لذا از وی توقع بیشتری نیست.

وی با تاکید بر اینکه در برجام آزمایش موشک برای ایران ممنوع نشده است، گفت: در قطعنامه 2231 هم صرفاً در مورد موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای است اما ممنوع نشده بلکه از ایران خواسته شده از این نوع موشک‌ها استفاده نشود.

ظریف یادآور شد: ایران به دنبال استفاده از سلاح هسته‌ای نیست، این موشک‌های ایرانی هم برای حمل سلاح هسته‌ای تولید نشده‌اند، در واقع موشک‌های تولیدی ما برای کلاهک متعارف طراحی شده‌اند. موشک‌هایی که برای کلاهک هسته‌ای طراحی شوند نیاز به دقت ندارد و برای اینکه به دقت برسید نیاز به هزینه بالایی دارد. جمهوری اسلامی با حمله اخیر به تروریست‌ها نشان داد که موشک‌های جمهوری اسلامی کاملاً نقطه زن است.

وی با بیان اینکه برای طراحی موشک نقطه زن نیاز به کلاهک های متعارف است، تاکید کرد: اظهارات وزیر خارجه آمریکا در مورد آزمایش موشک‌های ایرانی همانند گذشته از پایه غلط است، آنها بهتر است قطعنامه 2231 را مطالعه کنند.

علاوه ‌براین، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در واکنش به ادعای مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا که آزمایش‌های موشکی ایران را نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت دانست، اظهار داشت: برنامه موشکی ایران ماهیت دفاعی دارد و بر اساس نیازهای کشور طراحی می‌شود.

وی تاکید کرد: هیچ قطعنامه ای در شورای امنیت برنامه موشکی و یا آزمایش‌های موشکی ایران را ممنوع نکرده است.

قاسمی خطاب به وزیر امور خارجه آمریکا افزود: جالب و البته مضحک آنجاست به قطعنامه ای استناد می کنید که با خروج یک‌جانبه و غیر قانونی‌تان از برجام نه تنها خود آن را نقض کرده‌اید بلکه دیگران را هم به نقض آن تشویق و یا حتی اگر آن را اجرا کنند تهدید به تنبیه شدن و تحریم می‌کنید.

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری روز دوشنبه خود نیز در پاسخ به سوال یک خبرنگار خارجی مبنی بر این‌که شما در این نشست در برابر اظهارات اخیر مقامات آمریکایی تاکید کردید که سیاست‌های دفاعی و موشکی ایران امری مشخص و روشن است و تهران در این مورد با کسی مذاکره نمی‌کند، سوال من از جنابعالی این است که آیا ایران در چند روز اخیر آزمایش موشکی انجام داده است یا نه؟ گفت شما باید این سوال را از مقامات نظامی بپرسید و آنچه که مربوط به وزارت خارجه است بیان مواضع کلی ایران در مورد سیاست‌های دفاعی‌اش است که من در این جلسه درباره آن صحبت کردم.

قاسمی در همین ارتباط افزود: ادعاهایی که معمولا آمریکایی‌ها مطرح می‌کنند خیلی ادعاهای با اساسی نیست و ما هرازچند گاهی شاهد هستیم که اینگونه ادعاها توسط آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در مورد ایران مطرح می‌شود. اگر چنین آزمایشی انجام شده باشد مقامات دفاعی ایران در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌کردند و یا می‌کنند و همان‌طور که گفتم من اطلاعی در این زمینه ندارم.

اما انگلیس و فرانسه با تکیه بر این ادعا از شورای امنیت سازمانملل خواسته‌اند تا روز سه‌شنبه در نشستی آزمایش موشکی نسبت داده شده به ایران را بررسی کند.

مقامات کشورمان تا کنون بارها ضمن تاکید بر اقتدار و استقلال برنامه موشکی ایران از آن به عنوان ابزاری دفاعی یاد کرده و خاطرنشان کرده‌اند ضمن پاسخ کوبنده به هر گونه تجاوز احتمالی هیچ‌گاه به دنبال جنگ‌افروزی در هیچ کجای جهان نیستند.

ادعای پمپئو مبنی بر خلاف قطعنامه 2231 بودن آزمایش موشکی جدید ایران در حالی مطرح می‌شود که خبر آزمایش جدید موشکی در ایران از سوی هیچ مقام نظامی و دفاعی کشورمان اعلام یا تایید نشده است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار