|
|
کدخبر: ۱۸۳۶۴۱

یک مقام مسئول با بیان اینکه در جلسه پنجشنبه هفته جاری سران قوا ادامه روند تخصیص دلار ٤٢٠٠ تومانی تعیین تکلیف می شود، گفت: سران سه قوه قرار است پنج شنبه این هفته در این رابطه تصمیم بگیرند.

امیر باقری در جلسه هماهنگی شورای عالی صادرات با بیان اینکه در جلسه پنجشنبه ستاد اقتصادی قرار است با حضور رئیس جمهور، در مورد حذف ارز ٤٢٠٠ تومانی تصمیم گیری شود، گفت: دو سناریو در این رابطه طراحی شده است که بر این اساس، یکی از این دو سناریو به‌عنوان سناریوی اصلی کشور انتخاب شود.

نماینده شورای اقتصادی سران سه قوه افزود: در سناریوی اول این پیشنهاد مطرح شده تا ارز ۴۲۰۰ تومانی همچنان باقی بماند ولی به تعداد معدودی از کالاها تعلق گیرد، یعنی به‌جز ۴ قلم کالای حذف‌شده از لیست کالاهای مشمول ارز دولتی، اقلام دیگری هم از این لیست خارج شود؛ همچنین در این پیشنهاد آمده که حدود ۵۰ درصد از ارز پتروشیمی و صادرات در سامانه نیما عرضه شود و مابقی صادرکنندگان بتوانند ارزشان را در فرآیند واردات در برابر صادرات کشور بازگردانند.

وی تصریح کرد: در این سناریو قرار است نرخ ارز نیما نیز به‌صورت آرام به‌سمت نرخ واردات در برابر صادرات حرکت کند؛ همچنین در سناریوی دوم نیز عملاً یک بازار ارزی بیشتر نخواهیم داشت و ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف خواهد شد.

باقری گفت: با توجه به تفکر و دغدغه رئیس جمهور پیش‌بینی ما این است که سناریوی اول به خواسته‌های رئیس جمهور نزدیک‌تر است ولی دو سناریو در جلسه روز پنجشنبه آینده مطرح شده است و در جلسه ستاد اقتصادی دولت با نظر رئیس جمهور یکی از این سناریوها انتخاب شود.

وی ادامه داد: سناریوی اول طبق وضعیت موجود و حرکت به‌سمت کمتر شدن سهم ارز نیمایی است و سناریوی دوم حذف کامل ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی است.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار