|
|
کدخبر: ۱۸۳۶۴۴

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت گفت: ایده باز کردن پای جوانان و شکستن حلقه های بسته مدیریتی، از مدت ها پیش توسط آقای قالیباف مطرح می‌شد که نهایتاً با طراحی یک سامانه، آماده اجرا و توسط ایشان علنی شد.

محمّدباقر قالیباف، در پیامی از جوانان خواسته تا در انتخابات مجلس حضور پررنگی داشته باشند و در همین راستا، سامانه‌ای را معرفی کرده تا اسم افراد شایسته برای کاندیداتوری مجلس در آن ثبت شود.

خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس در همین راستا، به سراغ محسن پیرهادی، دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت رفته است تا از جزئیات طرح قالیباف جویا شود. ماحصل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

***

فارس: انگیزه آقای قالیباف از چنین طرحی چه بود و از چه زمانی این ایده مطرح شد؟

پیرهادی: آقای قالیباف، همواره بر جوانگرایی تاکید داشتند و انتصابات ایشان در گذشته و به ویژه شهرداری تهران، موید این مسئله است. قالیباف معتقد است همان طور که جوانگرایی در عرصه های مختلف مدیریتی، اجتماعی و اقتصادی کارگشاست، باید در عرصه سیاسی کشور هم نوگرایی صورت گیرد و یکی از شاخصه های نوگرایی، سپردن امور به جوانان و چهره های جدید است.

ایشان در نامه ای که دو سال پیش خطاب به جوانان انقلابی نگاشتند، برای اولین بار طرح نواصولگرایی را مطرح کردند که ما در جمعیت پیشرفت و عدالت در سال گذشته، حتی مانیفست نواصولگرایی را هم تدوین و رونمایی کردیم.

واقعیت آن است که سال‌هاست عموم چهره های شاخص جریان اصولگرایی تقریبا در یک دایره محدود تعریف می‌شوند و در شرایط نیاز و هنگامه انتخابات، باز ناچاریم به همان افراد مراجعه کنیم، در حالی که کشور ما چهره انقلابی جوان تر و با ایده های جدیدتر و انرژی و انگیزه بیشتر، فراوان دارد. بسیاری از استادان حوزه و دانشگاه، فعالان جهادی، مدیران جوانی که در عرصه های مسئولیت هم خوش درخشیده اند و بانوانی که تجربه های سیاسی و اجتماعی موثری داشته اند، در حال حاضر از عرصه دور مانده اند و به این دلیل که خود هم از سر اخلاص، تمایل چندانی برای ورود به عرصه سیاسی ندارند، باید آنان را قانع کرد که عرصه عمومی کشور را از خدمات خود محروم نکنند.

فراخوان آقای قالیباف، در واقع اقدامی در جهت باز کردن پای این دسته از افراد به انتخابات مجلس پیش روست و گامی عملی در جهت نوگرایی و جوانگرایی در میان نیروهای انقلاب است. ایده باز کردن پای جوانان و شکستن حلقه های بسته مدیریتی، از مدت ها پیش توسط آقای قالیباف مطرح می‌شد که نهایتا با طراحی یک سامانه، آماده اجرا و توسط ایشان علنی شد.

فارس: فراخوان دریافت رزومه افراد مناسب برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس، نیاز به یک تیم پشتیبان و پیگیری کننده دارد. این پشتیبانی و پیگیری‌های پس از آن از چه طریقی و در چه مجموعه ای انجام می شود؟

پیرهادی: ثبت نام در پایگاه اینترنتی jahad.net صورت می پذیرد. برای این فراخوان عمومی، ستادی در جمعیت پیشرفت و عدالت تشکیل شده که مسئولیت دریافت و بررسی رزومه افراد، دعوت از نامزدها و برگزاری جلسات و پشتیبانی های مورد نیاز را به عهده دارد.

فارس: مجلس نوی مد نظر آقای قالیباف چیست و چه شرایطی دارد؟ آقای قالیباف در پیام تصویری خود عبارتی با این مضمون دارند که باید مجلسی تشکیل شود که در بر پاشنه ی سابق نچرخد. انتقاد قالیباف به مجالس گذشته، در چه حوزه هایی است و مجالس گذشته را دارای چه اشکالات اساسی می داند؟

پیرهادی: مجلس، دو بعد اصلی دارد؛ اولاً ریل گذاری برای کشور و ثانیا ایفای نقش نظارتی که در شرایط فعلی در هر دو حوزه ضعف داریم. انتقادات به مجلس و عملکرد نمایندگان فراوان است، اما متأسفانه گاهی در بحث های سطحی باقی می‌ماند. اگرچه نمایندگان باید شأن نمایندگی ملت بزرگ ایران را رعایت کنند، اما واقعاً نقد اساسی به مجلس فعلی، سلفی گرفتن نمایندگان با خانم موگرینی یا برخی نطق های نمایندگان نیست. مجالس ما، ایرادات جدی و مبنایی دارند، از جمله این که گاهی نزدیک به شصت تا هفتاد درصد مصوبات مجلس در یک دوره ۴ ساله ناسخ و منسوخ همند، یعنی مجلس قانونی تصویب می‌کند که در همان دوره، خودش آن را با مصوبه دیگری نسخ می‌کند، این در حالیست که در برخی از کشورها، بر اساس مطالعات انجام شده طی چند دهه تنها ده درصد قوانین منسوخ شده اند.

مجلس نو، مجلسی است که واقعا عصاره فضایل ملت و در راس امور باشد، درگیر مسایل سطحی، بازی‌های سیاسی و سهم خواهی‌ها نشود، با بدنه جامعه ارتباط تنگاتنگ و نزدیک داشته باشد، هم توان علمی و فنی و هم انگیزه و اقتدار کافی برای نظارت بر دستگاه ها داشته باشد، مجلسی که حتی ساز و کار جدی و کارآمدی برای نظارت بر عملکرد اعضای خود داشته باشد، مجلسی که بتواند برای قانون گذاری، از تمام ظرفیت های کارشناسی و علمی کشور بهره ببرد، در عرصه بین المللی موثرتر عمل کند در عرصه داخلی، به گونه ای باشد که واقعا دفتر هر نماینده، مأمن و پناه مردم باشد به حدی که مفهوم خانه ملت به واقع محقق شود.

فارس:  تا چه اندازه امید دارید مجلس نو شکل بگیرد؟

پیرهادی: تصور می‌کنم که عموم مردم از مجلس فعلی به هیچ وجه راضی نیستند و کلیت آن را در جهت حل سریع مشکلات زندگی خود به ویژه در حوزه اقتصاد نمی‌بینند. مجلس آینده، مطمئناً نسبت به مجالس قبل تغییرات زیادی خواهد داشت و حتی بر اساس شاخص‌های اجتماعی، احتمال شکل گیری مجلسی با چهره های نو بسیار بالاست.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار