|
|
کدخبر: ۱۸۳۸۷۷

سخنگوی دولت ضمن بیان نکاتی درباره راه‌های پیشگیری در برابر ویروس کرونا یادآور شده است که دولت تا اواخر اسفند ماه نیازمند مراعات و همراهی بیشتر مردم است.

علی ربیعی سخنگوی دولت در یادداشتی با عنوان «عزم و همکاری ملی در هفته پیک کرونا» که در شماره امروز روزنامه ایران منتشر شده، نوشت: جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا دیروز جمعه برگزار شد؛ چون بنا بر گزارش‌های واصله به‌تعبیر کارشناسان بیماری‌های عفونی و وزیر محترم بهداشت در روزهای آینده به‌سمت پیک بیماری خواهیم رفت؛ بنابراین ضرورت بسیج امکانات ملی و بالا بردن دقت و اعمال برخی سختگیری‌ها، تصمیماتی بود که در جلسه دیروز اتخاذ شد.

پیش از این رئیس جمهوری در جلسه هیأت دولت گفته بود از روز شنبه (امروز) کارها به روال عادی باز خواهد گشت؛ منظور رئیس جمهوری در افواه و افکار عمومی به‌گونه دیگری برداشت شد درحالی‌ که برای حاضران جلسه و مسئولان امر این مسئله به‌معنای روان شدن تصمیمات، پرهیز از تصمیمات متفرقه و متناقض، اجتناب از بخشی‌نگری و حاکم شدن انسجام و انضباط بیشتر در امور بود تا تصمیم‌گیری متمرکز و فرماندهی در ستاد ملی قوام یابد. منظور از عادی بودن برگشت به مصوبه تصمیم‌گیری متمرکز بود.

در جلسه دیروز ستاد ملی مبارزه با کرونا آخرین آمارهای مبتلایان و قربانیان کرونا بررسی و علت تناقضات آماری ارزیابی شد. یکی از این موارد آمار یک نماینده بود که مشخص شد مجموعه فوت‌شدگان شهر خود را مطرح کرده که به‌دلایلی غیر از کرونا درگذشته‌اند. همچنین درباره نسبت بین افراد مبتلا و فوت‌شده از کرونا در ایران دلایل علمی ارائه و معلوم شد این نسبت با معیارهای مشابه هم مطابقت دارد و به‌دلایلی که توضیح داده شد مخرج کسر در ایران با احتساب افرادی که درگیر شدند و دچار تشدید نشدند و ثبت نشده‌اند و…، نزدیک به شاخص نمونه‌های مشابه در جهان است. ستاد تصمیم گرفت که مدارس کشور تا روز دوشنبه تعطیل شود. روز دوشنبه درباره تمدید تعطیلی مدارس مجدد بررسی و تصمیم‌گیری خواهیم کرد. قرار شد وزیران آموزش و پرورش و ارتباطات و صداوسیما تمهیداتی بیندیشند که تعطیلی مدارس به‌منزله تعطیلی آموزش نباشد و چند ایده برای تداوم آموزش هم مطرح شد. در جلسه گزارش شد که برخی مراکز تجمع غیرضرور مثل برخی سالن‌های ورزشی کوچک تعطیل شوند و برخی افراد که از این رویه پیروی نمی‌کنند مطابق دستورالعمل‌ها با آنها برخورد شود.

درباره فعالیت و ساعات کاری ادارات دولتی بحث‌های مفصلی صورت گرفت. اعضای جلسه بر ضرورت استمرار تولید و چرخش امور تأکید داشتند به‌شرطی که جامعه با مشکل روبه‌رو نشود و مسائل جاری زندگی مردم دچار کاستی نشود، مقرر شد در مرحله اول افراد آسیب‌پذیر دورکار شوند و در هر استان نیز استانداران به‌تناسب درباره کاهش یا کار منعطف تصمیم‌گیری کنند. درباره بهداشت در محیط کار بیش از گذشته با همکاری هر یک از دستگاه‌ها با وزارت بهداشت اقدام خواهد شد. یکی از مباحث مهم گزارشی بود که وزیر ارتباطات به جلسه ارائه داد. بر اساس یافته‌های مبتنی بر داده‌های الکترونیکی خط شیوع بیماری نشان داد که چگونه عدم مراعات افراد مبتلا یا مشکوک به ابتلا و سفرهای غیرضرور آنها موجب انتقال بیماری شده است. این نقشه می‌تواند مبنای شیوع‌یابی پیش‌نگر هم باشد. مقرر شد درباره ورود و خروج از شهرهای با ابتلای بالا، تصمیماتی سختگیرانه اتخاذ شود. در گام اول تیم‌های بهداشتی همراه با نیروی انتظامی در مبادی ورود و خروج شهرها مستقر خواهند شد و افراد مشکوک به‌سرعت قرنطینه خواهند شد. در این زمینه قرار شد در حمل‌ونقل عمومی الگوهای کنترلی بیشتری متناسب با شرایط مشخص و اعمال شود.

در این جلسه با تأکید معاون اول محترم رئیس جمهوری قرار شد سناریوهای حاد هم متصور و درباره آن تمهیداتی اندیشیده شود. نیروهای مسلح برای ساخت بیمارستان‌های سیار اعلام آمادگی کردند. در یکی دو هفته گذشته هم اقدامات اولیه را مهیا کرده‌اند و در صورت درخواست وزارت بهداشت در محل‌های پیش‌بینی‌شده مستقر خواهند شد و نگرانی بابت تخت بیمارستانی وجود نخواهد داشت. در جلسه تمام کارشناسان و متخصصان همکاری مردم و رعایت بهداشت فردی را مهمترین اقدام کنترلی می‌دانستند.

چنانچه توصیه‌های بهداشتی اجرا و ماندن در خانه و پرهیز از ارتباطات غیرضرور مراعات شود، شیوع بیماری به‌طور چشمگیری کاهش خواهد یافت. یکی از متخصصان ایمنی، آرامش روانی مردم همراه با رعایت بهداشت را در فرآیند پیشگیری از بیماری بسیار حیاتی می‌دانست. اقدامات ویران‌کننده ذهنی و اخبار جعلی به‌عنوان زمینه‌ساز گسترش ویروس عمل می‌کند. امروز رسالت رسانه‌های با مسئولیت اجتماعی این است که ضمن نقد دلسوزانه اجازه ندهند که عده‌ای این بحران جهانی را که در ایران نیز گسترش یافته تبدیل به بازی با امنیت روانی مردم کنند. این روزها شاهد اظهارنظرهای افراد با دانش اندک و رشته‌های غیرمرتبط هستیم. همه باید برای کمک به مدیریت بحران نسبت به عدم اشاعه اظهارنظرهای غیرکارشناسی مبادرت کنند. وظیفه فردی همه ما این است که از بازنشر کردن این‌گونه اظهارنظرها و نوشته‌های مأیوس‌کننده و غیرواقعی اجتناب کنیم.

سامانه‌های وزارت بهداشت و احیاناً سامانه جدیدی که ایجاد خواهد شد باید بهترین مرجع اطلاع‌گیری برای مردم باشد. البته اقدام تعدادی سایت یا برخی افراد برای انتقال آموزش و اطلاع‌رسانی درست هم قابل مشاهده است. در پایان اشاره کنم که تا اواخر اسفند نیازمند مراعات و همراهی بیشتر مردم هستیم. خرید لوازم بهداشتی در حد لازم باشد. ستاد ملی مبارزه با کرونا آمادگی لازم را برای شرایط پیک ایجاد کرده است. کمک مردم ضریب نفوذ اقدامات را به‌شدت افزایش خواهد داد. آماده بودن به‌معنای نگران بودن نیست، بلکه به‌معنی همکاری بیشتر و عمل به توصیه‌ها و کم کردن رفت‌وآمد و کمک به آرامش روانی جامعه است.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار