|
|
کدخبر: ۱۸۳۹۴۷

روحانی:

رئیس‌جمهور گفت: اگر کارمندی بدون ماسک می‌آید، ‌باید برای او غیبت بزنند و بعد هم او را برگردانند. نباید بگذاریم در مترو که شلوغ است، کسی بدون ماسک وارد شود و خدمات مترو و اتوبوس منوط به این باشد که فرد ماسک بزند.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور پیش از ظهر امروز(شنبه) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: در پدیده بسیاری از مسائل در هم تنیده است و نظیر آن را در طول قرن گذشته نداشته‌ایم که اینقدر پیچیدگی داشته باشد و امروز در جوامع مختلف در سایه این پدیده خطرناکی که به وجود آمده، این ویروس با مسائل بسیار متعددی روبرو شده است.

وی افزود: رشد اقتصادی دنیا به طور متوسط در سال ۲۰۱۹ که این ویروس مربوط به پایان این سال می‌شود ۲.۹ دهم بوده است ولی در سال ۲۰۲۰ که با این ویروس روبرو شدیم رشد اقتصادی جهانی منهای۳ شده است و این نشان می‌دهد که این تحول بزرگی را در اقتصاد دنیا به صورت منفی گذاشته است.

***شرایط در کشورهای پیشرفته بدتر است 

روحانی با بیان اینکه این شرایط در کشورهای پیشرفته بدتر است گفت: در کشورهای پیشرفته در سال ۲۰۱۹ رشد اقتصادی ۱.۷ در سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی این است که منهای ۶.۱ دهم باشد. بنابراین شما می بینید که شرایطی را از لحاظ اقتصادی به وجود آورده است. صادرات در دنیا به طور متوسط در سال ۲۰۱۹ ۱.۲ دهم در حال افزایش بوده اما در حال ۲۰۲۰ منهای ۱۲.۸ و این یعنی نزدیک ۱۳ درصد صادرات کاهش پیدا کرده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه از دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون  نیروی کار در دنیا ۸۱% تحت تاثیر قرار گرفتند و ببینید که شش شرایطی را این ویروس در سطح جهانی به وجود آورده است، تصریح کرد: ما برای اینکه با این ویروس مبارزه کنیم شیوه های متعددی هم در دنیا شروع شد و همه ما خودمان دنبال کردیم. 

وی افزود: اولین شیوه این بود که سیستم سلامت خودمان را تقویت کنیم و سیستم سلامت ما توان داشته باشد که افرادی که بیمار می شوند را مورد آزمایش قرار دهد که اگر لازم هست بستری شوند و اگر لازم بود در آی‌سی‌یو قرار بگیرند کار در کشورمان به خوبی انجام گرفت.

روحانی ادامه داد: کاری که بهداشت و درمان ما انجام داده و کاملاً قابل مقایسه با دنیا است و به خوبی نشان داده می شود. اولاً همه نیروهای مسلح مان را آماده کرده بودیم تا بیمارستان‌های شان را آماده کنند ولی الحمدالله بهداشت و درمان ما آنچنان فعال عمل کرد که خیلی نیاز نشد به شرایطی که نیروهای مسلح خودشان را آماده کرده بودند. بعد در طول این مدت مداوم حینی که بهداشت و درمان ما کار می کند همزمان تخت و بیمارستان را اضافه می‌کند. 

رئیس جمهور با بیان اینکه تا آخر امسال هشت هزار تخت بیمارستانی اضافه خواهد شد، گفت: همین طور که در این جلسه توضیح داده شد در زمینه تخت ویژه در همین دوره پنج یا شش ماهه ای که مواجهه با این ویروس بودیم ۱۵۰۰ تخت ویژه اضافه شده و به همین نسبت که به جلو میرویم تخت،‌ ونتیلاتور تختهای icu و امکانات دیگری چون خطوط دارو اضافه می‌شود و هر ماه به طور متوسط ۲ خط دارو اضافه می‌شود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه توانمندی این است که کشور روی پای خودش بایستد، اظهار داشت: اکنون هم در دارو، هم در امکانات پزشکی و هم در مسائل بهداشت و هم در ماسک n۹۵ و آماده سازی کیت و همه چیزهایی که نیاز داریم، کار بزرگی را شرکت‌های دانش بنیان وزارت بهداشت و درمان دانشگاه‌های ما به طور همزمان با هم انجام دادند. پس در سیستم درمانی کار ما ارزشمند است و فداکاری که پزشکان و پرستاران و دیگران در کادر درمانی انجام دادند، سر جای خود محفوظ است و همه ما در برابر آنها تواضع می‌کنیم و شکرگزار هستیم.

روحانی با اشاره به اینکه موضوع مهم دیگری که از روز اول مورد تاکید بود این که ما باید خودمان را با این شرایط آماده کنیم، خاطرنشان کرد: از روز اول ما خدمت مردم عزیز گفتیم که این ویروس مهمان ناخوانده کوتاه‌مدت نیست و این نیست که یک ماه باشد و برود. یا به محض اینکه از ایام بهار عبور کردیم و به هوای گرم رسیدیم، تمام شود بلکه از همان روزهای اول متخصصین ما به مردم گفتند که این ویروس ادامه دار است و ممکن است تا آخر سال ادامه داشته باشد و یا حتی ماه‌هایی از سال آینده ادامه داشته باشد و خیلی برای ما روشن نیست. 

وی افزود: این ویروس، ویروسی ناشناخته است و همان‌طور که علائمش به طور مرتب تغییر می‌کند و یک روز تب، یک روز سرفه، یک روز چشایی و بینایی و مشکل شامه و درد عضلانی و بی‌حالی است، دائماً شکل و آثار خودش را تغییر می‌دهد. پیرمردها را مبتلا می‌کرد حالا جوان‌ترها را هم مبتلا می‌کند، پس خود این ویروس ناشناخته است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه با مردم عزیزمان از روز اول قراری داشتیم و گفتیم که زندگی مردم باید توأم با سلامت و بهداشت باشد، اظهار داشت: از همان روزهای اولیه گفتیم تمام مراکز تولیدی باید تولید خود را انجام دهد و تعطیل نشود. حتی در ایام تعطیلات عید بخش‌های تولیدی همه فعال بودند. تمام فروشگاه‌ها و تولیدی‌های مسائل بهداشتی و درمانی هم به طریق اولی فعال بودند. مدتی بقیه را تعطیل کردیم و گفتیم مغازه‌ها، بازار و پاساژها تعطیل شود و حتی اگر می‌خواهند سفر بروند، باید کنترل و قرنطینه شود و حتی مدتی سفر را تعطیل کردیم. در مرحله بعد با مردم قرار گذاشتیم و گفتیم گشایش‌ها آغاز می‌شود، به شرط اینکه همه مردم در زمینه مراعات پروتکل‌های بهداشتی کمک کنند و هرچه گشایش‌ها بیشتر شود به همان نسبت دقت در اجرای پروتکل‌ها هم باید افزایش پیدا کند؛ و گرنه گشایش انجام شود و انجام پروتکل‌ها کاهش یابد دوباره دچار مشکل می شویم و این مشکل در قدم اول برای خود مردم است.

روحانی با تاکید بر اینکه کسی نباید مبتلا شدن به این بیماری را ننگ و عار برای خود تلقی کند و وقتی نتیجه مثبت شد به آزمایشگاه نگوید که به کسی نگو،‌گفت: این بیماری مثل همه بیماری‌هاست و هرکسی ممکن است به دلایلی مبتلا شود و وقتی مبتلا شد، وظیفه شرعی ماست برای حفظ جان مردم و اطرافیان‌مان به خانواده و محل کار بگوییم که من مبتلا هستم و برود خود را قرنطینه کند. این کار در جامعه ما از لحاظ فرهنگی به معضل تبدیل شده و فرد نمی‌گوید که من مبتلا هستم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: با موردی مواجه شدم که درست روز قبل از امتحانش نتیجه آزمایش مثبت شده و گفته نمی‌گویم تا امتحانم را بدهم. فردی می‌خواسته که امتحان آموزش رانندگی بدهد و شب قبل علی‌رغم اینکه مثبت شده، گفته که فردا اول امتحان بدهم و بعد بگویم. اینها مواردی است که به ما گزارش شده و باید این فرهنگ را بالا ببریم و هرکس که مبتلا شد، وظیفه اش این است که بگوید و خود را ایزوله کند. آزمایشگاه‌های ما موظف هستند که بگویند و پزشکان و بیمارستان‌های ما همه موظف هستند وگرنه نمی‌شود با کسی که آلوده است و همه را آلوده می‌کند همکاری کرد. 

وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم به فردی نزدیک شویم، مبنا را باید بر این بگذاریم که این فرد مبتلا به ویروس کرونا است. یا باید فاصله داشته باشیم و یا ماسک داشته باشیم.

روحانی با تاکید بر اینکه وارد اجتماعات بزرگ نشویم،‌ گفت: در اجتماعات بزرگی که همگی در کنار هم غذا صرف می‌کنند و در مراسماتی چون عروسی‌ها وارد نشویم. الان شنیدیم در خوزستان علت اینکه این بیماری یک مرتبه اوج گرفت این است که در ایام عید فطر مراسم‌هایی در آنجا وجود دارد که طوائف همه دور هم جمع می‌شوند. آمادگی مردم اگر کاهش پیدا کند، ما در این بیماری دچار گرفتاری می‌شویم و این گرفتاری به ضرر همه کشور است.

وی با بیان اینکه مسئولین مربوطه هر کدام مسئولیتی دارند، گفت: ادارات دولتی اگر می‌خواهند خدمت بدهند، من از کمیته امنیتی و اجتماعی و بهداشتی‌‌مان خواهش می‌کنم که ابلاغ کنند اگر کسی می‌خواهد وارد یک اداره یا جایی که شلوغ است بشود، باید از ماسک استفاده کند و اگر استفاده نکرد به او خدمت ندهند. این باید ابلاغ شود که خدمات منوط به مراعات پروتکل‌های بهداشتی است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: اگر کارمندی وارد اداره‌ای می‌شود که شلوغ است ولی بدون ماسک می‌آید، ‌باید برای او غیبت بزنند و بعد هم او را برگردانند. نسبت به ادارات دولتی و جاهایی که متعلق به دولت و شبه دولتی مثل بانک ها و شهرداری ها باید الزام کنیم و قدم به قدم جلو بیاییم.  نباید بگذاریم در مترو که شلوغ است، کسی بدون ماسک وارد شود و خدمت مترو و اتوبوس منوط به این باشد که فرد ماسک بزند. خواهش می‌کنم که هم ضابطین قوه قضاییه و هم خود قوه قضاییه و در جاهایی که لازم است دادستان‌های محترم یاری کنند تا بتوانیم این مقطع را با کمک هم سپری کنیم.

روحانی افزود: در جاهایی هم اتحادیه‌ها و اصناف مسئول هستند و باید وارد بازار و پاساژها شوند و کمک کنند. دستورالعمل اصلی که بر آن تاکید می‌کنند و در همین جلسه هم تاکید شد، مسئله فاصله‌گذاری و ماسک و نرفتن در اجتماعاتی مثل مراسم عزا و عروسی است که همه مسئولین محترم بر آن تاکید می کنند. 

وی ادامه داد: روند ما اینطور بود که اگر جای را که می‌خواستیم ممنوع کنیم، می‌گفتیم این کار در کشور ممنوع است و کم‌کم به این نتیجه رسیدیم که لازم نیست برخی چیزها در سطح کشور ممنوع شود، چون مشکل در یک استان است ربطی به کشور ندارد. به سمت استان رفتیم و گفتیم ممنوعیت‌ها بر اساس استان‌های قرمز و استان های سفید باشد. همانطور که در جلسه قبل هم گفته شد هیچ‌کدام از این‌ها ثابت نیست و نه قرمزش ثابت است و نه سفیدش و مثل رنگ فرش‌های تقلبی هست که با یک بار شستن رنگش می‌رود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه معلوم شد که حتی استان‌ها را هم نباید مناط قرار دهیم، گفت: گاهی می‌بینیم در یک استان پنج شهرستان درگیر است و بقیه شهرها مشکلی ندارند و باید در آن پنج شهرستان درگیر متمرکز شویم. و الان قاعده ما این است که مواردی که قبلاً جزو اولویت ۳ و۴ بود و جاهایی مثل رستورانها، تالارها، سالن‌های همایش و ورزشی، مساجد و مصلی‌ها که معمولاً جزو موارد ۳ و ۴ ما در لیست‌های قبلی بودند و جاهایی که الان ستاد استانی اعلام می‌کند و می‌گوید وضعیت این پنج شهرستان قرمز است و کمیته‌های ما موافقت می کنند، در ستاد پنجشنبه تصویب کردیم که هر کجا این چنین بود، حداقل برای یک هفته ممنوعیت را اعمال کنند و اگر لازم شد دوباره آخر هفته بررسی و ممنوعیت را هفته دیگر ادامه دهند تا وقتی که شرایط به یک وضعیت عادی برگردد.

 روحانی با بیان اینکه خیلی مهم است مشاغل را مدنظر نظر قرار دهیم، گفت: اگر یک رستوران همه اصول و پروتکل را مراعات می‌کند بگذاریم به کارش برسد و اگر یک رستوران رعایت نمی‌کند، تذکر می‌دهیم و اگر باز مراعات نکرد، یک هفته تا ۱۰ روز ببندیم تا موظف شود. همه سه گروه خدمت‌دهنده، خدمت‌گیرنده و مکان خدمت باید بهداشتی باشند و پروتکل را رعایت کنند تا بتوانیم از این شرایط سخت عبور کنیم. 

رئیس جمهور در عین حال تاکید کرد: البته دولت یک سری وظایف دارد که به شدت دنبال می کند. دولت کسب و کارها را الکترونیکی می‌کند و با دولت الکترونیکی که ما به سرعت پیش می‌بریم، مراجعه ها را دائماً کم می‌کنیم و از طریق دولت الکترونیک الگوی جدیدی در خدمت‌رسانی به مردم ایجاد می‌کنیم. خرید اینترنتی را باید سرعت ببخشیم و مسافرت ها باید به حد ضرورت باشد و کاهش پیدا کند و جاهایی که احساس خطر می‌کنیم یا در شرایط هشدار هستیم، می توانیم برخی از محدودیت‌ها را برای مدت زمان کوتاه برگردانیم.

وی با تاکید بر اینکه حساسیت مردم نباید کاهش پیدا کند، گفت: متاسفانه مدتی که این ویروس مقداری آرام‌تر شده بود، مردم فکر کردند که دوره‌اش تمام شده و خبری نیست و این احساس خطری که از بین رفت باید برگردد و پروتکل ها رعایت شود.

روحانی خطاب به کمیته بهداشتی و کمیته اجتماعی و امنیتی اظهار داشت: راجع به آنهایی که بیماری را مخفی می‌کنند فکری بکنند و طرحی بیاورند تا در این جلسه تصویب کنیم. مخفی کردن بیماری یک نوع تجاوز به حقوق دیگران است. من که مخفی می‌کنم و نمی‌گویم و به خانواده همکار و دوست خودم نزدیک می‌شوم و با او حرف می‌زنم و لااقل ماسک هم نمی‌زنم.

رئیس جمهور ضمن تاکید بر اینکه این فرهنگ را باید جا بیندازیم که فرد بیمار خودش بگوید و اگر کسی هم اطلاع داشت این را اعلام کند تا اینکه بتوانیم از این مشکل عبور کنیم گفت:‌ اجرای این دستورالعمل ها نیاز به نوعی ضمانت اجرا دارد. در ادارات شاید آسان‌تر است و می‌توانیم با یک مصوبه جلوی خدمت دادن را بگیریم. در مترو و اتوبوس آقای وزیر کشور انشاءالله تلاش خود را به کار می گیرد و شهرداری ها و همه کشور تلاششان را به کار می‌گیرند و هر جا لازم بود از نیروی انتظامی و بسیج استفاده شود. از فردا الزامی است که وقتی در یک مکان سرپوشیده جمع وارد می‌شویم از ماسک استفاده کنیم، بنابراین نباید به کسی که دارای ماسک نیست خدمت بدهیم.

وی افزود: در همه جاهایی که گفته شده ماسک الزامی است، همه باید مراعات کنیم و همه باید همدیگر را کمک کنیم. امروز هم در این جلسه گفته شد که یکی از موثرترین اقدامات ماسک است، بنابراین این اقدام موثری را باید مورد توجه قرار دهیم.

روحانی در پایان تاکید کرد: می خواهم از همه محققین که برای یافتن دارو و واکسن برای این ویروس که هر دوی اینها مهم است تلاش و کار می کنند تشکر کنم انشالله امیدواریم این کوشش ها ادامه پیدا کند و به نتیجه مثبتی برسد.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار