|
|
کدخبر: ۱۸۴۰۵۰

 

 

به گزارش فاطمه علم الهدی کارشناسی ارشد روابط بین الملل، «فؤاد حسین» وزیر امورخارجه‌ی عراق سه شنبه 19 مرداد وارد تهران شد تا با همتای خود «محمد جواد ظریف» و تعدادی از مقامات کشورمان دیدار داشته باشد.

مطابق گمانه زنی های چند روز گذشته، وی در سفر خود به تهران از رئیس جمهور منتخب ایران درخواست کرد تا در نشست سران کشورهای همسایه‌ی عراق در بغداد شرکت کند. به گفته‌ی منابع العربی الجدید «مصطفی الکاظمی» رسما رئیسی را برای شرکت در این نشست که اواخرماه جاری میلادی یا اوایل ماه بعد برگزار خواهد شد، دعوت کرده است.

«عامل الفائز» عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق پیش از این نیز اعلام کرده بود که حدودا 10 کشور از جمله ترکیه، ایران، عربستان، کویت، سوریه و برخی کشورهای عربی دیگر به علاوه برخی کشورهای اروپایی و آمریکا در نشست بغداد مشارکت خواهند کرد. در روزهای گذشته فؤاد حسین با سفر به ترکیه و عربستان با همتایان خود در این کشورها نیز دیدار و گفتگو داشته است.

بنا به گفته‌ی منابع پارلمانی در عراق این نشست بر چندین مساله از جمله پرونده‌های امنیتی منطقه متمرکز خواهد شد، تا با نزدیک کردن دیدگاه‌ها در خصوص مسایل امنیتی و سیاسی مهم میان کشورهایی که با یکدیگر اختلافاتی دارند، از منطقه تنش‌زدایی کند.

به نظر می‌رسد عراق با برگزاری نشست بین المللی بغداد در تلاش است با به دست گرفتن ابتکار عمل در خصوص تامین امنیت عراق و تسلط کامل بر حوزه‌های امنیتی، نظامی و سیاسی؛ حضور ده ساله‌ی کشورهای دخیل در عراق را محدود و یا به شکل مسالمت‌آمیزی پایان بخشد.

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار