|
|
کدخبر: ۱۸۴۳۰۱

دانشمند اتمی پاکستان پس از انتقال به بیمارستان به دلیل مشکلات ریوی درگذشت

عبدالقادر خان که به عنوان پدر برنامه هسته ای پاکستان شناخته می شد ، در 85 سالگی درگذشت.

 این دانشمند اتمی پاکستانی که بعنوان قهرمان ملی برای تبدیل کشورش به اولین قدرت هسته ای اسلامی جهان شناخته می شود ، اما از نظر غرب به عنوان یک متجاوز خطرناک مسئول قاچاق فناوری به کشورهای سرکش شناخته می شود ، به دلیل مشکلات ریوی به بیمارستان منتقل شد. 

خان در ماه آگوست پس از ابتلا به کرونا در همان بیمارستان بستری شده بود. پس از چند هفته پیش که اجازه بازگشت به خانه را داشت، پس از وخامت حال او، او را به عقب منتقل کردند.شیخ رشید احمد، وزیر کشور پاکستان در توئیتر گفت که یک جلسه فوری "برای نهایی شدن ترتیب مراسم تشییع جنازه" فراخوانده شد. عارف الوی، رئیس جمهور پاکستان گفت: "از درگذشت دکتر عبدالقادر خان که از سال 1982 شخصاً او را می شناخت، بسیار ناراحت شد."

خان مورد ستایش قرار گرفت زیرا پاکستان را در سطح هسته ای با هندوستان همتراز و در دفاع هسته ای خود "تسلیم ناپذیر" قرار داده است. اما او زمانی متهم شد که به طور غیرقانونی فناوری هسته ای را با ایران، لیبی و کره شمالی به اشتراک گذاشته است. پس از اعتراف در تلویزیون ملی، پرویز مشرف رئیس جمهور وقت عفو کرد اما سالها در خانه خود در اسلام آباد در حبس خانگی ماند. در سال 2006 خان مبتلا به سرطان پروستات شد اما پس از جراحی بهبود یافت. دادگاه در فوریه 2009 به حبس خانگی وی پایان داد، اما حرکات خان به شدت محافظت می شد و هر بار که از خانه خود در اسلام آباد خارج می شد، مقامات وی را همراهی می کردند.

 

 

 
 
 
 

 

 
 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار