|
|
کدخبر: ۱۸۴۴۰۶

طالبان استفاده از ارز خارجی را در سراسر افغانستان ممنوع کرد

طالبان می گوید کسانی که به تجارت با ارز خارجی ادامه دهند، با پیگرد قانونی مواجه خواهند شد.

طالبان ممنوعیت کامل استفاده از ارز خارجی در افغانستان را اعلام کرده است، اقدامی که مسلماً باعث اختلال بیشتر در اقتصاد می شود که با عقب نشینی ناگهانی حمایت های بین المللی در پی تسلط این گروه بر کشور تا مرز سقوط پیش رفته است.

این اعلامیه غافلگیرکننده در روز سه‌شنبه ساعاتی پس از یک حمله مسلحانه و بمب‌گذاری شده به بزرگترین شفاخانه نظامی افغانستان در کابل، پایتخت، منتشر شد که منجر به کشته شدن دست‌کم ۱۹ نفر و زخمی شدن ده‌ها تن دیگر شد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در بیانیه‌ای گفت: «امارت اسلامی به همه شهروندان، مغازه‌داران، تاجران، تاجران و عموم مردم دستور می‌دهد که همه معاملات را در افغانستان انجام دهند و از استفاده از ارز خارجی اکیداً خودداری کنند». در این بیانیه آمده است: «هرکس این دستور را نقض کند با پیگرد قانونی مواجه خواهد شد.

استفاده از دلار آمریکا در بازارهای افغانستان رواج دارد، در حالی که مناطق مرزی از ارز کشورهای همسایه مانند پاکستان برای تجارت استفاده می کنند. دولت طالبان برای آزادسازی میلیاردها دلار از ذخایر بانک مرکزی فشار می آورد، زیرا این کشور آسیب دیده از خشکسالی با بحران نقدینگی، قحطی گسترده و بحران مهاجرت جدید مواجه است.

دولت قبلی افغانستان که تحت حمایت غرب بود، میلیاردها دلار دارایی در خارج از کشور با فدرال رزرو ایالات متحده آمریکا و سایر بانک های مرکزی در اروپا پارک کرده بود. اما پس از تسلط طالبان بر کشور در ماه اوت، ایالات متحده و همچنین بانک جهانی و صندوق بین المللی پول (IMF) تصمیم گرفتند دسترسی افغانستان به بیش از 9.5 میلیارد دلار دارایی و وام را مسدود کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار