|
|
کدخبر: ۱۸۴۴۰۸

ایالات متحده پیش بینی می کند چین تا سال 2030 می تواند 1000 کلاهک هسته ای داشته باشد

پنتاگون تخمین می زند که زرادخانه چین دو و نیم برابر اندازه آن چیزی است که یک سال پیش پیش بینی کرده بود.

پنتاگون در گزارشی اعلام کرد که چین در حال گسترش زرادخانه هسته‌ای خود بسیار سریع‌تر از حد انتظار است و شکاف خود را با ایالات متحده کاهش می‌دهد.

بر اساس این گزارش که روز چهارشنبه منتشر شد، چین می‌تواند تا سال 2027 700 کلاهک هسته‌ای قابل تحویل داشته باشد و تا سال 2030 از 1000 کلاهک عبور کند - زرادخانه‌ای که دو و نیم برابر آن چیزی است که پنتاگون یک سال پیش پیش‌بینی کرده بود. در مقام مقایسه، ایالات متحده حدود 3750 سلاح هسته ای دارد و برنامه ای برای افزایش آن ندارد. تا سال 2003 مجموع ایالات متحده حدود 10000 بود.

چین در حال سرمایه‌گذاری و گسترش تعداد سکوهای پرتاب هسته‌ای زمینی، دریایی و هوایی خود و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای حمایت از این گسترش عمده نیروهای هسته‌ای خود است. این ارزیابی در گزارش سالانه وزارت دفاع آمریکا به کنگره درباره تحولات نظامی چین آمده است. چین نیز مانند ایالات متحده و روسیه، دو قدرت هسته‌ای پیشرو، در حال ایجاد یک «سه‌گانه هسته‌ای» است که توانایی حمل سلاح‌های هسته‌ای از موشک‌های بالستیک زمینی، موشک‌های پرتاب شده از هوا و زیردریایی‌ها را دارد.

در این گزارش آمده است که چین به احتمال زیاد به دنبال توانایی برای انجام یک حمله هسته‌ای غیرقابل تحریک به یک دشمن مجهز به سلاح هسته‌ای - در درجه اول ایالات متحده - نیست، اما می‌خواهد با حفظ یک تهدید معتبر انتقام‌جویی هسته‌ای، از حملات دیگران جلوگیری کند. یک سال پیش، گزارش پنتاگون چین اعلام کرد که این کشور حدود 200 کلاهک قابل تحویل دارد و این میزان تا سال 2030 دو برابر خواهد شد.

محققان مستقل در ماه‌های اخیر عکس‌های ماهواره‌ای از سیلوهای جدید موشک‌های هسته‌ای در غرب چین منتشر کرده‌اند.

 

 

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار