|
|
کدخبر: ۱۸۴۴۲۶

سازمان ملل: خطر سقوط اتیوپی به جنگ داخلی «خیلی واقعی» است

نماینده سازمان ملل متحد، همراه با فرستاده اتحادیه آفریقا خواستار توقف فوری درگیری ها شد.

رزماری دی کارلو، مسئول سیاسی سازمان ملل متحد، گفته است که خطر «نزول اتیوپی به سمت جنگ داخلی گسترده‌تر» بسیار واقعی است، و افزود که پیامدهای سیاسی «تشدید خشونت در منطقه وسیع‌تر بسیار زیاد خواهد بود و بحران‌های بسیاری را که شاخ آفریقا را فراگرفته است، تشدید می‌کند». .

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سیاسی و صلح‌سازی روز دوشنبه در سخنرانی خود در شورای امنیت گفت، علی‌رغم گمانه‌زنی‌های فراوان در مورد چگونگی وقوع بحران اتیوپی در هفته‌های آینده، «در کشوری با بیش از 110 میلیون نفر جمعیت، بیش از 90 قومیت مختلف. گروه ها و 80 زبان، هیچ کس نمی تواند پیش بینی کند که ادامه جنگ و ناامنی چه خواهد کرد.

او گفت که بیش از هفت میلیون نفر تنها در شمال اتیوپی به کمک های بشردوستانه نیاز دارند و تخمین زده می شود که 400000 نفر در تیگری در شرایطی شبیه قحطی زندگی می کنند.

وی گفت، در حالی که برخی از تجهیزات اضطراری منتقل شده است، از آخرین محموله بزرگ دارو و لوازم بهداشتی به Tigray که حدود شش میلیون نفر در آن زندگی می کنند، چهار ماه می گذرد.

این مقام سازمان ملل گفت که گزارش دفتر مشترک کمیساریای عالی حقوق بشر یا تحقیقات کمیسیون حقوق بشر OHCHR و اتیوپی درباره درگیری در تیگری که هفته گذشته منتشر شد، درد و رنج وحشتناکی را که غیرنظامیان متحمل شده اند را روشن می کند.

این گزارش نتیجه‌گیری کرد که دلایل منطقی وجود دارد که باور کنیم همه طرف‌های درگیری - از جمله نیروی دفاع ملی اتیوپی، نیروی دفاعی اریتره، نیروهای ویژه آمهارا و شبه‌نظامیان متحد از یک طرف و نیروهای تیگرایان از طرف دیگر - مرتکب نقض حقوق بشر بین‌المللی شده‌اند. ، حقوق بشردوستانه و پناهندگان. همچنین اظهار داشت که جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت نیز ممکن است مرتکب شده باشند.

دی کارلو گفت، همانطور که دبیر کل سازمان ملل متحد، رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا، دبیر اجرایی سازمان بین دولتی توسعه (IGAD)، رئیس جمهور کنیا، اوهورو کنیاتا، و شورای امنیت سازمان ملل خواستار آن شدند، باید خصومت ها فوراً متوقف شود.

او گفت: «اتیوپی، یکی از اعضای موسس سازمان ملل متحد، به حمایت ما نیاز دارد. ما از اتیوپیایی‌ها می‌خواهیم تا قبل از اینکه خیلی دیر شود، برای ساختن آینده‌ای مشترک و مرفه دور هم جمع شوند.»

 

 

 

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار