|
|
کدخبر: ۱۸۴۷۶۷

علت نفخ شکم چیست؟

علت نفخ شکم ممکن است فرایند‌های طبیعی بدن یا شرایط دیگری باشد که دستگاه گوارش را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند.

علت نفخ شکم ممکن است فرایند‌های طبیعی بدن یا شرایط دیگری باشد که دستگاه گوارش را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند. عوامل خارجی نفخ از بیرون وارد بدن می‌شوند و آن را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند. رایج‌ترین آن هوایی است که هنگام خوردن، نوشیدن و بلع بزاق وارد بدن می‌شود. به‌ویژه وقتی ترشح بزاق به دلایل مختلف مانند حالت تهوع یا رفلاکس اسید معده، افزایش می‌یابد. 

 

 

عواملی که نفخ شکم را تشدید می‌کنند :

PicsArt_01-22-04.11.39

۱. بیماری و مشکلات سلامتی 

برخی بیماری‌های التهابی روده مانند بیماری کرون و کولیت روده، همچنین برخی سرطان‌ها با انسداد روده ایجاد گاز و نفخ می‌کنند. بنابراین با درمان بیماری‌های روده به درمان نفخ روده کمک می‌شود. فراموش نکنید خطرات نفخ شکم ممکن است به‌خودی‌خود جدی نباشند، اما گاهی نفخ شکم نشانه بیماری‌های جدی‌تر دیگری است. 

 

 

۲. بیماری‌های کیسه‌صفرا 

برخی مشکلات کیسه‌صفرا مانند سنگ کیسه‌صفرا ممکن است باعث ایجاد گاز اضافی در دستگاه گوارش شوند. 

 

 

۳. یبوست 

ممکن است درمان یبوست و نفخ شکم هم‌زمان اتفاق بیفتد. یبوست با به تأخیر انداختن عمل دفع، دفع گاز را هم به تأخیر می‌اندازد. درنتیجه تجمع گاز باعث نفخ می‌شود. بنابراین پیشگیری از یبوست یا درمان آن در درمان نفخ روده مؤثر است. 

 

 

۴. عفونت دستگاه گوارش 

گفتیم که درمان یبوست و نفخ شکم به هم مرتبط‌ند. این موضوع درباره عفونت دستگاه گوارش هم صدق می‌کند. عفونت ویروسی، باکتریایی یا قارچی و همین‌طور مسمومیت غذایی باعث افزایش تولید گاز در دستگاه گوارش و تشدید نفخ می‌شود. 

 

 

۵. مصرف آنتی‌بیوتیک 

برخی آنتی‌بیوتیک‌ها با تحت‌تأثیر قرار دادن فرایند طبیعی روده‌ و باکتری‌های آن، باعث افزایش تولید گاز می‌شوند. 

 

 

۶. مصرف ملین 

استفاده تکرارشونده و بیش‌ازاندازه ملین احتمال بروز نفخ را افزایش می‌دهد. 

PicsArt_01-22-04.11.17

در ادامه با روش‌هایی برای کاهش نفخ شکم آشنا خواهید شد. 

 

 

۱. حجم زیاد غذا را در مدت زمان کوتاه نخورید 

یکی از راه‌های درمان نفخ شکم بعد از غذا، انتخاب وعده‌های غذایی کوچک‌تر و افزودن به تعداد وعده‌ها است. 

نفخ شکم برای برخی لزوما با بزرگ‌تر شدن معده یا احساس فشار در ناحیه‌ی شکم همراه نیست؛ این افراد بیشتر احساس نفخ دارند. چنین افرادی در مقایسه با کسانی که به‌ندرت دچار نفخ می‌شوند، حتی با مصرف وعده‌های کوچک نیز احساس نفخ می‌کنند. به همین دلیل کوچک‌تر کردن وعده‌های غذایی، برای درمان نفخ معده مفید خواهد بود. 

جویدن غذا علاوه بر اینکه سبب می‌شود تا هوای کمتری وارد بدن شود باعث خواهد شد تا سرعت غذا خوردن پایین بیاید و در نتیجه وعده‌‌ی غذایی کوچک‌تری را مصرف کنید. 

 

 

۲. از مصرف مواد غذایی که به آنها حساسیت دارید خودداری کنید 

یکی از روش‌های درمان نفخ معده اجتناب از مصرف خوراکی‌هایی است که به آنها حساسیت دارید. اگر مواد غذایی را که به آنها آلرژی دارید مصرف کنید، احتمال دارد معده گاز اضافی تولید کند. در ادامه فهرستی از مواد غذایی آلرژی‌زا را معرفی می‌کنم: 

لاکتوز: لاکتوز، کربوهیدرات اصلی درون شیر است. عدم تحمل لاکتوز سبب مشکلات زیادی برای سیستم گوارشی ازجمله نفخ شکم می‌شود؛ 

فروکتوز: حساسیت به فروکتوز نیز سبب نفخ می‌شود؛ 

تخم‌ مرغ: ایجاد گاز معده و نفخ کردن از نشانه‌های عمومی آلرژی به تخم مرغ است؛ 

گندم و گلوتن: عده‌ی زیادی به پروتئین داخل گندم یعنی گلوتن حساسیت دارند. گلوتن سبب ایجاد نفخ می‌شود. 

 

 

۳. از بلعیدن هوا خودداری کنید

یکی از راه‌های درمان نفخ شکم بعد از غذا، اجتناب از بلع هوا یا گاز هنگام خوردن و نوشیدن است. دو نوع منبع گاز در سیستم گوارشی وجود دارد: 

یکی از آنها توسط باکتری‌هایی که در معده وجود دارند، تولید می‌شود؛ 

دیگری توسط هوایی که موقع غذا خوردن یا نوشیدن مصرف می‌کنیم وارد بدن می‌شود. مهم‌ترین آنها درون نوشیدنی‌های گازدار مانند نوشابه وجود دارد. حباب‌های درون این نوشیدنی‌ها، حاوی دی‌اکسیدکربن هستند که بعد از مصرف وارد معده می‌شوند. 

آدامس جویدن، استفاده از نی و صحبت کردن حین غذا خوردن نیز سبب افزایش بلعیدن هوا می‌شود. 

 

 

۴. از مصرف مواد غذایی نفاخ خودداری کنید 

بعضی مواد غذاییِ حاوی فیبر، سبب تولید مقادیر بالایی گاز می‌شوند. حبوباتی مانند: لوبیا، عدس و غلات کامل ازجمله‌ی آنها هستند. 

بهتر است از یک دفترچه یادداشت استفاده کنید تا متوجه شوید کدام ماده‌ی غذایی سبب تولید گاز بیشتری در بدن می‌شود. مواد غذایی چرب سبب کاهش سرعت گوارش و دیرتر خالی شدن معده می‌شوند که به دیرتر گرسنه شدن کمک می‌کند اما برای افرادی که مستعد نفخ کردن هستند دردسرسازند. 

 

 

۵. از رژیم غذایی با فودمپِ کم استفاده کنید 

تحقیقات زیادی، نشان داده‌اند که کربوهیدرات‌های غیرقابل هضم که با نام فودمپ (FODMAP) شناخته می‌شوند سبب تشدید نشانه‌های سندرم روده تحریک پذیر خواهند شد. 

سندرم روده تحریک پذیر، شایع‌ترین بیماری گوارشی در دنیاست. علت این بیماری مشخص نیست اما ۱۴درصد افراد را به خود مبتلا کرده است که اغلب آنها نیز از وجود بیماری بی‌خبرند. 

نشانه‌های این بیماری شامل: درد معده، اسهال یا یبوست است. اغلب افراد مبتلا، تجربه‌ی نفخ شکم را داشته‌اند و ۶۰درصد آنها نفخ کردن را بدتر از درد معده می‌دانند. 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار