|
|
کدخبر: ۱۹۹۵

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس که عصر سه‌شنبه میزبان دکتر علی‌اکبر صالحی و هیات همراه وی بوده است، گفت: در دیدار اعضای کمیسیون و وزیر امور خارجه، در مورد تحولات اخیر منطقه و به خصوص سفر صالحی به ترکیه مباحثی مطرح شده است.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از ایسنا، سید حسین نقوی‌حسینی در جمع خبرنگاران گفت: در این جلسه علاوه بر گزارشی از سفر صالحی و هیات همراه به ترکیه، در مورد حوادثاخیر در مصر و هم‌چنین مشکلات پیش آمده برای شهروندان ایرانی در امارات مباحثی مطرح شد.

نقوی‌حسینی در مورد تحولات مصر گفت: در جلسه امروز با وزیر امور خارجه، روند گفت‌وگوها با دولت برآمده از انقلاب مصر مرور شد و به این مساله پرداخته شد که جمهوری اسلامی ایران از ابتدا تلاش کرد که از دولت بر آمده از انقلاب مصر هر حمایتی که در توان داشته باشد را انجام دهد. بعضا حتی دولت مرسی پا به پای دولت جمهوری اسلامی در عادی‌سازی روابط بین ایران و مصر حضور نداشته است و اقدامی انجام نداده است و برخلاف انتظارات جمهوری اسلامی ایران به ویژه مواضعی در مورد سوریه و رژیم اشغالگر قدس اتخاذ کرده است که همین موارد هم دولت مرسی را دچار مشکل کرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با بیان این که ما اطمینان داشتیم این اقدامات کاری به دست دولت مرسی خواهد داد، در پاسخ به سوال ایسنا در مورد چگونگی ادامه روابط با دولت برآمده از کودتا در مصر گفت: ما منتظر می‌مانیم تا مردم در این مورد گام بردارند و بعد از برگزاری انتخابات در مصر جمهوری اسلامی ایران نتایج انتخابات را قبول خواهد کرد.

وی در مورد مواضع ترکیه درباره تحولات اخیر مصر گفت: دولت ترکیه به سبب اشتراکاتی که با اخوان‌المسلمین دارد، هم‌چنان از اخوان و آقای مرسی حمایت می‌کند. البته وزیر امور خارجه در توضیحات خود به کمیسیون امنیت ملی در مورد سفر اخیر به ترکیه اظهار کرده است که وزارت امور خارجه ایران تلاش کرده است مقام‌های مصر را متقاعد کند که باید به خواست ملت مصر تن در دهند اما ترکیه هنوز از مرسی حمایت می‌کند و این مساله به زودی ترکیه را با بحران روبه‌رو خواهد کرد.

نقوی‌حسینی ادامه داد: ما در این راستا می‌توانیم تنها به مذاکره و گفت‌وگو بپردازیم. سفر صالحی هم در همین راستا بوده است تا تلاشی برای قانع کردن ترکیه در مورد حوادثاخیر مصر باشد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در ادامه درباره توضیحات وزیر امور خارجه به این کمیسیون در مورد اخراج جمعیت کثیری از ایرانیان ساکن در امارات متحده عربی گفت: وزیر خارجه ایران با وزیر خارجه امارات در این‌باره صحبت کرده است و امیدواریم که به‌زودی مشکلات برطرف شود.

نقوی‌حسینی هم‌چنین در مورد جلسه عصر امروز این کمیسیون با وزیر امور خارجه و هیات همراه او گفت: این سنت کمیسیون امنیت ملی بوده است که هراز چندگاهی جلسات مشترکی با وزارت امور خارجه چه در محل وزارتخانه و چه در محل مجلس شورای اسلامی داشته باشد و این جلسه هم علاوه بر این که به احتمال زیادی آخرین جلسه کمیسیون امنیت ملی با وزیر امور خارجه دولت دهم خواهد بود، در راستای همان جلسات مشترک کمیسیون و وزارت امور خارجه تشکیل شده است.

وی ادامه داد: در این جلسه چند موضوع از جمله تحولات اخیر مصر با توجه به این که تنش‌ها در مصر خونین شده است و به سمت بحران حرکت می‌کند، مورد بحثو بررسی قرار گرفت. هم‌چنین وزیر امور خارجه توضیحاتی در مورد سفر اخیر خود به ترکیه و رایزنی‌ها با امارات برای حل مشکل ایرانیان در این کشور ارائه کرد.

در بخشی از این جلسه، صالحی در تشریح نتایج سفر خود به مصر گفت: موضع ترکیه در مورد تحولات اخیر مصر حمایت از اخوان است، اما در سفر اخیر تحولات سوریه با نگاه واقع‌بینانه‌تری مطرح شد و تلاش کردیم تا وضع میدانی را در فضای سیاسی موجود تحلیل کنیم.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار