|
|
کدخبر: ۲۱۱۸

واشنگتن‌پست:

«اسلامگرایی در مصر دارای ریشه‌های عمیق است و برکناری محمد مرسی به معنای روی کارآمدن سکولارها در انتخابات نخواهد بود.»

به گزارشامیدنیوزبه نقل از کیهان، رئول مارک گرکت از افسران سابق سازمان سیا این تحلیل را در روزنامه واشنگتن‌پست عنوان کرد و نوشت: «اسلامگرایی ریشه‌هایی عمیق در مصر دارد و محبوبیت آن پایدار است. سکولارها هرگز در هیچ انتخاباتی در این کشور پیروز نخواهند شد و تنها نقطه اتکای آنها، قدرت ارتش است» در این تحلیل آمده است: آیا کودتای ارتش مصر علیه دولت منتخب برخاسته از «اخوان‌المسلمین» قادر است بر اسلامگرایی، روشنفکری سیاسی و مهم‌ترین جنبش خاورمیانه از دهه ۱۹۶۰ تا به امروز، تاثیرگذار باشد.

آیا سقوط اخوان‌المسلمین، طرد ایمان و اعتقادات دینی است. اخوان‌المسلمین در سال ۱۹۲۸ در دورانی که مصر پرشتاب مسیر غرب‌زدگی را می‌پیمود به عنوان نیرویی فکری علیه امپریالیزم انگلیس تشکیل شد و از همان بدو امر فرماندهی بنیادگرایی سنی مذهب را بدست گرفت.
افسر سابق سیا خاطر نشان کرد: قدرت واقعی این اسلام و پیامبر آن] ص[در سراسر رود نیل و پیرامون آن و در ایمان جاری شده است.


وی با اشاره به آشوب اخیر مصر می‌نویسد: در تظاهرات گسترده اخیر بسیاری از مصریهایی شرکت داشتند که در انتخابات دو سال پیش و همه‌پرسی قانون‌اساسی به اسلام و اسلامگرایان رای داده بودند. شگفتی اخوانیها هم از همین امر بود. اخوانی‌ها در این مدت دستور کار مشخصی نداشتند و با آزمون و خطا رفتار می‌کردند.


گرکت معتقد است: «در مصر امکان ندارد ارتش فاسد که قدرت را یک‌بار دیگر به دست گرفته، بتواند به خاطر اتفاق اخیر، یک حکومت غیراسلامی ایجاد کند. مسلمانان راستین همچنان اکثریت بافت جمعیتی جامعه مصر را تشکیل می‌دهند که شریعت اسلام را قانون زندگی می‌دانند. بسیاری از سکولارهای مصر و هواداران غربی آنها از درک این حقیقت غافل هستند رویای آنها مصر لیبرال است که در آن شریعت اسلام و سنت اسلامی نتواند در انتخابات پیروز شود و قانون اساسی بنویسد.»


واشنگتن پست خاطر نشان کرد: مرسی یک عوام فریب بی‌کفایت و ملال‌آور بود. مقامات ارتش با درس گرفتن از تجربه اخیر ترکیه اجازه نخواهند داد اسلامگرایان دارای روح انتقام وارد انتخابات شوند و پیروز شده و ارتش را دفع کنند. مشکلات مصر اینک به دوش ارتش و لیبرالها افتاده و در نهایت هم آنها را شکست خواهند داد و اسلامگرایان را مجددا به خیابانها خواهد کشاند.


رئول مارکت گرکت در پایان نوشت: امکان ندارد در انتخابات بعدی سکولارها برنده شوند، قدرت غیرقانونی حاکم، عامل رشد قوی اسلامگرایی در مصر خواهد شد. برخلاف تصور لیبرال‌ها، بازی در مصر تمام نشده است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار