|
|
کدخبر: ۲۴۸

رئیس‌جمهور با بیان اینکه برای دفاع از خود در برابر صهیونیست‌ها نیاز به سلاح هسته‌ای نداریم، اظهار داشت: ایران در طول تاریخ بدون استفاده از این قبیل سلاح‌ها از موجودیت خود دفاع کرده است.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از تسنیم، محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور پیش‌ازظهر امروز(سه‌شنبه) به وقت محلی در دومین روز از سفر به مسکو در گفتگوی زنده تلویزیونی با شبکه راشاتودی روسیه، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بسیاری معتقدند ایران بعد از دولت‌های نهم و دهم دچار مشکلات متعدد اقتصادی شده و از لحاظ ژئوپلتیک در انزوا به سر می‌برد، ارزیابی شما از این ۸ سال چیست؟ گفت: مشکلات و مسایل اقتصادی موضوعی است که امروز در جامعه بین‌المللی و در همه کشورها وجود دارد، چرا که یک رُکود جهانی در اقتصاد دنیا به وجود آمده و بحران فعلی یک بحران عمومی است.

وی افزود: علاوه بر این، مشکلات ایران متاثر از تحریم های یک سویه زیاده‌خواهان است که این وضعیت را برای کشورمان دشوارتر خواهد کرد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه علی‌رغم فشارها و تحریم‌های دشمنان و نظریه وضعیت اقتصادی حال حاضر جهان، پیشرفت‌های اقتصادی ایران بسیار خوب و مطلوب بوده و شاخص‌های درآمدی و توزیع ثروت بهبود یافته و پیشرفت‌های صنعتی در کشور از رشد خوبی برخوردار است، تصریح کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران تبدیل به صادر کننده سیمان، فولاد و نفت شده و صادرات غیر نفتی کشورمان ۷ برابر افزایش یافته که این نشانه نشاط و توسعه اقتصادی است.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران از لحاظ علمی ارتقا یافته و سرعت رشد علمی در ایران ۱۱ برابر متوسط رشد جهانی است، اظهار داشت: ایران در طول این ۸ سال، تبدیل به کشوری فضایی و هسته‌ای شده و پیشرفت‌های گوناگونی در زمینه نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی و بسیاری از رشته‌های علمی دیگر داشته است، به گونه‌ای که امروز در زمره ۱۰ کشور پیشرفته جهان قرار دارد و سطح رفاه اجتماعی در آن بسیار بالا است.

وی خاطر نشان کرد: در طول ۸ سال گذشته، تعداد خودروها در ایران ۳ برابر شده و برای اولین بار در تاریخ کشور تعداد مسکن از تعداد خانوار پیشی گرفته است؛ البته باید اذعان داشت هنوز مشکلاتی وجود دارد، اما مطمئنا از این برهه نیز عبور خواهیم کرد.

رئیس‌جمهور در پاسخ به این گفته مجری شبکه راشاتودی مبنی بر منزوی بودن ایران در جامعه جهانی، تصریح کرد: چگونه ایران منزوی شده است در حالی‌که امروز ما بیشترین ارتباط را با کشورهای دنیا داریم؟

احمدی‌نژاد با بیان اینکه دولت‌های غربی از ابتدای پیروزی ملت ایران با این مردم مخالف بوده و هیچ‌گاه به سمت همکاری نرفته‌اند، تصریح کرد: امروز هم آنها به خاطر از دست دادن منافع خود در ایران دائماً به مخالفت با کشورمان می‌پردازند.

وی اظهار داشت: امروز اقتصاد ایران در رتبه هفدهم جهان قرار دارد و با برنامه‌ریزی انجام شده تا سه سال آینده به رتبه پانزدهم خواهد رسید.

رییس‌جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران امروز با بسیاری از کشورها رابطه و تبادلات اقتصادی و تجاری داشته و حجم مبادلات تجاری غیررسمی کشورمان بیش از ۷ برابر شده است، ادامه داد: اگر کشوری ضعیف و منزوی باشد، هیچ دلیلی ندارد که نظام سرمایه‌داری علیه آن برنامه‌ها و توطئه‌های گوناگون طراحی و اعمال کند.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه ایران یک فرهنگ متعالی است که هیچ‌کس نمی‌تواند آن را منزوی کند، اظهار داشت: فرهنگ ایران اسلامی، فرهنگ عدالت، رفاه برای همه و عزت همگانی بوده و امروز نام ایران در جای‌جای جهان می‌درخشد، البته عده‌ای هستند که نمی‌خواهند فرهنگ ایران در جهان عزیز باشد.

وی با اشاره به اینکه سالانه ۱۲ میلیون ایرانی به خارج از کشور سفر می‌کنند و با بیش از ۱۰۰ کشور جهان ارتباطات علمی پایدار داریم، تصریح کرد: متاسفانه چند کشور اقلیت خود را جامعه جهانی می‌دانند و اگر کسی با آنها مخالف باشد در این جامعه جهانی جایگاهی نخواهد داشت که البته این ادبیات آنها هیچ تاثیری در مناسبات ما با کشورهای جهان نخواهد گذاشت.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: ایران با روش مدیریت جهانی که نظام بین‌الملل در پیش گرفته است، به طور اصولی مشکل دارد.

احمدی‌نژاد افزود: شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد سال گذشته در ایران برگزار شد که با همه توطئه‌های صورت گرفته از سوی سلطه‌گران بیشترین استقبال از آن صورت گرفت؛ جمهوری اسلامی ایران هرگز به دوستی و رابطه‌ای که برخی کشورها به آن معتقدند و می‌خواهند با زور اسلحه و تهدید منافع خود را کسب کنند، اعتقادی ندارد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص نظر وی درباره رییس‌جمهور منتخب ایران، تصریح کرد: رییس‌جمهور منتخب برای همه ملت محترم بوده و همگان به وی در اداره کشور کمک خواهند کرد تا کشور به اعتلاء و پیشرفت برسد.

رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال که اگر نامزد مورد حمایت شما در انتخابات حضور پیدا می‌کرد، آیا این حضور در نتیجه انتخابات تاثیر داشت؟ گفت: حتما این گونه بود.

احمدی‌نژاد در ادامه این سوال که چرا نسبت به عدم حضور نامزد مورد حمایت خودتان اعتراضی نکردید؟ اظهار داشت: در جمهوری اسلامی ایران، قانون بر همه روابط ارجحیت داشته و ما تنها از قانون تبعیت کردیم.

وی در پاسخ به این سوال که وقتی به قدرت رسیدید، کاندیدای مستقل بودید و خود را جدا از طیف‌های سیاسی حال حاضر ایران و روحانیت می‌دانستید، جنابعالی وضعیت روحانیت در ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ اظهار داشت: این موضوعات به یک سری مسائل پیچیده و گسترده باز می‌شود؛ ملت ایران یک ملت فرهنگی است و همه مسوولان و گروه‌ها در خدمت مردم و کشور هستند و ما نیز تا آخرین لحظه در خدمت مردم هستیم.

رییس‌جمهور افزود: روحانیت در ایران یک قشر و طبقه جدا از مردم نیست که بخواهند یک طبقه و حزب باشند؛ بلکه آنها همانند اقشار مردم در جامعه حضور داشته و محترمند.

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که آیا طی ۸ سال گذشته، هر اقدامی را که خواسته‌اید، توانسته‌اید در کشور انجام دهید؟ گفت: در مسوولیتی که داریم نمی‌توان هر اقدامی را انجام داد، چرا که بالاخره ما در چارچوب قانون، نظام اجتماعی و فرهنگ عمومی کار می‌کنیم؛ البته نمی‌توان همه آرزوهای خوب و متعالی را در مدت ۸ سال محقق کرد؛ اما در دولت نهم و دهم به نسبت آنچه که آرزو داشتیم موفقیت قابل توجهی کسب کردیم.

وی در ادامه مصاحبه در پاسخ به این سوال که چرا ایران هرگز با آمریکا گفت‌وگوی مستقیم و رو در رو نداشته است، تصریح کرد: معتقدیم گفت‌وگو بهترین راه برای حل اختلافات است، اما این کار نیازمند شرایطی است و اگر کسی بخواهد با زور وارد گفت‌وگو شده و طرف مقابل را به میز مذاکره بکشاند، قابل قبول نیست؛ چرا که گفتگو در حقیقت برای تفاهم و تقویت دوستی‌ها بوده و ابزاری برای تحمیل نیست، بلکه باید در شرایط عادلانه باشد.

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که فردی اخیراً اقدام به انتشار مدارک سری آمریکا می‌کند و ایران تحت کنترل شدیدترین فناوری‌های جاسوسی و الکترونیکی آمریکا قرار دارد، آیا مسئولان ایران از این موضوع با خبر بوده‌اند، گفت: این یک موضوع طبیعی است و بالاخره وقتی که کشوری در مسیر پیشرفت حرکت کرده و پا به دنیای ارتباطات و الکترونیک می‌گذارد، مسلماً از سوی دشمنان مورد هجمه و کنترل قرار خواهد گرفت؛ اما در مورد ایران وسعت این اقدامات به حدی نیست که اعلام شده است.

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که آیا با این اقدامات مقابله‌ای نیز از سوی ایران صورت می‌گیرد، تصریح کرد: مطمئناً این یک جنگ نرم افزاری است و همان‌گونه که در گذشته حملاتی به شبکه‌های بانکی، اقتصادی، آب و برق کشور شده بود و متخصصان کشور با آن مقابله کردند، در آینده نیز اینچنین خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که تحولات صورت گرفته در کشورهای عربی غیرقابل پیش‌بینی بود و هیچ کارشناس مسایل سیاسی فکر نمی‌کرد که نظام‌های موجود در این کشورها به این سرعت تغییر کند، آیا به نظر شما نظام ایران در این راستا از امنیت برخوردار است؟ گفت: این موضوع باید در دو فصل مورد بررسی قرار گیرد یکی از جنبه اتفاقاتی است که در کشورهای منطقه رخ داده و مردم این کشورها به سرعت به دنبال عدالت، آزادی، رفاه و تغییر شرایط هستند و جنبه دوم اینکه همه این اتفاقات پشت سر هم و در فاصله زمانی کوتاه رخ داده، این نمی‌تواند به طور کامل مردمی باشد، بلکه مطمئناً مدیریتی پشت این وقایع وجود دارد.

رییس‌جمهور تصریح کرد: نه تنها در ایران، بلکه در سراسر کشورهای جهان، هیچ حاکمی نباید نسبت به جایگاه خود احساس امنیت و آرامش داشته باشد، چرا که امروز جامعه بشری به سمت پیشرفت، تعالی و رسیدن به سطحی برتر قرار دارد و هنوز به جایگاه شایسته و واقعی خود نرسیده است.

وی با طرح این سوال که آیا کسی می‌تواند ادعا کند که عدالت را به طور کامل حاکم کرده و همه حقوق مردم را استیفا کرده است؟ گفت: امروز با وجود ۷ میلیارد انسان در جهان، حکومت‌ها در اختیار عده قلیلی قرار دارد؛ هیچ حاکمی نباید احساس امنیت کند، مگر اینکه به سرعت در جهت تامین رفاه مردم کار و فعالیت کند.

رییس‌جمهور خاطر نشان کرد: حاکمیت عدالت باید اتفاق بیفتد تا انسان‌ها به سعادت برسند و این موضوعی است که نیاز به تلاش همگانی دارد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که آیا اخوان المسلمین در مصر در قدرت باقی خواهند ماند؟ گفت: اخوان المسلمین یک جریان تاریخی و اندیشه‌ای است و تا زمانی که اندیشه‌ای برتر نسبت به آن ارائه نشود، باقی خواهد ماند؛ اما اینکه رییس‌جمهور مصر بخواهد همواره از این طیف سیاسی باشد، محتمل نیست؛ چرا که جامعه بشری امروز از اینکه بخواهد با یک حزب اداره شود، عبور کرده است؛ باید وجه مشترک و فرآیند اندیشه‌های ملت ها در صحنه‌ها باشد و مطمئنا در آینده‌ا‌ی نزدیک همه کشورهایی که با این اندیشه محدود اداره می‌شوند از جمله آمریکا دچار تغییر خواهند شد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص تحولات سوریه و اینکه غرب با فشار به سوریه به دنبال منزوی کردن ایران است، گفت: هنگامی که بحثسوریه مطرح است، از سوی دیگر پای رژیم صهیونیستی نیز به میان می‌آید.

رئیس‌جمهور افزود: معتقدیم این حق همه ملت‌هاست که از آزادی و رفاه برخوردار بوده و حاکم خود را خودشان تعیین کنند که در این راستا امروز دو راه و روش در سوریه مطرح است؛ اول اینکه عده‌ای بخواهند با جنگ به قدرت برسند که کار از پایه اشتباه است و این به معنای ادامه جنگ خواهد بود.

احمدی‌نژاد اظهار داشت: روش دیگری که در سوریه برای حل مشکلات مطرح است، تفاهم ملی با برگزاری انتخاباتی آزاد است؛ چون معتقدیم این روش نه تنها برای سوریه، بلکه در سایر کشورها نیز درست و مناسب است.

وی افزود: غربی‌ها نمی‌خواهند نا آرامی‌های سوریه تمام شود؛ چرا که ادامه این وضعیت یک فرصت تاریخی برای صهیونیست‌ها فراهم کرده تا بتوانند اقدامات خود را به راحتی در منطقه انجام دهند و از سوی دیگر خود غربی‌ها به بهانه سوریه مشکلات خود را به سایر کشورها منتقل کنند.

رییس‌جمهور اظهار داشت: آنها به دنبال ایجاد خاورمیانه‌ای جدید بوده و می‌خواهند از دل بحران در منطقه سودی به دست بیاورند.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی در خصوص تهدیدات رژیم صهیونیستی درباره حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران اظهار داشت: ما معتقدیم، سلاح هسته‌ای به هیچ وجه قابل استفاده نیست؛ چرا که امروز بسیاری از کشورها از جمله آمریکا که بیشترین سلاح هسته‌ای را در اختیار دارند، نمی‌توانند از آن استفاده کنند. جامعه جهانی از دورانی که می‌شد از سلاح هسته‌ای در آن استفاده کرد، عبور کرده است، ضمن اینکه این سلاح وحشیانه‌ترین نوع سلاح در جهان است.

وی با تاکید بر اینکه ایران در طول تاریخ بدون استفاده از این قبیل سلاح ها از موجودیت خود دفاع کرده است، گفت: دفاع ملت ایران یک دفاع سیاسی و فرهنگی است، ضمن اینکه ایران چندین هزار سال در تاریخ و نقشه جغرافیایی حضور داشته و ریشه در خاک دارد، اما کسانی که جعلی بوده و سرزمینی را به زور ایجاد کرده‌اند، نیاز به استفاده از سلاح دارند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در دفاع از خود، در برابر صهیونیست‌ها نیاز به سلاح هسته ای نداریم؛ ضمن اینکه معتقدم آنقدر انسان عاقل در امریکا وجود دارد که اجازه این اقدام را به صهیونیست‌ها ندهند، اما به هر حال جمهوری اسلامی ایران در هر شرایطی آمادگی دفاع از خود را دارد.

پس از اتمام گفتگوی زنده احمدی‌نژاد با شبکه راشا تودی روسیه، مجری این شبکه در گفت‌وگویی با رییس‌جمهور نسبت به وی و ملت ایران ابراز علاقه کرد و اظهار داشت: بهترین دوستان و خاطرات من از ایران است و علاقه بسیار زیادی به سنت‌ها، آداب و رسوم، فرهنگ و ادبیات ایران دارم.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار