|
|
کدخبر: ۲۷۵۵

زیباکلام:

«۸۰ یا ۹۰ درصد روحانی متعلق به جریان اصولگرایی است و مثلاً ۲۰-۱۰ درصد اصلاح‌طلب است».

به گزارشامیدنیوز، این مطلب را صادق زیباکلام در مصاحبه با روزنامه هفت صبح عنوان کرد. وی درباره نوسان و چرخش فراوان تحلیل‌هایش از جمله درباره انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید: بله شما راست می‌گویید. از مهر ۹۱ تا ۲۴ خرداد ۹۲ خیلی اتفاقات افتاد. چه کسی فکر می‌کرد که یک روز اکبر هاشمی رفسنجانی را رد صلاحیت کنند؟ بله من اشتباه کردم در همان مهر و آبان سال گذشته ولی آیا اگر کسی تا قبل از خرداد ۹۲ می‌گفت که آیا می‌شود هاشمی را رد صلاحیت بکنند؟ شما سر گران‌ترین شیء زندگی‌تان شرط نمی‌بستید که او تأیید می‌شود؟ چه کسی باور می‌کرد که احمدی‌نژاد این قدر قرص و محکم پای رحیم مشایی بایستد؟ چه کسی باور می‌کرد که بعد از رد صلاحیت رحیم مشایی، احمدی‌نژاد عکس‌العمل خاصی نشان ندهد و آب از آب تکان نخورد؟

وی در پاسخ این سؤال که شما در مقطعی گفتید باید از قالیباف حمایت کنیم. این نظر تناقض آشکاری با عقاید و سبقه اصلاح‌طلبی شما نیست؟ اظهار داشت: من همان موقع هم گفتم که محال ممکن است که بگذارند یک اصلاح‌طلب رئیس جمهور بشود. خب مگر به غیر از این شد؟! به صورت علنی گفتند که اگر خاتمی کاندید بشود او را رد صلاحیت می‌کنند و با کسی هم شوخی ندارند. من گفتم که اصلاح‌طلبان بدانید که نمی‌گذارند کسی از شما رئیس جمهور بشود. بنابراین گفتم در این چنین وضعیتی از کسی حمایت کنیم که حداقل بتواند ۱۰ یا ۲۰ درصد خواسته‌های ما را برآورده کند. به همین خاطر تز حمایت از قالیباف و حتی ناطق نوری را مطرح کردم.
زیباکلام می‌افزاید: من همان موقعی که از این دو نفر نام بردم از آقای روحانی هم نام بردم. گفتم اگر کسانی مانند آقای روحانی هم آمدند ما اصلاح‌طلب‌ها باید از او حمایت کنیم چون اگر بمیریم هم نامزد مورد نظر ما را سر کار نمی‌آورند! ولی اگر کسی مثل روحانی که ۸۰ درصدش اصولگراست و مثلاً ۲۰ درصد اصلاح‌طلب است سر کار بیاید باید کلاه‌مان را هم بالا بیندازیم.

خبرنگار می‌پرسد «حالا واقعاً آقای روحانی ۸۰ یا ۹۰ درصد اصولگرا است؟ در حالی که به گفته خودتان او بیشترین رأی خود را از مردمی دارد که به نظر می‌رسد از جریان اصولگرایی خسته شده‌اند» و زیباکلام پاسخ می‌دهد: بله به نظر من ۸۰ یا ۹۰ درصد ایشان متعلق به جریان اصولگرایی است. اما همان ۱۰ یا ۲۰ درصدی از او که نزدیک به آقای هاشمی است کافی است.

زیباکلام در ادامه این مصاحبه با بیان اینکه «طبیعی است اصولگرایان اعلام کنند که شکست نخورده‌اند و طبیعی است که اصولگرایان سعی خواهند کرد که مطمئن شوند آقای روحانی حتی یک اصلاح‌طلب را وارد کابینه‌اش نکرده باشد و به هر قیمتی جلوی معاون اولی آقای محمدرضا عارف را در کابینه بگیرند»، اذعان می‌کند: نباید با آمدن روحانی هر کس به دنبال امور روزمره خود برود. اگر بگویم روحانی می‌داند که چرا او را انتخاب کرده‌ایم و خواسته‌هایمان را بر دوش ایشان رها کنیم هیچ کدام از خواسته‌های ما جامه عمل نمی‌پوشد. باید با چماق بالای سر آقای روحانی بایستیم و در روزنامه‌ها و سخنرانی‌ها و مصاحبه‌ها و افراد نزدیک به ایشان مطالبات خود را بخواهیم.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه درباره سرنوشت روحانی گفت: مطمئناً عده‌ای ۴ سال بعد پشیمان خواهند بود از رأیی که چهار سال پیش به آقای روحانی داده‌اند و عده‌ای هم راضی‌اند و دوباره به او رأی خواهند داد. ببینید ۸ سال آقای خاتمی رئیس جمهور بود و واقع مطلب این است که خیلی‌ها در آن ۸ سال رضایت نداشتند و در پایان هشت سال نیامدند و به آقای معین و آقای هاشمی رأی بدهند و نتیجه آن شد که آقای احمدی‌نژاد با ۱۷ میلیون رئیس جمهور شد.
یادآور می‌شود زیباکلام همچنین در مصاحبه با نشریه امید جوان مدعی شد: روحانی عنوان فعلی‌اش[ریاست جمهوری] را مرهون هاشمی و خاتمی است.

تظاهر زیباکلام به اینکه خاتمی را خیلی مهم می‌داند در حالی است که وی چند ماه پیش خاتمی را با تیرآهن ۱۴ یکی دانسته و گفته بود من بارها این مطلب را گفته‌ام و باعثدلخوری اصلاح‌طلبان شده، اما من معتقدم اگر در انتخابات دوم خرداد ۷۶ به جای خاتمی تیرآهن ۱۴ هم بود، رأی می‌آورد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار