|
|
کدخبر: ۳۱۲۶

تحولات مصر به گونه ای پیش می رود که بسیاری از کارشناسان معتقدند این کشور تا مدت ها روی آرامش را نخواهد دید.

سرویس سیاسیامید- امروز خبری منتشر شد که با وجود آن که در ابتدا خیلی ها آن را باور نکردند، اما طولی نکشید تا توسط منابع رسمی تایید شود. حسنی مبارک، دیکتاتور مخلوع مصر بدون آن که حکمی از دادگاه دریافت کند، از زندان آزاد شده و به یکی از بیمارستان های قاهره انتقال یافت و مقصد بعدی مبارک، قصر شخصی اش در شرم الشیخ مصر خواهد بود.

این در حالیست که چندی پیش، محمد مرسی، رییس جمهور قانونی مصر که تمام منابع رسمی مصری و بین المللی رای ۵۲ درصدی او در انتخابات را تایید کرده بودند، توسط ارتش از ریاست جمهوری عزل شده و بازداشت شد. اگرچه عده ای زندان محل سابق اقامت مبارک و عده ای ساختمان وزارت دفاع را محل نگهداری رییس جمهور بازداشت شده مصر اعلام کردند، اما هیچ اطلاع دقیقی از محل زندانی شدن مرسی نیست و حتی خانواده اش به او دسترسی ندارند.

در پی دستگیری مرسی، حامیان او دست به تظاهرات سرتاسری زده و اعلام کردند تا آزادی مرسی و تحویل مجدد ریاست جمهوری به او خیابان ها را ترک نخواهند کرد. ارتش مصر که حدود ۳۰ ماه پیش در حمایت از مبارک، علیه مردم سیاست مشت آهنین پیاده کرده بود، بار دیگر دست به سرکوب و کشتار مردم زد و طی دو روز تعداد زیادی از مردم را به خاک و خون کشید.

ارتش تعداد کشته شدگان را حدود ۴۰۰ نفر اعلام کرد. این در حالیست که منابع غیر رسمی تعداد کشته شدگان را بیش از ۲۰۰۰ نفر اعلام کرد.

جالب آن جاست که نهادهای بین المللی و در راس آن ها سازمان ملل، هیچ واکنش موثری به تحولات مصر نشان نداده و حداکثر موافقان و مخالفان مرسی را به آرامش دعوت کرده اند! همچنین آمریکا و اتحادیه اروپا که مرتبا دولت ها را به نقض حقوق بشر در کشورهای مطبوعشان محکوم می کنند، در قبال کشتار مردم مصر، مواضع چند پهلو گرفته و تلویحا اقدام ارتش را تایید کردند.

ماجرای مصر درس عبرت بزرگی برای تمام دولت ها و ملت هاست. سرانجام اعتماد به آمریکا، نشناختن دوستان واقعی، حمایت از تروریست ها در سوریه و عدم پالایش ارتش شاید ۴ اشتباه اصلی محمد مرسی باشد. هم اینک مصر آن قدر در لبه ی پرتگاه قرار گرفته که روزنامه ی تایم با خوشحالی بنویسد: «مصر دیگر ضعیف تر از آن شده که بخواهد تهدیدی برای اسرائیل باشد.»

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار