|
|
کدخبر: ۳۱۷۰۶

در دورانی که موسسه حفظ و نشر آثار امام بیشتر به حمایت از خاطره سازان از امام خمینی می پردازد تا افکار امام، شاید باید به سراغ ایشان و صحبت های حضرت امام(ره) رفت تا بهتر بتوان به شبهاتی که این روزها مطرح می شود پاسخ گفت.

به گزارشامیدبه نقل از تسنیم، این روزها هجمه های زیادی علیه اندیشه و نظرات امام خمینی(ره) بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی راجع به مسائل سیاسی و اجتماعی روز مطرح می شود که عمدتا این تلاش ها از جانب افراد نزدیک به امام و منتسبین به ایشان است. اگر امروز این افراد با طرح مسائلی جنجالی، شبهه هایی را راجع به نظرات و اندیشه های رفیع امام مطرح می کنند، به دلیل هجمه هایی است که از سالها پیش به صورت مستمر علیه افکار و راه امام مطرح می شد.

به جرات می توان گفت دوران اصلاحات، دوران مظلومیت راه و اندیشه امام بود. در آن دوران، اصلاح طلبان تا جایی پیش رفتند که اعلام کردند می خواهند برای همیشه این رهبر بزرگ را به موزه تاریخ بسپارند اما تاریخ نشان داد حرکت های اینچنینی با درایت و تدبیر مردم راه به جایی نمی برد. دوران اصلاحات و بعد از آن، دوران فتنه پس از انتخابات سال ۸۸ دوران مظلومیت امام بود. با این حال این تحرکات نیز امروز نیز با نقل خاطره از امام و حتی لطیفه سازی ها ادامه دارد.

در دورانی که موسسه حفظ و نشر آثار امام در برابر این حرکات، بیشتر به حمایت از خاطره سازان از امام خمینی می پردازد تا افکار امام، شاید باید به سراغ ایشان و صحبت های حضرت امام(ره) رفت تا بهتر بتوان به شبهاتی که این روزها از منتسبان به ایشان مطرح می شود، پاسخ گفت. به همین دلیل در این گزارش به چند شبهه مطرح شده و البته پاسخهای صریح امام راحل(ره) به این افکار و عقاید پرداخته شده است.

*حجاب درمقابل انقلاب رنگها!

نعیمه و زهرا اشراقی، دو تن از نوادگان بنیانگذار انقلاب اسلامی بودند که اظهارنظرات آنها درخصوص امام خمینی(ره)، تعجب مردم را برمی انگیخت. این دو خواهر به دلیل نزدیکی فکری و خانوادگی با طیف اصلاح طلبان، هر روز شبهات جدید را علیه مسائلی که امام با صراحت به آن پرداخته بودند، مطرح می کردند. همین چند وقت پیش بود که زهرا اشراقی در گفت و گو با یکی از سایت های خبری عربی از مکروه بودن چادر مشکی و رنگ مشکی در لباس خانم های ایرانی گفت و بیان کرد که امام نیز با رنگ مشکی مخالف بودند و آن را مکروه می دانستند. البته او و خواهرش پیش از این نیز با توسل به برخی گفته ها و خاطره سازی ها از امام(ره) بیان می کردند که رنگ مشکی رنگ خوبی برای چادر نیست و صراحتا از تنفر خود از پوشش چادر می گفتند.

به گزارش تسنیم، زهرا اشراقی ۱۰ سال پیش در گفت و گو با خبرنگار نیویورک تایمز گفته بود: «متاسفانه چادر را به زور به زنان تحمیل کرده اند». او همچنین به پیش بینی یکی از دوستانش اشاره کرده که قرار است تا ۲ سال آینده حکم آزادی حجاب را اعلام کنند. اشراقی بیان کرده بود که حجاب باید جاذبه داشته باشد و به همین دلیل به دنبال ایجاد انقلاب رنگ در پوشش خانم های ایرانی است! او حتی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور، در پاسخ به خانمی که گفته بود من در این مراسم با لباس های رنگی آمده ام، گفت: باید رنگ را به جامعه بپاشیم.

نعیمه اشراقی هم در اکثر گفت و گوهایی که با رسانه های داخلی و خارجی داشته است، کلمه چادر را به عنوان محور کلیدی گفت و گوهایش انتخاب کرده و بیان کرده بود: «به خاطر شرایط خانوادگی مجبور به استفاده از چادر هستم وگرنه به آن اعتقادی ندارم. اما این مسئله که حکومت بیاید و حجاب را اجباری کند، از نظر شرعی، برای من جای شک است. در اینکه حجاب مسئله ای فردی است یا اجتماعی، بحثو نظر بسیار وجود دارد. ولی باید در نظر گرفت که برای رعایت نکردن حجاب، برعکس دزدی، روزه خواری و…، حدی در دین تعیین نشده است و به باور من، اجباری کردن حجاب وقتی معنا پیدا می کرد که دین، حدی برایش قائل شده باشد. در غیر این صورت، مانند نماز نخواندن که حدی ندارد، و ما نمی توانیم فرد تارک نماز را زندانی یا مجازات کنیم، اجباری کردن حجاب هم از نظر شرعی پشتوانه ای ندارد».

در این میان اما این پرسش مطرح می شود که دیدگاه امام خمینی(ره) پیرامون چگونگی ظهور و بروز خانمها در جامعه چه بوده است؟ امانم خمینی در سخنانی فرموده اند: «از خیانتهای بزرگی که به ملت ما شد این بود که نیروی انسانی ما را از ما گرفتند… بانوان ما را ملعبه کردند؛ بانوان ما را مثل عروسک ها کردند. بانوان ما جنگ جو بودند، اینها خواستند ننگ جو باشند! و خدا نخواست. اینها اهانت به مقام زن کردند. اینها می‏ خواستند زن را مثل شی، مثل یک چیز، مثل یک متاع به این دست و آن دست بگذرانند. اسلام زن را مثل مرد در همۀ شئون در همه شئون می خواهد، همان طوری که مرد در همه شئون دخالت دارد زن هم دخالت دارد. همان طوری که مرد باید از فساد اجتناب کند، زن هم باید از فساد اجتناب کند. زنها نباید ملعبۀ دست جوانهای هرزه بشوند.زنها نباید مقام خودشان را منحط کنند و خدای ناخواسته بَزَک کرده بیرون بیایند و در انظار مردم فاسد قرار بگیرند.زنها باید انسان باشند؛ باید با تقوا باشند. زنها مقام کرامت دارند. زنها اختیار دارند؛ همان طوری که مردها اختیار دارند. خداوند شما را با کرامت خلق کرده است، آزاد خلق کرده است.خداوند همان طوری که قوانینی برای محدودیت مردها در حدود اینکه فساد بر آنها راه نیابد دارد، در زنها هم دارد.همه برای صلاح شماست. همۀ قوانین اسلامی برای صلاح جامعه است. آنها که زنها را می‏ خواهند ملعبۀ مردان و ملعبۀ جوانهای فاسد قرار بدهند، خیانتکارند. زنها نباید گول بخورند؛زنها گمان نکنند که این مقام زن است که باید بزک کرده بیرون برود با سرِ باز و لخت! این مقام زن نیست؛ این عروسک بازی است نه زن.زن باید شجاع باشد؛ زن باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت بکند. زن آدم‏ساز است؛ زن مربی انسان است.»

بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، الزام به حجاب بانوان در اداره ها و سطح کشور را از اولویت های برنامه های فرهنگی نظام قرار دادند و ذره ای در این امر نرمش از خود نشان ندادند، چرا که بی حجابی و بی بندوباری را به حق ترفند استعمار برای تخدیر و به نابودی کشیدن نسل کشورها می دانستند. بنابر این از همان روزهای اوّل انقلاب به مسئولان دولت وقت، برای جلوگیری از بی حجابی نهیب زدند: «الان وزارتخانه‏ ها - این را می گویم که به دولت برسد، آنطوری که برای من نقل می کنند - باز همان صورت زمان طاغوت را دارد.وزارتخانه اسلامی نباید در آن معصیت بشود. در وزارتخانه های اسلامی نباید زن های(بی حجاب) بیایند، زنها بروند اما با حجاب باشند. مانعی ندارد بروند اما کار بکنند، لکن با حجاب شرعی باشند، با حفظ جهات شرعی باشند.»(صحیفه نور ج‏۶ ۳۲۹)

* از آمریکای هاشمی تا آمریکای اشراقی

یکی دیگر از مسائلی که این روزها جنجال زیادی هم در رسانه ها به پا کرد، برخی خاطره سازی ها برای از بین بردن شعار " مرگ بر آمریکا " بود. این خاطره سازی ها که ابتدا توسط رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شد، به نحو دیگری، به نعیمه اشراقی تعمیم یافت تا او که قبل از آن در صفحه شخصی خود در فضای مجازی بارها به ضرورت حذف شعار مرگ بر آمریکا اشاره کرده بود، بگوید: «آمریکا آن زمان دشمن و رویاروی ما بود. در حالی که امروز آنطور نیست. آمریکا یک رئیس جمهور صلح طلب دارد و حرف من این است که نباید فرصت سوزی کنیم.»

امام خمینی اما همیشه و به ویژه در سال های آخر حیاتشان بر استمرار این شعار تاکید ویژه داشته اند. ایشان در سخنرانی در سوم اسفند سال ۶۷ برای تعیین استراتژی نظام جمهوری اسلامی ایران می فرمایند: «ما شعار سرنگونی رژیم شاه را در عمل نظاره کرده‏ ایم، ما شعار آزادی و استقلال را به عمل خود زینت بخشیده‏ ایم، ما شعار «مرگ بر امریکا» را در عمل جوانان پرشور و قهرمان و مسلمان در تسخیر لانۀ فساد و جاسوسی امریکا تماشا کرده‏ ایم، ما همۀ شعارهایمان را با عمل محک زده‏ ایم. البته معترفیم که در مسیر عمل، موانع زیادی به وجود آمده است که مجبور شده‏ ایم روشها و تاکتیکها را عوض نماییم».(صحیفه امام جلد ۲۱)

ایشان در همان سخنرانی از کسانی که به شعار مرگ بر آمریکا ایراد گرفته اند انتقاد کرده و می فرمایند:«آغوش کشور و انقلاب همیشه برای پذیرفتن همۀ کسانی که قصد خدمت و آهنگ مراجعت داشته و دارند، گشوده است ولی نه به قیمت طلبکاری آنان از همۀ اصول، که چرا مرگ بر امریکا گفتید! چرا جنگ کردید! چرا نسبت به منافقین و ضدانقلابیون حکم خدا را جاری می‏ کنید؟ چرا شعار نه شرقی و نه غربی داده‏ اید؟ چرا لانۀ جاسوسی را اشغال کرده‏ ایم و صدها چرای دیگر. و نکتۀ مهم در این رابطه اینکه نباید تحت تأثیر ترحم های بیجا و بی مورد نسبت به دشمنان خدا و مخالفین و متخلفین نظام، به گونه‏ ای تبلیغ کنیم که احکام خدا و حدود الهی زیر سئوال بروند».

امام خمینی(ره) در ۲۹ تیرماه سال ۶۷ نیز در پیامی که برای سالگرد کشتار خونین مکه و قبول قطعنامه ۵۹۸ هم داشتند، نوشتند: «ان‏شاءاللّه‏ ما نخواهیم گذاشت از کعبه و حج، این منبر بزرگی که بر بلندای بام انسانیت باید صدای مظلومان را به همۀ عالم منعکس سازد و آوای توحید را طنین اندازد، صدای سازش با امریکا و شوروی و کفر و شرک نواخته شود. و از خدا می‏ خواهیم که این قدرت را به ما ارزانی دارد که نه تنها از کعبۀ مسلمین، که از کلیساهای جهان نیز ناقوس مرگ امریکا و شوروی را به صدا درآوریم».

* امام و گروهک نهضت آزادی

یکی از مواردی که سالها پیش از سوی خواهران اشراقی بیان شد و چندان هم مورد توجه رسانه های عمومی قرار نگرفت، مسئله همراهی آنها با فتنه گران در ایام انتخابات سال ۸۸ بود. زهرا اشراقی در آن زمان مانند امروز از شبکه های اجتماعی برای بیان مواضعش استفاده می کرد و بیان کرده بود: «اگر موسوی و کروبی و حامیان آنها ضد انقلاب هستند، پس امام هم…» او البته ادامه جمله خود را تکمیل نکرده بود اما تکمیل پروژه های آمریکایی سران فتنه در ایران و آشکار شدن رابطه آنها و حامیانشان با گروه هایی چون منافقین نشان داد او یا فتنه را نمی شناخته و یا امام(ره) را.

با این حال این پایان ماجرا نبود و در دی ماه سال ۸۹ او بار دیگر وارد میدان شد تا حمایت خود از ابراهیم یزدی دبیر کل نهضت آزادی را نشان دهد و وانمود سازد بیت امام(ره) از حامیان نهضت آزادی است. در حالیکه این مسئله نیز در تضاد آشکار با نظرات امام قرار داشت چرا که امام شخصا در سال ۱۳۶۷ در پاسخ نامه سید علی اکبر محتشمی پور که در آن زمان وزیر کشور بود، رسما عدم رسمیت نهضت آزادی را برای همیشه اعلام کردند.

امام خط نهضت آزادی را حتی از منافقین نیز بدتر می دانستند و در این نامه به آن اشاره کرده بودند. با این حال نعیمه و زهرا اشراقی ترجیح دادند به جای آنکه امام راحل را پدر معنوی خود بدانند، بارها اعلام کنند که ابرهیم یزدی «پدر معنوی» آنها است!

* امام و موسیقی

گفت و گوهای خواهران اشراقی با رسانه های غربی و عربی، عمدتا بر پایه نشان دادن نوع نگاه و شیوه زندگی خاندان امام هدف گذاری شده است. هدف گذاری ای که نشان می دهد خاندان امام زندگی به شیوه اسلامی را نمی پسندند. رسانه های غربی و به خصوص عربی به خوبی از این هدفگذاری سود برده و به چیزی که می خواسته اند رسیده اند چرا که خواهران اشراقی با تمام اقدامات اسلامی که روزی پایه اصلی انقلاب بود، مخالفت کرده اند. به گزارش تسنیم، زهرا اشراقی اخیرا در مصاحبه ای گفته که در خانه موسیقی غربی گوش می دهد، آنهم موسیقی خواننده هایی که روزی به خاطر انقلاب، از ایران فرار کردند و در حال حاضر هم در هر اجتماعی علیه نظام جمهوری اسلامی شرکت می کنند. «صدای هایده را دوست دارم به نظرم هایده اعجوبه موسیقی ایران بوده. مثلا " علی ای همای رحمت " هایده بسیار زیبا است. هایده و مهستی از زیبایی های موسیقی ما هستند. موسیقی پاپ را می پسندم، امابرخی از آهنگهای جدید را نه. بالاخره زندگی بدون موسیقی معنی ندارد. به نظرم زندگی اساسا بدون هنر و موسیقی بی روح است.»

براین اساس می توان گفت، دیدن سریالها و فیلم های ماهواره ای، عقیده نداشتن به حجاب اسلامی و دنبال کردن اخبار از طریق رسانه ها معاند، نوع سبک زندگی ای است که این افراد به دنبال آن هستند.

امام خمینی در ۳۰ تیر ۱۳۵۸ در دیدار با کارکنان رادیو دریا، در حالی که انقلاب اولین ماه های عمر خود را می گذراند، به بیان مساله موسیقی پرداختند. ایشان موسیقی را از جمله چیزهایی که برای مغزهای جوانها مخدّر است و تخدیر می‏ کند و انسان را از جدیت می اندازد، دانستند. «اینکه می‏ گویند که اگر چنانچه موسیقی در رادیو نباشد آنها می‏ روند از جای دیگر می‏ گیرند موسیقی را، بگذار بگیرند از جای دیگر، شما عجالتاً آلوده نباشید؛ آنها هم کم‏ کم برمی‏ گردند به اینجا. این عذر نیست که اگر موسیقی در رادیو نباشد، آنها می‏ روند از جای دیگر موسیقی می‏ گیرند. حالا اگر از جای دیگر موسیقی بگیرند، ما باید به آنها موسیقی بدهیم؟! ما باید خیانت بکنیم؟! این خیانت است به یک مملکتی، خیانت است به جوانهای ما. این موسیقی را حذفش کنید بکلی، عوض این یک چیزی بگذارید آموزنده باشد».

* از بین بردن روحیه ایثار و شهادت

صحبتهای اخیر نعیمه اشراقی و کامنتی که در صفحه فیسبوک منسوب به وی نوشته و توهینی که به خانواده شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی شد، موجب برانگیخته شدن احساسات خانواده های شهدا و اقشار مختلف مردم شد. البته هنوز معلوم نیست بعد از ماجرای حجاب و شعار مرگ بر آمریکا و حمایت از گروهک هایی نظیر نهضت آزادی، این لطیفه جدید درخصوص پاسدارها و همسران شهدا، برای چه هدفی نوشته شده است اما به نظر می رسد مهمترین اثر این جمله کوتاه و گفتن آن از سوی منتسبین به امام، از بین بردن روحیه ایثار و شهادت در میان مردم باشد.

یکی از پررنگ ترین موارد احساس دِینِ امام راحل نسبت به مردم انقلابی ایران، آنجایی است که ایشان در ششم تیر ماه ۱۳۵۹ در جمع سرپرست بنیاد شهید و خانواده های شهدای انقلاب به عدم بهبود و اصلاح امور در زمینه‏ های گوناگون کشور به شدت اعتراض می کنند. امام(ره) پس از مرور زحمات و مصیبت های خانواده شهدای انقلاب می گویند: «من از شما ها عذر می ‏خواهم. من از ملت ایران عذر می ‏خواهم. من از این مادرهایی که بچه ‏های خودشان را از دست دادند، معذرت می ‏خواهم. من از این برادرهایی که عزیزان خودشان را دادند، از دست داده ‏اند، معذرت می ‏خواهم. من از این ارتشی هایی که جوانان خودشان را از دست داده ‏اند، از این پاسدار ها که جوان های خودشان را از دست داده ‏اند و برادران خودشان را، معذرت می ‏خواهم که عُرضۀ این را ندارم که کار را درست کنم. من از حضرت مهدی سلام‏ اللّه‏ علیه من از پیشگاه پیغمبر اکرم معذرت می ‏خواهم. من از پیشگاه ولی عصر امام مهدی سلام‏ اللّه‏ علیه معذرت می ‏خواهم. من از پیشگاه ملت ایران معذرت می ‏خواهم. من از شما برادران، برادران ارتشی، برادران پاسدار، برادران ژاندارمری و سایر قوای انتظامی که در راه اسلام جوان های خودشان را دادند، معذرت می ‏خواهم. ما نتوانستیم برای شما کاری انجام بدهیم. ما ضعیف هستیم. ما باز گرفتار کاغذبازی هستیم. ما باز گرفتار آرم هایی شاهنشاهی هستیم. مملکت ما باز مملکت شاهنشاهی است. وزارتخانه‏ های ما، وزارتخانه ‏های ما باز وزارتخانه ‏های طاغوتی است و ما نتوانستیم این ها را اصلاح کنیم. باید به اسرع وقت اصلاح شود و اگر اصلاح نشود به اسرع وقت اصلاح می ‏کنیم».

البته در شرایطی که موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) درباره این اظهارات، تنها و تنها سکوت می کرد، خانواده شهدا، واکنش قابل توجهی از خودنشان دادند و در نهایت با وارد شدن مجلس شورای اسلامی به بررسی این موضوع و همچنین تشکیل کمیته های مردمی برای حفظ آثار و رهنمون های امام راحل نشان داد، مردم به منسوبین امام تذکر دادند که نمی توان به این سادگی ها مانند روزهای اصلاحات، سیاست «امام زدایی» را در جامعه پی گرفت.

پس از این واکنش ها بود که سرانجام حجت الاسلام سید حسن خمینی تولیت آستان امام خمینی سکوتش را شکست و در صحبت هایش به نوع سبک زندگی ای که امام به دنبال آن بودند، اشاره کرده و عنوان کرد که «در خانواده ما وقتی نوه های پسری به سن بلوغ می رسیدند، امام آنها را از نشستن سر یک سفره با نوه های دختری منع می کردند. این تقیدات بسیار سنگینی که امام به ظواهر دینی داشتند را نمی توان در تحلیل شخصیت ایشان نادیده گرفت».

او با تاکید بر اینکه امام تمام کارها را برای دین خدا انجام می داد؛ چه انقلاب و چه نوع و سبک زندگی امام دینی و برای حفظ شئون دینی در جامعه بود، به موضوع موسیقی اشاره کرده و گفته «در بحثموسیقی، امام شب ها که رادیوهای بیگانه را گوش می کردند، به محض آنکه صدای موسیقی از رادیو بلند می شد، آن را قطع می کردند؛ لذا همه افراد باید مراقب باشند که خدای نکرده امام را به گونه ای تحلیل نکنند که بُعد عنایت ایشان به فقه و احکام فقهی، بخصوص مظاهر اجتماعی و فرهنگی دین، کمرنگ جلوه داده شود».

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار