|
|
کدخبر: ۳۶۵۵

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مقامات جمهوری اسلامی ایران در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک دیداری با مقامات آمریکایی خواهند داشت یانه؟ گفت: هیچ برنامه‌ای برای ملاقات مستقیم با مقامات آمریکایی نداریم.

به گزارشامیدبه نقل از ایسنا، محمدجواد ظریف همچنین در مورد دیدارش با کاترین اشتون در نیویورک در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با بیان اینکه در جریان این ملاقات تعیین می‌کنیم که چگونه مذاکرات پیش برود و در چه سطحی این مذاکرات صورت بگیرد و با تاکید بر اینکه هدف ما از مذاکرات رسیدن به یک راه‌حل با شناسایی حقوق ملت ایران است، گفت: چارچوب ما مشخص است و مقامات جمهوری اسلامی ایران این چارچوب‌ها را اعلام کرده‌اند.

وی افزود: ما تنها زمانی احساس می‌کنیم که دنیا می‌تواند در زمینه صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌یی ایران به اطمینان خاطر برسد که حقوق هسته‌یی ملت ایران را به رسمیت بشناسد چرا که ملت ایران این حقوق را از طریق تلاش خود به دست آوردند و حقوقی نیست که کسی به آنها داده باشد. مردم ایران خود این توانمندی را کسب کردند و یک توانمندی بومی است که با کمک دانشمندان ایرانی حاصل شده است.

وی افزود: ملت ایران این توانمندی را از خارج نگرفته است که دیگران بتوانند از او بگیرند و او را از حقش محروم کنند.

وی با بیان اینکه ما پیش از این گفته‌ایم که بازی باید برد برد باشد و هیچ طرفی نمی تواند با تحمیل فشار به نتیجه برسد، گفت: باید طرف مقابل متوجه شود که به این درک برسد که این دستاورد را مردم ایران از طریق دانش و تلاش خود بدست آورده‌اند، در صورتی نگرانی‌های آنها مرتفع می‌شود که اجازه بدهند این دستاورد به صورت شفاف و علنی در مراکز تحت نظارت آژانس بین‌المللی مورد بهره‌برداری قرار بگیرد. البته نظارت بین‌المللی نیز وجود داشته باشد. آن وقت ما هم اگر نگرانی‌هایی در سطح بین‌الملل وجود داشته باشد آن را رفع می‌کنیم. این اصول کلی مذاکرات است و ما به طرف مقابل این اصول را اعلام کرده‌ایم.

ظریف در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت‌ اعتمادسازی متقابل گفت: طرف مقابل نیز باید بداند که باید به مردم ایران اطمینان بدهد؛ چرا که مردم ایران اطمینانی به رفتارهای آنها ندارند. این اطمینان‌سازی باید از سوی دو طرف صورت بگیرد و اگر این اعتمادسازی ایجاد شود همانطور که مقام معظم رهبری و رییس جمهور مطرح کردند رسیدن به راه حل چندان دشوار نخواهد بود. ما نمی‌خواهیم وارد مذاکراتی برای مذاکره شویم. می‌خواهیم وارد مذاکره برای راه‌حل شویم. بنابراین این که شروع مذاکره درست باشد برای ما مهم است و ما در گفت‌وگو با خانم اشتون بر این موضوع تاکید می‌کنیم به نحوی که براساس یک پایه محکمی این گفت‌وگوها را ادامه دهیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با این که روزنامه الحیات خبر داده که اوباما رییس جمهور آمریکا نامه‌ای به حسن روحانی نوشته و اعلام کرده حاضر است فصل جدیدی در روابط دو کشور ایجاد شود، گفت: آنچه قرار است در مطبوعات اعلام شود در مطبوعات اعلام می‌شود. من فکر می‌کنم که دوستان رسانه‌ای بپذیرند که حدس و گمان زدن در رسانه‌ها در مورد این مسائل خیلی کمک نمی‌کند و ما قرار نداریم که راجع به نامه‌نگاری‌هایی که انجام می‌شود و پیام‌هایی که رد و بدل می‌شود به این صورت علنی گفت‌وگو کنیم. البته ضمن حفظ شفافیت باید توجه داشت که هرکاری در حوزه دیپلماسی مسیر خود را طی می‌کند و من بعید می‌دانم که اطلاعات درج شده در روزنامه الحیات اطلاعات دقیقی باشد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار