|
|
کدخبر: ۳۷۲۵

سخنگوی وزارت امور خارجه با تأیید نامه‌ای که بین اوباما و روحانی رد و بدل شد اعلام کرد که این نامه تبریک به رئیس جمهور ایران بوده و به موضوع سوریه ارتباطی نداشته است.

به گزارشامیدبه نقل از فارس، «مرضیه افخم» سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان امروز(سه‌شنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تبریک میلاد امام رضا(ع) به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

*در مطبوعات مذاکره نمی‌کنیم

افخم در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه مبنی بر آمادگی ایران برای توقف غنی‌سازی ۲۰ درصد تصریح کرد: احقاق حقوق ملت ایران محور اصلی مذاکرات است و حق مسلم مردم ایران برای داشتن فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای شامل غنی‌سازی و غنی‌سازی در خاک ایران، محور مهم مورد توجه مذاکره‌کنندگان هسته‌ای خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه ما در مطبوعات مذاکره نمی‌کنیم، محورهای مطرح شده در رسانه‌ها در این زمینه را گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای برشمرد و تصریح کرد که مذاکرات در پشت میز مذاکره انجام خواهد شد.

* هیچگونه حضور نظامی رسمی در سوریه نداریم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری درباره حضور نظامی ایران در سوریه و انتشار فیلمی در یوتیوب در این خصوص خاطرنشان کرد: ما هیچگونه حضور نظامی رسمی در سوریه نداریم و اگر فیلم تا تبلیغات دیگری در این زمینه وجود دارد در چارچوب دیگری باید دنبال شود.

خبرنگار دیگری نیز با اشاره به پیمان استراتژیک ایران و سوریه بار دیگر در خصوص حضور نظامی ایران در این کشور سوال کرد که افخم پاسخ داد: ما مواضع خود را در بحثکمک‌رسانی به سوریه صریحا اعلام کرده‌ایم و برای پیشگیری از جنگ و وقوع هرگونه اقدامی که شرایط را پیچیده و تحولات را به سمت اوضاع غیرقابل کنترل برگرداند، تلاش و اعلام کرده‌ایم که بحران سوریه باید از طریق راهکارهای سیاسی و فرصت‌دهی به دیپلماسی حل و فصل شود.

وی با اشاره به نگرانی‌های موجود در بین افکار عمومی اظهار داشت: در بین ملت‌های منطقه نسبت به اقدامات تروریستی و فعالیت‌های گروه‌های تکفیری احساسات منفی وجود دارد و این احساسات بخشی از واقعیات منطقه است.

افخم افزود: جمهوری اسلامی برای ارسال کمک‌های انسانی به سوریه اعلام آمادگی کرده و بخش‌هایی از آن نیز در حال انجام است.

*نامه اوباما دریافت شد / مربوط به سوریه نبود

خبرنگار دیگری درباره رد و بدل نامه بین اوباما و روحانی سوال کرد که سخنگوی دستگاه دیپلماسی پاسخ داد: نامه اوباما دریافت شده ولی در رابطه با سوریه نبوده پیام تبریکی بود که پاسخ آن ارسال شد و موضوعات دیگری نیز مطرح شد.

*دولت آمریکا با زبان تکریم سخن بگوید

وی در واکنش به لحن تهدید‌آمیز اوباما در اظهارات اخیرش خاطرنشان کرد: متاسفانه دولت آمریکا هنوز با زبان تهدید سخن می‌گوید و این زبان برای گفت‌وگو با ایران باید به زبان تکریم برگردد و پافشاری بر مواضع غیرمنطقی و غیرواقعی نتایجی را در بر نخواهد داشت.

افخم با بیان اینکه دولت آمریکا منافع و سیاست‌ خارجی خود را گروگان منافع گروه‌های فشار کرده ابراز امیدواری کرد که واقع‌بینی به سیاست خارجی آمریکا برگردد.

*کشتی ایرانی توقیف شده در آب‌های هند

وی درباره کشتی ایرانی توقیف شده در آب‌های هند، با بیان اینکه مباحثفنی به خصوص بحثپرداخت مبلغ و بحث‌های مالی مطرح است ابراز امیدواری کرد که با همکاری بانک‌های هندی این مسئله حل و کشتی در اولین زمان ممکن به ایران برگردد.

*سفر پوتین به تهران

افخم درباره سفر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به تهران نیز به ملاقات روسای جمهور ایران و روسیه در حاشیه اجلاس شانگهای در بیشکک قرقیزستان اشاره کرد و افزود: در آنجا از آقای پوتین برای سفر به تهران دعوت به عمل آمد که بر اساس اخبار اعلام شده ایشان موافقت خود را برای انجام این سفر اعلام کرده و ما خبر بیشتری در این زمینه در اختیار نداریم.

*ایران آنکارا و دمشق را به خویشتنداری دعوت کرد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری آناتولی ترکیه درباره سرنگونی بالگرد ارتش سوریه و ورود آن به مرزهای ترکیه خاطرنشان کرد: اخبار اولیه‌ای که در این زمینه منتشر شد تائیدکننده چیزی به مفهوم اقدام از پیش طراحی شده نیست. ما طرفین را به خویشتن‌داری دعوت کرده و خویشتن‌داری عاقلانه‌ترین و منطقی‌ترین اقدام برای حل مسائل است.

*نقش ایران در منطقه

به گزارش فارس، مرضیه افخم در ادامه نشست هفتگی امروز(سه‌شنبه) خود با خبرنگاران، در پاسخ به سوالی درباره تحلیل‌های مختلف در خصوص رایزنی‌های پشت پرده ایران و آمریکا درباره سوریه، با بیان اینکه تحلیل‌های مختلفی ارائه می‌شود و ما در این تریبون درصدد ارائه تحلیل نیستیم، به نقش بی‌بدیل ایران در منطقه اشاره کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران بازیگری مهم و تاثیر‌گذار در منطقه است که دارای مواضع صریح و روشن نسبت به تعاملات منطقه و خواستار تامین امنیت در جهان بوده و دیدگاه مثبت خود برای تعاملات با همه بازیگران فعال در صحنه را اعلام کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از اینکه منطقه درگیر جنگ و نظامی‌گری شود نگرانی خود را اعلام کرده و تلاش‌های خود را برای جلوگیری از جنگ و استفاده از ظرفیت مخالفان جنگ انجام داده است.

وی با بیان اینکه مشورت‌ها و گفت‌وگوهایی با وزرای خارجه صورت گرفته، عنوان کرد: نقش جمهوری اسلامی ایران کاملا بی‌بدیل است و این واقعیتی است که در منطقه وجود دارد و قابل کتمان نیست و سایر کشورها نیز در تعاملات منطقه‌ای به این مهم توجه دارند.

*برنامه‌های ظریف در نیویورک

افخم درباره برنامه‌های ظریف در نیویورک نیز عنوان کرد: وزیر امور خارجه علاوه بر همتایان خود با اصحاب رسانه دیدار و سخنرانی خواهد داشت و گروه کارشناسی در حال تنظیم برنامه‌های وزیر خارجه هستند و متناسب با زمان برگزاری، اطلاع‌رسانی صورت خواهد گرفت.

*اسامی تیم بعد از نهایی شدن اعلام می‌شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره مشخص شدن تیم مذاکره‌ کننده هسته‌ای هم با بیان اینکه از زمانی مسئولیت در این خصوص به وزارت خارجه محول شد بررسی‌ها و امور کارشناسی در دست انجام است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر نمی‌توانم اسامی را اعلام کنم زیرا باید نهایی شود و بعد از نهایی شدن، اسامی اعلام خواهد شد.

*ادعاهای غیرواقعی درباره ایران

افخم در واکنش به اظهارات وزیر خارجه مصر درباره کشورمان، با بیان اینکه تحولات مصر از منظر ما دور نیست، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با احترام به موضوعات در منطقه و اعتقاد به مذاکره، امور مصر را دنبال می‌کند و امیدواریم با خویشتنداری و طی مراحل کامل دموکراسی و سیستم مردم‌سالاری در مصر تثبیت شود و ادعاها در این خصوص درباره ایران غیرواقعی است.

وی افزود: جمهوری اسلامی امیدوار است که مصر جایگاه منطقه‌ای خود را دوباره پیدا کرده و نقش خود را در بحثمنطقه و ظرفیتش در این زمینه به خوبی به کار گیرد.

*پرهیز از اشکال تراشی و بهانه‌جویی / تداوم همکاری با آژانس

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی مبنی بر عزم تهران برای حل مسئله هسته‌ای و اظهارات آمانو در خصوص اینکه ایران همکاری کاملی با آژانس ندارد، عنوان کرد: سابقه همکاری‌های ایران با آژانس در اسناد آژانس وجود دارد. ما به این همکاری‌ها اعتقاد داریم و درصددیم این همکاری‌ها ادامه یابد تا مشکلات رفع شود.

به گفته افخم باید از اشکال‌تراشی و ایجاد ایراد و بهانه‌جویی در این زمینه پرهیز شود.

*فشارها به جایگاه مردمی مقاومت اسلامی لطمه‌ نمی‌زند

وی در پاسخ به سؤالی درباره تصمیم شورای همکاری خلیج فارس برای انجام اقدامات اجرایی علیه منافع حزب‌الله لبنان ابراز امیدواری کرد که جایگاه مقاومت در منطقه و به طور خاص حزب‌الله به عنوان یک حزب سیاسی و گروه ضد صهیونیستی و پرچمدار مقاومت اسلامی در منطقه به خوبی درک شود.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه اینگونه اقدامات هیچ لطمه‌ای به جایگاه مردمی مقاومت اسلامی وارد نخواهد کرد، افزود: تدابیر برای اعمال فشار، مبتنی بر اندیشه‌های سیاسی و سیاسی نگری بر فعالیت حزب‌الله در منطقه است و در شرایط کنونی و با توجه به سوابق حزب‌الله، افکار عمومی جایگاه بی‌بدیل حزب‌الله در مقاومت اسلامی را تائید می‌کنند و امیدواریم شورای همکاری خلیج فارس ساز و کارهای داخلی خود را مبتنی بر واقعیات و روند‌هایی که افکار عمومی منطقه مورد تائیدشان است تنظیم کنند.

*راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه

افخم در پاسخ به سوالی درباره دعوت از ایران برای شرکت در نشست ژنو ۲ با بیان اینکه هرگونه راهکار سیاسی برای حل و فصل مسئله سوریه مورد تائید ماست، افزود: نشست ژنو ۲ چارچوبی برای تنظیم راه‌حل بحران سوریه است که طرف‌های مختلف در حال پیگیری هستند.

وی با بیان اینکه دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد و رایزنی‌ها بین برگزار‌کنندگان، طرف‌های سوری و دولت سوریه در این زمینه در حال انجام است، گفت: آخرین تحولات هنوز اعلام نشده، ولی جمهوری اسلامی از هرگونه راهکاری که منجر به مذاکره و حل و فصل سیاسی بحران سوریه شود، حمایت می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به علاقمندی‌ها برای حضور ایران در این نشست، افزود: منتظریم که ببینیم بحث‌های رسمی و نهایی به کجا خواهد انجامید.

*انتقال کامل اعضای گروهک منافقین به خارج از عراق

وی در پاسخ به سؤالی درباره گروهک تروریستی منافقین، ضمن قدردانی از تلاش‌های دولت عراق برای تخلیه اردوگاه اشرف، خاطرنشان کرد: از سازمان ملل هم خواسته‌ایم که تدابیر جدی را برای انتقال کامل اعضای گروهک تروریستی منافقین به خارج از عراق انجام دهد. ما همواره منتقد جدی کشورها و دولت‌هایی هستیم که در موضوع تروریسم مواضع دوگانه‌ای اتخاذ می‌کنند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه معیارهای دوگانه در بحثتروریسم منجر به عدم حل بحران و تعریف متناسب از این پدیده در جهان شده و کشورهایی که خود را در صدر مخالفان با تروریسم قرار داده‌اند در عمل موافق آن هستند.

افخم افزود: ما حساسیت‌های دولت جمهوری اسلامی برای بازگرداندن اعضای گروهک به ایران که جرایمی را مرتکب شده‌اند، ابراز کرده‌ایم و همانطور که وزیر اطلاعات نیز عنوان کرد متناسب با جرایم این افراد به آنها رسیدگی می‌شود و کسانی که جرم و جنایتی صورت نداده باشند از سوی دولت ایران با رأفت اسلامی مورد پذیرش قرار می‌گیرند.

*انتصاب سفیر زن

یکی از خبرنگاران درباره انتصاب سفیر زن در جمهوری اسلامی سؤال کرد که وی با بیان اینکه وزارت خارجه برای انتصاب سفیر معیارها و ملاک‌های خود را دارد و افراد واجد شرایط در لیست و فهرست بررسی‌ها قرار خواهند گرفت، افزود: انتصاب سفیر زن در همین چارچوب مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار خواهد گرفت.

*تأکید بر دیپلماسی اقتصادی در دولت یازدهم

خبرنگاری نیز درباره دیپلماسی اقتصادی در دولت یازدهم سوال کرد که وی دیپلماسی اقتصادی را از جمله مباحثی برشمرد که دولت و وزارت امور خارجه با جدیت آن را دنبال می‌کند و گفت: با توجه به موضوع تحریم‌ها وزارت خارجه فعالیت خود را در حوزه دیپلماسی اقتصادی آغاز و بخشی از فعالیت‌هایی که از قبل بوده تشدید شده و نمایندگی‌های ما در خارج از کشور برای تسهیل ارتباط تجار و بازرگانان و حل مشکلات آنها ناشی از تحریم‌ها فعالیت‌ ویژه‌ای را در دستور کار دارند و دولت با جدیت این موضوع را پیگیری می‌کند.

*نامه‌ای که رد و بدل شد

به گزارش فارس، مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه نشست هفتگی امروز(سه‌شنبه) با خبرنگاران درباره انتشار اخباری مبنی بر نامه اخیر اوباما به رئیس‌ جمهور کشورمان، عنوان کرد: آنگونه که در خبرها مشاهده کردیم این نامه رد و بدل شده و مربوط به تبریک به انتخاب آقای روحانی بود و ایشان هم در پاسخ ضمن تشکر نکاتی را در حوزه‌های مورد نظر بیان کرد.

وی توضیح داد که سازوکار تبادل پیام بین دو کشور از کانال‌های دیپلماتیک جاری انجام می‌شود.

*هیچ برنامه‌ای برای ملاقات با آمریکایی‌ها در سفر روحانی به نیویورک نیست

یکی از خبرنگاران درباره محور‌های سخنرانی روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل و اخبار منتشر شده مبنی بر دیدار احتمالی برخی از مقامات کشورمان با مقامات آمریکایی سؤال کرد که افخم پاسخ داد: هیچ‌گونه برنامه‌ ملاقات با مقامات آمریکایی در برنامه سفر رئیس‌ جمهور کشورمان به نیویورک وجود ندارد. چنانچه در چارچوب ۱ + ۵ روند کار به سمتی پیش برود که اضطرار و ملاقاتی تنظیم شود این کار در چارچوب ۱ + ۵ انجام خواهد شد.

*لغو تحریم‌ها

وی در پاسخ به سؤالی درباره لغو تحریم‌‌های اتحادیه اروپا علیه کشورمان، با بیان اینکه این مسئله یکسری مراحل قضایی و قانونی خود را طی می‌کند و باید دنبال شود تا به نتیجه برسد، گفت: در حال حاضر در این زمینه اظهارنظر خاصی نداریم.

*اسامی تیم مذاکره کننده اعلام می‌شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تیم مذاکره کننده ایران با گروه ۱ + ۵ نیز اظهار داشت: همزمان با مشخص شدن کارشناسان و طی مراحل داخلی در وزارت خارجه، که بررسی‌های لازم در حال انجام است اسامی اعضای تیم دقیق اعلام خواهد شد و فعلا اطلاع‌رسانی زودرسی در این زمینه نداریم.

*برنامه‌های رئیس جمهور در نیویورک

افخم در پاسخ به سوالی درباره سفر رئیس جمهور به نیویورک، با بیان اینکه مجمع عمومی یکی از مهم‌ترین رویدادهای بین‌المللی است که با توجه به سطح شرکت کشورها و حضور جمعی از سران و وزرای خارجه یک رویداد منحصر به فرد است، عنوان کرد: درباره دیدارها و زمان‌بندی آن در زمان مناسب اطلاع‌رسانی می‌شود و اطلاع‌رسانی را مطابق با حضور رئیس ‌جمهور در نیویورک اعلام خواهیم کرد.

*گام مثبت سوریه در پیوستن به کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره انتشار گزارش سازمان ملل درباره حمله شیمیایی در سوریه و موضع ایران در این باره، گفت: جمهوری اسلامی ایران از قربانیان کاربرد سلاح‌های شیمیایی است و همواره مخالفت خود را با تولید، انباشت و استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی از جمله سلاح‌های شیمیایی اعلام کرده‌ایم. مواضع صریح ما در این زمینه به طور مشخص اعلام شده است.

وی افزود: بازرسان بحثکاربرد را تأیید کرده‌اند ولی گزارش بازرسان مقصر و استفاده ‌کننده را مشخص نکرده و تفسیرها در این زمینه نباید به سمت جوسازی و فضاسازی پیش برود. مسلم این است که همکاری و پیوستن سوریه به کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی گام مثبتی است، اما نگرانی‌ها نسبت به عدم پیوستن سایر کشورها و از جمله رژیم صهیونیستی به این کنوانسیون وجود دارد.

افخم تصریح کرد: ما خواستار عاری شدن منطقه از هرگونه سلاح کشتار جمعی هستیم و باید تدابیر به سمتی برود که این نگرانی‌ها رفع شود. نگرانی جدی‌تر در خصوص خطرات در اختیار داشتن اینگونه سلاح‌ها از سوی گروه‌های تکفیری و تروریستی است. بازیگران غیردولتی چنانچه این سلاح‌ها را در اختیار داشته باشند که شواهدی در این زمینه منتشر شده تبعات و خطرات آن بسیار بزرگ‌تر است که باید این نگرانی‌ها در نظر گرفته شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: در عین حال امیدواریم سازوکاری که درباره سوریه به کار می‌رود بر اساس فعالیت و مقررات سازمان‌های بین‌المللی تخصصی از جمله سازمان منع سلاح‌های شیمیایی دنبال شود.

*اظهارات موسویان

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات حسین موسویان از مذاکره کننده‌گان سابق ایران مبنی بر اینکه مقام معظم رهبری مجوز ورود دولت روحانی برای مذاکره مستقیم با آمریکا را صادر کرده‌اند، گفت: ما هم این خبر را در رسانه‌ها دیده‌ایم، اما فعلا امکان تایید آن را نداریم.

* دولت‌ها در راستای عدم وقوع جنگ در منطقه گام بردارند

یکی از خبرنگاران به تأکید رئیس‌ جمهور فرانسه مبنی بر ضرورت اعمال گزینه نظامی علیه سوریه اشاره کرد و نظر افخم را جویا شد که وی در این باره گفت: آنچه که مسلم است این است که جامعه بین‌المللی با ابتکاری که روسیه به کار گرفت و تفاهماتی که در ژنو انجام داد یک قدم مهم برای دوری از جنگ برداشت. امیدواریم هرگونه تندروی که صحنه منطقه و بین‌الملل را به سوی گام‌های غیرقابل برگشت هدایت می‌کند و فضاسازی را به آن سمت می‌برد به تعدیل و اعتدال لازم برگردد. افکار عمومی جهان از این اقدام به عنوان گامی ضدجنگ استقبال کرده‌اند.

وی گفت: ‌ انتظار می‌رود همه دولت‌ها مسئولانه برای عدم وقوع جنگ و درگیری در منطقه گام بردارند و از سازوکارها و ظرفیت نهادهای بین‌المللی و حقوق بین‌الملل برای حل و فصل موضوعات بهره‌برداری شود.

*احقاق حقوق ملت در بحثهسته‌ای

خبرنگاری با اشاره به انتقال پرونده هسته‌ای به وزارت خارجه از افخم پرسید تیم مذاکره‌ کننده با اتخاذ چه برنامه‌هایی می‌تواند نگاه سیاسی غرب را از پرونده هسته‌ای بردارد و آیا کمیته‌ای در وزارت خارجه بدین منظور تشکیل شده؟ که وی گفت: اینکه چه تیمی مذاکرات را دنبال کند بحثدوم است. مهم احقاق حقوق مسلم ملت ایران در استفاده از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای است که شامل غنی‌سازی در داخل خاک ایران می‌شود. گروه مذاکره‌ کننده جدید هم که کار خود را شروع خواهد کرد و الان مقدمات آن شروع شده، قطعا این مهم را در دستور کار و اولویت خود دارد و سازوکار اصلی برای تیم مذاکره‌کننده احقاق این حقوق مسلم است که بتوان بر مبنای احترام متقابل و رفع نگرانی‌های متقابل و در یک جدول زمان‌بندی و نه مذاکرات هسته‌ای بدون زمان‌بندی موضوع را دنبال کنیم.

*اظهارات هاشمی درباره سوریه

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات منتسب به هاشمی رفسنجانی درباره استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی و پیگیری‌ها درباره جعل این اظهارات، گفت: آقای هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام صریحا این خبر را رد و مواضع خود را اعلام کردند و وزارت خارجه نیز در این باره موضع‌گیری داشت.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات حقوقی و قضایی را در این باره دفتر ایشان دنبال می‌کند.

*روحانی و هیگ دیدار نمی‌کنند

افخم درباره اخبار منتشر شده مبنی بر دیدار روحانی و هیگ در حاشیه نشست عمومی مجمع سازمان ملل گفت: ملاقات و مذاکرات وزرای خارجه دو کشور در دستور کار است و سایر خبرسازی‌ها در این زمینه بی‌اساس است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره از سرگیری روابط تهران و لندن نیز اظهار داشت: کامرون متعاقب شروع به کار دولت یازدهم نامه‌ای را برای آقای روحانی فرستاد که پاسخ آن نامه داده شد، علاقه‌مند‌ی آنها برای ارتقای روابط اعلام شده و ما هم موارد را بررسی می‌کنیم و متناسب با مقررات و قوانین خود پس از بررسی‌ها، نظراتمان را اعلام خواهیم کرد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار