|
|
کدخبر: ۳۷۵۶

بازخوانی بیانات رهبر معظم انقلاب درباره اصول دیپلماسی

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای روز گذشته تاکتیک «نرمش قهرمانانه» را به جامعه یادآوری فرمودند ولی این اولین بار نبود که ایشان از این واژه استفاده می‌کردند.

به گزارشامیدبه نقل از فارس، ‌رهبر معظم انقلاب همواره و در طول دوران رهبری و حتی پیش از آن، بر ضرورت تدبیر همراه با مقاومت بر اصول در مسائل مربوط به کار دیپلماسی تاکید داشته‌اند.

ایشان در سخنرانی های مختلف خود تاکید کرده اند که به کار دیپلماسی و ضرورت های آن، متناسب با شیوه انقلابی و اسلامی پایبند هستند.

آخرین نمونه این تاکید، سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع فرماندهان و مسئولان سپاه بود که ایشان از واژه «نرمش قهرمانانه» استفاده کردند و آنرا همراه با هوشمندی و شناخت حریف، یکی از روش های کار دیپلماسی، خواندند.

ایشان روز گذشته در جمع فرماندهان و مسئولان سپاه فرمودند: «ما مخالف با حرکتهاى صحیح و منطقى دیپلماسى هم نیستیم؛ چه در عالم دیپلماسى، چه در عالم سیاستهاى داخلى. بنده معتقد به همان چیزى هستم که سالها پیش اسم‌گذارى شد «نرمش قهرمانانه»؛ نرمش در یک جاهایى بسیار لازم است، بسیار خوب است؛ عیبى ندارد، اما این کشتى‌گیرى که دارد با حریف خودش کشتى میگیرد و یک جاهایى به دلیل فنّى نرمشى نشان میدهد، فراموش نکند که طرفش کیست؛ فراموش نکند که مشغول چه کارى است؛ این شرط اصلى است؛ بفهمند که دارند چه‌کار میکنند، بدانند که با چه کسى مواجهند، با چه کسى طرفند، آماج حمله‌ى طرف آنها کجاى مسئله است؛ این را توجّه داشته باشند.»

اما این اولین بار نیست که ایشان از واژه و تعاریفی مشابه این، استفاده و بر لزوم استفاده از راهکارهای مختلف در مسائل دیپلماتیک تاکید می کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای چندی پیش نیز در دیدار اعضای مجلس خبرنگان در ۱۴ شهریور بر ضرورت استفاده از روش های هوشمندانه و مدبرانه در عرصه دیپلماسی تاکید کردند.

رهبر انقلاب در این دیدار فرمودند: «در این سالها جبهه‌بندى‌هاى منطقه‌اى و جهانى هم آشکار شده. البتّه نرمش و انعطاف و مانور هنرمندانه و قهرمانانه در همه‌ى عرصه‌هاى سیاسى، یک کار مطلوب و مورد قبولى است، لکن این مانور هنرمندانه نبایستى به معناى عبور از خطوط قرمز، یا برگشتن از راهبردهاى اساسى، یا عدم توجّه به آرمانها باشد؛ اینها را باید رعایت کرد.»

بنابر این گزارش، پس از بیانات رهبر انقلاب، برخی رسانه های مغرض داخلی و خارجی این بیان ایشان را نوعی چرخش از اصول قبلی جمهوری در مبحثدیپلماسی خواندند و تحلیل های مختلفی را در این مورد ارائه دادند.

اما با مراجعه به سخنرانی های رهبر انقلاب در دهه هفتاد، می توان اشاره ایشان به واژه «نرمش قهرمانانه» و رعایت تاکتیک های معمول دیپلماسی را مشاهده کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای در جمع مسئولان وزارت خارجه و نمایندگان سیاسی جمهوری اسلامی ایران، ‌ در تاریخ ۱۷ مرداد ۱۳۷۵ با تشریح دقیق فضای دیپلماسی و ضمن تاکید بر ضرورت پرهیز از حالت دفاعى در مسائل سیاسى به عنوان یکى از ویژگیهاى روحیه انقلابى تأکید کردند و فرمودند: «نمایندگان سیاسى جمهورى اسلامى ایران در جهان باید تیزتر از شمشیر، نرم‌تر از حریر و سخت‌تر از سنگ و پولاد باشند.»

ایشان تصریح کردند: «عرصه سیاست خارجى میدان نرمشهاى قهرمانانه است، اما نرمشى که در برابر دشمن تیز باشد. بنا بر این دیپلماتهاى ما باید در مواضع اصولى خود مستحکم بایستند و استقامت و پایمردى حضرت امام خمینى(رض) را الگوى خود قرار دهند.»

به گزارش فارس، ‌ نکته قابل توجه این است که رهبر انقلاب نه تنها اکنون بلکه بیش از ۴۴ سال پیش از واژه «نرم قهرمانانه» استفاده و به آن معتقد بودند.

ایشان در ذیل عنوان کتاب ترجمه شده صلح امام حسن(ع) در سال ۱۳۴۸، ‌ عنوان «شکوهمند ترین نرمش قهرمانانه تاریخ» را بکار برده اند که نشان دهنده دقت ایشان بر بهره گیری از عبرت های تاریخی و لزوم استفاده از روش های مختلف در روند کار دیپلماتیک است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار