|
|
کدخبر: ۴۱۲۸۱

وزیر امور خارجه روسیه با انتقاد از شرط قائل شدن ائتلاف ملی مخالفان برای شرکت در کنفرانس ژنو۲، گفت: آنها بیش از پیش نفوذ خود در سوریه را از دست داده و به حاشیه رانده شده‌اند، آنها باید به توافقات روسیه و آمریکا احترام بگذارند.

به گزارشامیدبه نقل از فارس، خبرگزاری «ایتار تاس» اظهار کرد: «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز در پایان مذاکرات خود با «ماریا مک کالی» وزیر خارجه زلاندنو اعلام کرد که این مسئله که ائتلاف ملی مخالفان برای شرکت در کنفرانس ژنو - ۲ شرط گذاشته که در صورت شرکت ایران در آن حضور نخواهد داشت،، کاملا یک اقدام تحریک‌آمیز و غیرقابل قبول است.

وی افزود: نقش آفرینان خارجی که روی هر یک از طرفین مناقشه در سوریه نفوذ دارند، باید به کنفرانس بین‌المللی دعوت شوند. لاوروف از جمله حضور کشورهایی نظیر عراق، ایران و لبنان را در کنفرانسژنو - ۲ضروری دانست.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که مسکو انتظار دارد شرکای آمریکایی سهم خویش در تحقق طرح برگزاری کنفرانس بین‌المللی در مورد سوریه را ادا کرده و مخالفان سوری را در این خصوص قانع کنند.

طبق ارزیابی لاوروف، ائتلاف ملی مخالفان در سوریه به حاشیه رانده شده و نفوذش در داخل کشور به سایر مخالفان «بشار راسد» منتقل شده است.

وی گفت: ائتلاف ملی که در زمان تشکیل خود مورد حمایت زیادی قرار نداشت، اکنون بیش از پیش منزوی شده و نفوذ واقعی در داخل سوریه ندارد و دیگر مخالفان رژیم نفوذ بیشتری پیدا کرده اند.

وزیر خارجه روسیه همچنین تاکید کرد که مقامات مسکو معتقدند که توافقات صورت گرفته قبلی در نشست ژنو و همچنین توافقات روسیه و آمریکا برای حل و فصل مناقشه در سوریه باید مورد احترام همه قرار بگیرند.

وی در عین حال یادآور شد که مقامات مسکو امیدوارند که رهبر ائتلاف ملی مخالفان سوریه به روسیه سفر کند و در صورت پاسخ مثبت وی، دعوتنامه وی آماده است.

لاوروف همچنین در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: مقامات مسکو نگران فقدان انگیزه مثبت برای ادامه مذاکرات فلسطین و اسرائیل هستند. ما از تماس‌های مستقیم طرفین استقبال کرده و امیدواریم شرکای آمریکایی ما، علاوه بر مناقشه سوریه، مشکلات دیگر منطقه، بخصوص لزوم حل و فصل مناقشه فلسطین - اسرائیل را از یاد نبرند. ‬

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار