|
|
کدخبر: ۴۱۸۴۶

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در پاریس بسر می‌برد، سه‌شنبه شب با لوران فابیوس همتای فرانسوی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارشامیدبه نقل از ایسنا، در این دیدار، روابط دوجانبه تهران - پاریس و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی بویژه مسأله هسته‌ای و مذاکرات ایران و ۱ + ۵ و بحران سوریه مورد بحثو تبادل نظر قرار گرفت.

ظریف در این دیدار با اشاره به سابقه دیرینه روابط مثبت و سازنده ایران و فرانسه، مشترکات فراوان دو کشور را یادآور شد و تصریح کرد: امیدواریم با اراده سیاسی دو طرف موانع بر سر راه روابط و همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه برطرف شود.

وی در ارتباط با مسأله هسته‌ای، به گفت‌وگوهای سازنده ایران و ۱ + ۵ در نیویورک، ژنو و وین اشاره و روند این مذاکرات را رو به جلو توصیف کرد و گفت» امیدوارم با جدیت دو طرف در گفت‌وگوهای آتی ایران و ۱ + ۵ در ژنو این روند ادامه یابد.

ظریف همچنین با اشاره به ضرورت رفع نگرانی‌های طرفین، بر لزوم محترم شمردن حقوق جمهوری اسلامی ایران در استفاده از فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ارتباط با بحران سوریه نیز ضمن رد دخالت خارجی و راه حل تحمیلی از خارج تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای این بحران بر ضرورت حل این مسأله از طریق گفت‌وگوی سوری - سوری و راه حل سیاسی تاکید کرده و معتقد است که حل این بحران از طریق نظامی امکان‌پذیر نیست.

وی با تشریح تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای کمک به حل این مسأله، آمادگی کشورمان برای استمرار این تلاش‌ها با هدف کمک به حل این بحران از طریق سیاسی را مورد تاکید قرار داد.

ظریف همچنین مراتب تسلیت خود را به مناسبت کشته شدن دو روزنامه‌نگار فرانسوی اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، وزیر امور خارجه فرانسه نیز در این دیدار با اشاره به روابط سنتی خوب تهران - پاریس، ضرورت رایزنی و همکاری وزارتخانه‌های خارجه دو کشور برای یافتن راه‌های هموار کردن بستر توسعه روابط دوجانبه را خاطرنشان ساخت.

وی با اشاره به علاقه‌مندی پاریس برای رایزنی با تهران در زمینه روابط دوجانبه، تحولات منطقه‌ای از جمله سوریه و مسأله هسته‌ای، تلاش مشترک برای رفع موانع را نشانگر اراده مشترک برای حل مسائل میان دو کشور دانست.

فابیوس در ارتباط با مسأله هسته‌ای، به فضای جدید در مذاکرات میان ایران و ۱ + ۵ اشاره کرد و ضمن تاکید بر ضرورت اعتمادسازی متقابل، تصریح کرد که لازم است به افکار عمومی نشان دهیم که پیشرفت در این مسأله امکان‌پذیر است.

وی حل مسأله هسته‌ای از طریق گفت‌وگو را مورد توجه قرار داد و با اشاره به سیاست فرانسه در مخالفت با سلاح هسته‌ای، تصریح کرد که ایران کاملاً حق استفاده از انرژی هسته‌ای را دارد.

وزیر امور خارجه فرانسه دربارهبحران سوریهنیز، ضمن تشریح دیدگاه کشورش، نقش جمهوری اسلامی ایران در کمک به حل این بحران را مورد توجه قرار داد.

بر اساس این گزارش، در این ملاقات طرفین همچنین درباره مخاطرات تروریسم و افراط گرایی در منطقه و تسری آن به سایر نقاط جهان و حفظ دستیابی گروه‌های افراطی به سلاح شیمیایی در سوریه گفت‌وگو کردند.

تلاش مشترک طرفین برای یافتن راه‌ها و مکانیزم رفع موانع و ایجاد بستر مناسب جهت تسهیل همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و علمی و استمرار رایزنی‌ها از دیگر محورهای مذاکرات دکتر ظریف و فابیوس در این ملاقات بود.

محمدجواد ظریف همچنین با حضور در نشست موسسه ایفری درباره انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ایران با مشارکت گسترده مردم و سیاست خارجی دولت یازدهم منبعثاز این انتخابات، خطرات تروریسم و افراط گرایی در جهان و ضرورت اهتمام و اقدام جمعی جامعه جهانی برای برخورد با این پدیده شوم و رویکرد جدید بین‌المللی در قرن بیست و یکم برای ایجاد جهانی در صلح و امنیت سخنرانی کرد.

در این نشست که با حضور جمعی از شخصیت‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، محققان، صاحبان صنایع، سفرا، اصحاب رسانه و نمایندگان مجالس ملی و سنای فرانسه برگزار شد، ظریف به پرسش‌های حاضران در زمینه روابط ایران و فرانسه، روابط ایران و همسایگان، بحران سوریه، تروریسم و افراط گرایی، مسأله فلسطین و خاورمیانه، برنامه هسته‌ای ایران، بیداری اسلامی و افغانستان و عراق پاسخ داد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار