|
|
کدخبر: ۴۶۴۰۲

وزیر امور خارجه ایران درباره نگرانی برخی کشورهای عربی از مذاکرات ژنو ۵ اظهار داشت: حل مشکلات ایران با جامعه بین الملل به ضرر این کشورها نیست و آنها نباید وانمود کنند که موفقیت خودشان را در ادامه اختلافات بین ایران و۵ + ۱ می‌بینند.

به گزارشامیدبه نقل از فارس، «محمد جوادظریف» وزیر امور خارجه کشورمان بعد از ظهر امروز(یکشنبه) در پاسخ به سئوال خبرنگار العالم در خصوص نگرانی برخی کشورهای عربی از مذاکرات ایران و ۱ + ۵ و اینکه فکر می‌کنند که این مذاکرات شاید در آینده به ضررشان تمام بشود، گفت: هیچ یک از اقدامات ما علیه همسایگان‌مان نیست؛ یعنی ما امنیت خود را در امنیت همسایگان‌ جستجو می کنیم.

ظریف ادامه داد: نمی‌‌دانم چرا برخی کشورهای منطقه از اینکه ایران برخی مشکلاتش را حل کند، نگران هستند. بدون شک حل این مشکلات به نفع همه و به نفع همسایگان ما است.

ظریف تأکید کرد: ما با هیچ طرفی رقابت نمی‌کنیم؛ ایران کشور بزرگ منطقه است و همسایگان برای ما اهمیت دارند و روابط با آنها برای ما بسیاری مهم است.

ظریف اظهار داشت: دست‌هایی هستند که تلاش می‌کنند میان کشورهای اسلامی و کشورهای منطقه که رابطه دیرینه تاریخی‌، فرهنگی و اعتقادی دارند اختلاف ایجاد کنند؛ این دست ها فقط به فکر تأمین منافع خود هستند و به منافع، نگرانی ها و مشکلات منطقه نمی اندیشند و اهداف خودشان را دنبال می کنند.

ظریف به همسایگان توصیه کرد که به این تفرقه افکنی‌ها دامن نزنند.

وی افزود: ما و همسایگان‌مان نیاز داریم که با هم امنیت داشته باشیم؛ منطقه آبستن حوادثبسیار خطرناکی است. اختلافات فرقه‌ای، افراط و ترور برای همه منطقه خطر ایجاد کرده است لذا باید با چشم باز، آینده نگری و همکاری درباره همه این مسائل گفتگو کرد و همسایگان ما یک بار دیگر باید بدانند که حل مشکلات ایران با جامعه بین المللی به ضرر آنها نیست و نباید چنین وانمود کنند که پیشرفت و موفقیت خودشان را در ادامه اختلافات بین ایران و سایر کشورها می بینند.

ظریف در خصوص کیفیت مذاکرات ایران و ۱ + ۵ تأکید کرد: بیشتر مذاکرات بین اعضای ۱ + ۵ بود زیرا مواضع شان تفاوت هایی با هم داشت و می خواستند مواضع خود را یکسان کنند؛ البته ما هم مذاکرات بسیار سختی داشتیم.

وی افزود: ایران پیش نویسی ارائه نکرده است، بلکه چارچوب کار را ارائه کرده؛ هیأت ایرانی ایده‌های مختلفی را برای اینکه چه چیزهایی می‌تواند در قالب توافق قرار بگیرد، ارائه کرده است.

ظریف خاطرنشان کرد: مقداری کار برای رسیدن به توافق شروع شده است، و مقداری از کار هم باقی مانده؛ و ما در جلسه بعدی باید ببینیم که ۱ + ۵ برای رسیدن به متن مشترک چقدر آمادگی و جدیت دارد.

وزیر خارجه کشورمان تأکید کرد: مذاکرات تاکنون کم و بیش به خوبی پیش رفته است، البته مواضع یکی از هیأت‌های گروه ۱ + ۵ برای این گروه یک کمی دشواری ایجاد کرد و باعثشد که در طول ۴۸ ساعت گذشته بیشتر وقت ۱ + ۵ به بحثو تبادل نظر و رسیدن به یک راه حلی برای مشکل آن هیأت سپری بشود؛ البته باید دید که کار با چه روندی پیش می‌رود و من همچنان امیدوارم.

ظریف افزود: ما در موضوع هسته‌ای مشکلی نداریم زیرا ایران دنبال سلاح نیست لذا رسیدن به یک تفاهم از نظر اصولی کار دشواری نخواهد بود، بنابراین جای امیدواری است که در جلسه بعدی به نتیجه برسیم و با توجه به اینکه سال‌ها مذاکرات جدی برگزار نشده است، این مذاکرات باید از موانع اساسی بی‌اعتمادی خصوصاً بی‌اعتماد ما به غربی‌ها عبور کند و ضرورت دارد که ما با متانت و صبر پیش برویم و رسیدن به اهداف، تأکید بر حقوق مردم ایران و حل و فصل مشکل را فدای سرعت در کار نکنیم.

ظریف در پاسخ به این سئوال که آیا آیا تعبیر شکست مذاکرات درست است، اظهار داشت: فکر نمی کنم چنین تعبیری درست باشد، البته متأسفانه گروهی به دنبال شکست مذاکرات بودند.

ظریف تأکید کرد: ما از ابتدا هم گفته بودیم که این مذاکرات، دشوار است و اگر مخالفت یک هیأت نبود، احتمال اینکه به نتیجه برسیم وجود داشت.

ظریف بدون اشاره به نام آن هیأت، ادامه داد: اگر مخالفت آن هیأت نبود، احتمال اینکه ما بعد از ظهر جمعه به نتیجه برسیم، وجود داشت، و علت آمدن وزرا به ژنو، پیدا کردن راه حلی برای آن موضوع بود.

ظریف تأکید کرد: هنوز زود است که گفته شود مذاکرات جدی سه روزه شکست خورد؛ زیرا در این مذاکرات موضوعی سه مرحله ای شامل بررسی اهداف و متن، مرحله و گام نهایی و اقدامات اولیه خصوصاً توافق درخصوص جزئیات اقدامات اولیه بررسی شد؛ ولی این مذاکرات، مذاکرات راحتی نبود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار