|
|
کدخبر: ۶۴۰۷۴

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: با توجه به شرایط فراهم شده باید یکصدا و یکدل به منظور اعتلای نام ایران و ایرانی با هم حرکت کرده و برای رسیدن به هدف جناح‌بندی سیاسی و منافع شخصی را برای بدست آوردن منافع ملی و کسب احترام جهانی کنار بگذاریم.

به گزارشامیدبه نقل از ایسنا، وزیر امور خارجه کشورمان که چهارشنبه شب در جمع ایرانیان مقیماماراتدر باشگاه ایرانیان دوبی حضور یافته بودند، با تاکید بر این‌که «وظیفه دستگاه سیاست خارجی ما به عنوان خدمتگزارن مردم در دولت، تامین منافع ملی کشور در حوزه سیاست خارجی است» گفت: وظیفه دست اندرکارن عرصه سیاست خارجی کشور پیشبرد آرمان‌ها، اهداف و حفظ منافع مردم ایران به شکلی است که بیشترین منافع با کمترین هزینه تامین بشود.

وی با بیان این‌که «دیپلماسی هنر رسیدن به اهداف با کمترین هزینه است و نباید بر سر پیشبرد اهداف سیاست خارجی از مردم هزینه بشود» گفت: وظیفه ما این است که بیش از هر چیز نگران منافع، دغذعه‌ها و حقوق مردم بوده و آن را در نظر بگیریم. همچنین در جهت احقاق این حقوق، کسب منافع، کم کردن فشارها و افزایش احترام ایران و ایرانی در جهان نیز تلاش کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: همان طور که امام راحل فرموده‌اند مردم ولی نعمت ما هستند و ما به عنوان خدمتگزار آنها در سیاست خارجی عمل می‌کنیم و وظیفه ما این است که بیش از هرچیز به منافع، دغدغه‌ها و حقوق مردم کشورمان توجه کنیم و در جهت احقاق این حقوق به سمت منافع ملت، کم کردن فشارها و افزایش احترام ایران و ایرانی پیش برویم.

ظریف در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این‌که «ما نمایندگان یک تمدن بزرگ تاریخی هستیم» خاطرنشان کرد: ایران و ایرانی باید در همه جای دنیا محترم باشد تا هر جا نام ایران برده می‌شود، یادآور رافت اسلامی، سعادت، همزیستی بین مردم، پیشرفت و همدلی ملت ما باشد. و من این امر را وظیفه سیاست خارجی و دستگاه سیاست خارجی می‌دانم و باید بگویم قبل از هرچیز اتکای ما به مردم است.

وی ادامه داد: مردم ایران با حضور و حماسه خود در انتخابات ۲۴ خرداد، امکان تنفس را بوجود آوردند و بار دیگر به جهان، روش زندگی خود، تعامل و نگرش با دنیا از طریق صندوق‌های رای را اعلام کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این‌که «دنیا چاره‌ای ندارد جز اینکه با احترام با ایران و ایرانی برخورد کند» خاطرنشان کرد: نمی‌توان با ایجاد فشار، ارعاب و تهدید با ایران و ایرانی برخورد کند.

ظریف تاکید کرد: قدرت ایران بر مبانی و اصول انقلاب اسلامی است که امام راحل و رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تاکید داشتند و این همان گفتمان اعتدال و میانه روی است.

وی با تاکید بر این‌که «دولت تدبیر و امید به توان قدرت مردم باور دارد» خاطرنشان کرد: به همین دلیل هم از اینکه در کنار شش قدرت دنیا مذاکره کرده و بیانیه نخواند، نگرانی ندارد. علاوه بر آن ما مذاکره می‌کنیم چرا که اعتقاد داریم می‌توانیم از منافع مردم کشورمان دفاع کنیم، و ما اعتدال گفتمان اصیل انقلاب اسلامی را می‌دانیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تندروی‌های رییس رژیم صهیونیستی، خود کم نگری و ضعف این رژیم را دلیل این امر دانست و خاطرنشان کرد: اگر نتانیاهو از، دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای واهمه دارد، پس چرا نگران تعاملی است که در اجلاس ایران و ۱ + ۵ ایجاد شد و در نتیجه به دنیا ثابت می‌شود ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست. به عقیده من آنها نگران این هستند که تصویر غیرواقعی که از ایران ساخته‌اند، آن را به پوششی برای توجیه جنایت‌های خود و برخورداری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه در آورند.

ظریف خاطرنشان کرد: ما استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را از نظر شرعی حرام، به لحاظ اخلاقی نادرست و از نظر قانونی خلاف معاهدات بین‌المللی و استراتژیک و مخل امنیت بین المللی می‌دانیم همچنین به اعتقاد ما داشتن سلاح هسته‌ای نه برای ایران و نه برای هیچ کشور دیگری امنیت به همراه نخواهد داشت.

وی دلیل سفرهای منطقه‌ای خود پس از توافق ژنو را اطمینان بخشی به همسایگان دانست و افزود: سیاست ما این است که به همسایگان خود اطمینان بدهیم که ما هرگز از قدرت نظامی، جغرافیا، مردم و تاریخ خود برای تحمیل و تحقیر بر هیچ ملتی استفاده نمی‌کنیم و امنیت، آرامش و ثبات خود را در گرو آرامش و صلح جمعی می‌دانیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر این‌که «هیچ قدرتی نمی‌تواند در جهانی ناامن، امن بماند» گفت: ناامنی هر یک از کشورهای منطقه، ناامنی همه است.

وی با اشاره به این‌که «در این منطقه نیازمند اعتمادسازی هستیم» عنوان کرد: اعتماد سازی در منطقه کاری است که ما انجام می‌دهیم ولی از سوی دیگر نمی‌توانیم بپذیریم که کسی برای ایران و ایرانی تعیین تکلیف کند زیرا ما خودمان با عقلانیت، منطق، روابط مناسب، تعامل سازنده و گفت‌وگو آینده کشورمان را رقم می‌زنیم.

ظریف ادامه داد: آنها که فکر می‌کنند ایران با دستیابی به سلاح هسته‌ای به دنبال کسب قدرت است، منبع قدرت ایران را اشتباه گرفته‌اند زیرا منبع قدرت ایران سلاح کشتار جمعی نیست. از سوی دیگر در دنیای امروز و در جهان در حال گذار ابزار قدرت مادی نمی‌تواند به تنهایی تعیین کننده آینده هیچ کشوری باشد. و آنچه می‌تواند برای جمهوری اسلامی ایران قدرت بیافریند قدرت معنایی این کشور است. علاوه بر آن ما اصرار داریم خود، آینده مان را بسازیم، برای این کار با وجود دشواری‌ها و کاستی‌ها، قدم نخست در مذاکرات برداشته شد.

وی افزود: ما روند فزاینده فشار، تحریم و تندروی را از دو طرف دور کردیم؛ چراکه پیش از مذاکرات ژنو طرفین به سمت تقابل می‌رفتند که به نفع هیچکس نبود، به همین دلیل تصمیم گرفتیم مسیر تحمیل شده به ما را که رو به تقابل می‌رفت، متوقف و به سمت حل مساله پیش رویم.

ظریف با بیان این‌که «با توجه به سابقه‌های قدرت‌های بزرگ، به این نتیجه رسیده‌ایم که نمی‌توانیم به آنها اعتماد کنیم» گفت: ملت ایران فرصتی برای قدرت‌های بزرگ فراهم آورد تا بار دیگر امتحان به دست آوردن اعتماد ملت را به آنها بدهد.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه این مسیر را دشوار خواند و افزود: هم اکنون وارد حوزه‌ای شده‌ایم که می‌تواند در نهایت برای همه مردم در داخل کشور و ایرانیان مقیم خارج و همچنین همه منطقه مفید باشد و منطقه را از کابوس و بحران نجات می‌دهد.

وی با بیان این‌که «فضا برای بازگشت ایران به بازارهای جهانی فراهم شده است» گفت: امکان همکاری برای کشورمان فراهم شد از این رو فعالان اقتصادی باید از این فرصت بهترین بهره برداری را بکنند.

ظریف ادامه داد: با این هدف وارد بازی شدیم که با توکل به خدا و استقامت مردم، حقوق مردم تامین و تحریم‌ها نیز برداشته شود؛ به تعبیر رییس جمهوری، هم سانتریفیوژها و هم چرخ زندگی مردم بچرخد.

وزیرامور خارجه کشورمان با تاکید بر این‌که «از امروز با هم قرار می‌گذاریم یکصدا و یکدل برای استفاده بهینه از این فرصت فراهم شده به منظور اعتلای نام ایران و ایرانی با هم به پیش رویم و از هیچ تلاشی برای این هدف فرو گذاری نکنیم» عنوان کرد: ما باید با فراموش کردن جناح بندی سیاسی و منافع شخصی برای پیگیری منافع ملی و کسب احترام جهانی پیش برویم.

به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که از صبح چهارشنبه به امارات سفر کرده بود، شب گذشته را با همراهی سفیر ایران در امارات در جمع ایرانیان مقیم این کشور و در باشگاه ایرانیان گذارند. وی که در هنگام ورود با استقبال حاظرین مواجه شد ابتدا به تماشای کلیپی که از دیدار او با همتای اماراتیش پخش شده بود نشست و پس از گوش کردن به سوالات و نظرات ایرانیان خارج از کشور پاسخ سوالات آنها را در فضایی آرام و همراه با لبخند همیشگی خود داد.

وزیر امور خارجه کشورمان پس از یک روز دیدار از ابوظبی و دیدار با رییس کشور امارات، نخست وزیر و همچنین وزیر امور خارجه این کشور با آنها در خصوص مسایل سیاسی، بین المللی و اقتصادی گفت‌وگو و پیام و دعوت رییس جمهور کشور را به همتای خود تسلیم و در نهایت ساعت ۱۱ چهارشنبه شب ابوظبی را به مقصد تهران ترک کرد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار