|
|
کدخبر: ۶۶۱۱۳

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه ملت ایران اجازه نمی‌دهد یک قدرت استکباری حدود و شروطی را برای حقوق و آزادی آنان تعیین کند، گفت: ولایت فقیه و اسلامیت نظام مانع وتوی رای مردم در سال ۸۸ شد.

به گزارشامیدبه نقل از فارس، سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی عصر امروز در مراسم روز دانشجو که در محل دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: برایم جای خوشحالی است که در ۱۶ آذر در جمع دانشجویان انقلابی حضور یافتم. ۱۶ آذر بیانگر ۶۰ سال آزادیخواهی یک ملت است، ۱۶ آذر بیانگر ۶۰ سال پیشتازی یک ملت برای آزادی است. آنهم با یک نگاه و افق درازمدت و جامع.

وی افزود: ‌ ۱۶ آذر، ۶۰ سال فهم صحیح یک ملت از موانع آزادی را نشان می‌دهد، ۱۶ آذر، ۶۰ سال حق طلبی یک ملت و مقابله با زیاده خواهی‌هاست. ۱۶ آذر نشان می‌دهد ۶۰ سال ایستادگی نه تنها در برابر زور بلکه در برابر تزویر بوده است. ۱۶ آذر، ۶۰ سال ایستادگی در برابر زور و درک صحیح از تزویر دشمن است، اگر تزویر دشمن را نشناسیم دشمن در هزینه‌ای که برای اعمال زور خواهد پرداخت، این هزینه کاهش خواهد یافت، شما نمی‌توانیم به راحتی و خوبی مبارزه کنید مگر زمانی که درک صحیحی از واقعیت صحنه داشته باشید.

جلیلیبا اشاره به مختصاتی که ۱۶ آذر اتفاق افتاد، گفت: ۱۶ آذر، ۸ سال بعد از جنگ جهانی دوم رخ داد، آن زمان چند قدرت با اتکا به زور، مناسباتی را برای جهان تعریف و انحصاراتی را برای خودشان ایجاد کردند، بعد از جنگ جهانی دوم افراد آمدند و به شهروند درجه یک و دو تقسیم کردند، برای برخی قدرت‌ها امتیازاتی در نظر گرفتند که یکی از آنها حق وتو بود، گفتند کسانی که قدرت دارند باید بتوانند متمایز شوند و بدین شکل، انحصارات ایجاد شد. انحصاراتی که منافع آنان را تامین کرده بود، اگر سایرین می‌خواستند پیشرفت کند باید پیشرفت آنان به گونه‌ای بود که منافع آنان تحت‌الشعاع قرار نمی‌گرفت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: ‌ از نظر آنان حق دیگران زمانی است که رضایت و اعتماد آنان جلب شود. اعتماد سازی جزو مفاهیمی است که بر یک دیدگاه و رویکردی برای حفظ منافع آنان است.

وی با اشاره به حمله هسته‌ای آمریکا به ژاپن خاطرنشان کرد: چندی پیش در دیدار با نخست‌وزیر ژاپن، به من گفت که حزب آنان برای اولین بار پس از ۶۱ سال توانست رای بیاورد. چون شعار برچیده شدن پایگاه‌های نظامی آمریکا را داده بودند، او می‌گفت با این شعار وارد انتخابات شدیم ولی نمی‌توانیم آن را محقق کنیم، یعنی کشوری مانند ژاپن که تمامی همراهی را با آنها دارد، بعد از ۶۵ سال، هنوز آمریکایی‌ها می‌گویند باید پایگاه‌های نظامی آنها در این کشور باشد و باید بگویم این تفکر را القا می‌کنند که ما(اشاره به ژاپنی‌ها) مستحق چنین بمباران هسته‌ای بودیم چون برای صلح جهانی نیاز بود.

جلیلی بر همین اساس یادآور شد: این موضوع به آن معناست که مناسبات در عرصه بین‌المللی وقتی بر مبنای قدرت تعریف شود، فهم این واقعیت دارای اهمیت بسیاری است، باید بدانیم هم اکنون چنین نظمی بر جهان حاکم شده است، البته این موضوع یک مبنای تئوریک دارد، آنان وقتی چنین رفتاری دارند، بر مبنای یک اندیشه و تئوری لیبرالیسم است.

نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: اگر یک رفتار استکباری امروز از سوی برخی قدرت‌ها و در راس آن آمریکا شاهد بودیم، باید بدانیم این رفتار مبتنی بر تئوری لیبرالیسم است. جالب این است افرادی که این گونه ایدئولوژیک خود را دنبال می‌کنند، به من و شما می‌گویند عرصه سیاست خارجی، عرصه ایدئولوژیک نیست بلکه عرصه واقعیت‌هاست، باید بگویم کشته شدن ده‌ها میلیون انسان در یک قرن اخیر نتیجه چنین تفکری است که می‌گویند عرصه سیاست خارجی عرصه واقعیت‌هاست.

جلیلی یادآور شد: اینجاست که درک عمیق از رویکرد دشمن ضرورت می‌یابد که چگونه این ادبیات نظری را شکل دادند.

وی با بیان اینکه آنان می‌خواهند واقعیت نه بر مبنای حقیقت و عدالت بلکه بر مبنای قدرت ایجاد شود، تصریح کرد: شاهدیم آنها اینگونه زورگویی و تزویر را شکل می‌دهند به گونه‌ای که کشوری مانند ژاپن بعد از گذشت ۶۵ سال می‌گویند باید رضایت آنان را جلب کنند، چنین تفکری نمی‌تواند افرادی که استکبار را به چالش می‌کشد بپذیرد.

جلیلی با بیان اینکه بدون شک دانشگاه نقش کلیدی در این زمینه داشته است، ‌متذکر شد: ‌ دانشگاه نشان داد می‌تواند به تنهایی در برابر آمریکا بایستد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دانشگاه در ۱۳ آبان نشان داد که می‌شود آمریکا را مفتضح و از استقلال و آرمان‌های یک کشور دفاع کرد. دانشگاه و شهدای هسته‌ای نشان دادند نه تنها بدون آمریکا بلکه در مبارزه با آمریکا می‌توان پیشرفت کرد. ۱۶ آذر، ۶۰ سال عقب ماندگی آمریکا در درک واقعیت این ملت است. تمام راهبردهایی که آنان برای مقابله با این ملت و حقوق مردم به کار بردند، آزادی این ملت را نشانه گرفته است، ‌وقتی صحبت از گزینه نظامی می‌شود، نشان می‌دهد که امروز با دشمنی روبرو هستیم که منطق او زور است نه استدلال.

این جملات جلیلی با شعار پی در پی «مرگ بر آمریکا» دانشجویان مواجه شد.

سعید جلیلی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ‌ امروز ملت ما یک نظام جمهوری اسلامی دارد، نظامی که جمهوریت آن پشتوانه اسلامیت آن است و اسلامیت آن حافظ جمهوریت آن است. این نظام یک قدرت بزرگ است، چنان جمهوریت و اسلامیت در کنار هم قرار گرفتند که یک قدرت بزرگ از آن بوجود آمده است.

وی تاکید کرد: ‌ در همین کشور وقتی عده‌ای می‌خواستند اختلاف ۱۱ میلیون رای مردم را نادیده بگیرند، ولایت فقیه و اسلامیت نظام مانع وتوی رای مردم شد. همچنان که جمهور مردم ما نظامی را شکل دادند که پشتوانه نظام در همه عرصه‌ها بودند.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی در ادامه سخنانش تاکید کرد: اگر افرادی بخواهند با شعارهای مدرن و نگاه‌های لیبرالیستی همان تفکرات دوران قرون وسطایی را برای محدود کردن پیشرفت این ملت فراهم کنند، این نشاندهنده کودنی و عقب ماندگی ذهنی آنهاست؛ ملت ما اجازه نمی‌دهد یک قدرت استکباری بخواهد حقوق ما را برای ما تعریف کند، ملت اجازه نمی‌دهد یک قدرت استکباری بخواهد برای حقوق و آزادی ملت ما، حدود و شروط تعیین کند.

جلیلی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: معاهده NPT هیچ گونه محدودیتی برای بهره‌برداری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای از جمله غنی‌سازی اورانیوم و چرخه سوخت نپذیرفته است، ملت ما اجازه نمی‌دهد یک قدرت استکباری بخواهد تکالیف بیشتر یا حقوق کمتری را برای ما تعیین کند، آمریکا نمی‌تواند با تعیین تکالیف بیشتر یا حقوق کمتر، ما را در NPT و در حقوقی که داریم، استثنا قرار دهد، بلکه باید بدانند ما در پافشاری در حقو‌ق‌مان و ایستادگی در برابر زیاده خواهی‌های آمریکا استثنا هستیم، ما امروز در یک حرکت گسترده و رهبر معظم انقلاب و نظام و ملت به یک افق بلند برای رسیدن به یک تمدن اسلامی می‌اندیشیم.

وی ادامه داد: در ۳۴ سال گذشته، آمریکا می‌خواست ما را از مظاهر پیشرفت متوقف کند اما باید بداند این یک خیال خام و خوابی بی‌تعبیر است.

این جمله جلیلی با تکبیر مکرر حضار مواجه شد.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی بر همین اساس یادآور شد: آنچه این همه پیشرفت و موفقیت‌ها را برای جامعه و مردم ما به ارمغان آورده همان اندیشه دینی و وحدت است، باید تلاش کنیم موانع اصلی را از سر راه پیشرفت این نظام برداریم تا در جهت دفاع از آرمان‌ها، ارزش‌ها و حقوق ملت حرکت کنیم، ملت ما امسال حماسه‌های بزرگی را رقم زدند که باید با حماسه اقتصادی کامل شود.

جلیلی تاکید کرد: آمریکا و هیچ قدرت استکباری نمی‌توانند در صفوف به هم پیوسته مردم و پیشرفت‌های ما رخنه ایجاد کنند بلکه ما روز به روز با پیشرفت‌هایمان آنان را غافلگیر خواهیم کرد.

وی در پایان گفت: آنان شاید بتوانند برای ما اذیت و آزار ایجاد کنند اما نمی‌توانند مانع پیشرفت ما شوند، این وعده خداست.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار