|
|
کدخبر: ۸۶۸

یک پایگاه تخصصی آمریکا با اشاره به حمایت حدود ۷۰ درصدی مردم ایران از فعالیت های هسته ای تاکید کرد سیاست تحریم آمریکا به جای اینکه ایرانی ها را مجبور به عقب نشینی کند موجب افزایش احساسات ضد آمریکایی در این کشور شده است.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از تسنیم، پایگاه تخصصی پالیسی میک طی گزارشی انتقادی از تحریم های آمریکا علیه ایران نوشت: نتایج نظرسنجی موسسه گالوپ که هفته گذشته منتشر شده نشان می دهد مردم ایران با شرایط اقتصادی نامناسبی مواجه اند.

بر اساس این نظرسنجی ۵۰ درصد ایرانی ها می گویند برای تامین نیاز خوراک و مسکن خود و خانواده شان در ۱۲ ماه گذشته با مشکل مواجه بوده اند و حتی این وضعیت را موجب به وجود آمدن احساسات منفی دائمی در خود می دانند. به طوری که ۵۸ درصد به نگرانی دائمی، ۵۴ درصد به اندوه دائمی و ۵۴ درصد به خشم دائمی اشاره می کنند.
این گزارش افزود: شکی نیست که این وضعیت نتیجه تحریم هایی است که از سوی آمریکا و دیگر کشورها علیه این کشور وضع شده است. بنابراین نزدیک به نیمی از مردم ایران(۴۶ درصد) عمدتا آمریکا را مسئول مشکلات اقتصادی و روحی ای می دانند که مردم ایران با آن مواجه اند.
روشن است که تحریم ها در تحمیل مشکلات بر مردم موفق بوده اند اما هنوز نتوانسته اند به هدف اصلی خود یعنی توقف فعالیت های هسته ای ایران دست یابند. تحریم ها به جای اینکه ایرانی ها را مجبور به عقب نشینی از فعالیت های هسته ای خود کنند، موجب افزایش احساسات ضد آمریکایی شده اند که پیش از این نیز در بین مردم ایران و سایر ملت های منطقه وجود داشت و این موضوع موجب افزایش تهدید امنیتی برای آمریکا و متحدانش می شود.

همچنان بیش از ۶۸ درصد مردم ایران مخالف متوقف کردن فعالیت های هسته ای کشورشان هستند.
این پایگاه آمریکایی در ادامه نوشت: رهبران آمریکا با اشاره به نتایج انتخابات اخیر ایران و انتخاب فردی معتدل به عنوان رئیس جمهور، از آن به عنوان نشانه ای حاکی از آمادگی مردم ایران جهت فاصله گرفتن از رادیکالیسم یاد می کنند. روحانی ابراز امیدواری کرده است که «در مسیر اعتدال و عدالت حرکت کند، نه در مسیر افراط.»
در حالی که رئیس جمهور منتخب تمایل خود برای ایجاد پویایی مدنی بیشتر با آمریکا را نشان داده، خاطر نشان ساخته است که روابط فعلی دو کشور از «یک زخم قدیمی که نیاز به التیام دارد» رنج می برد. وی همچنین قصدی برای متوقف کردن فعالیت های هسته ای ایران که از حمایت ۶۸ درصد مردم ایران برخوردار است، ندارد.
بر اساس این گزارش آمریکا نمی تواند بطور مسئولانه ای تحریم های فعلی را با امید به اینکه دولت ایران سرانجام تسلیم خواهد شد، ادامه دهد. هرچه تحریم ها طولانی تر شوند و نتایج منفی بیشتری از آنها متوجه مردم ایران شود، ایران بیشتر انگیزه پیدا خواهد کرد و ایرانی ها به سمت ساخت سلاح هسته ای و مقابله با آمریکا خواهند رفت.
احساس غالبی که در بین مردم ایران وجود دارد این است که آمریکا یک دولت فاسد است و مردم ایران برای برون رفت از وضعیت موجود باید با آن مقابله کنند. حسین، یکی از تجار بازار تهران معتقد است که ایران «نباید تسلیم آمریکا شود.»
هرچند مشخص نیست که رئیس جمهوری جدید ایران تا چه اندازه حقیقتا به پیگیری جدی مسیر ایجاد روابط دو جانبه سودمند با آمریکا تمایل دارد، اما اگر آمریکا به نقش خود در ترمیم رابطه با ایران عمل نکند، مسیری اشتباه را طی کرده است. از سوی دیگر مردم ایران از وضعیت بد اقتصادی رنج می برند و سیاستی که این وضعیت را تشدید کند، مورد حمایت قرار نخواهد گرفت.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار