|
|
کدخبر: ۹۰۸۹۱

در حالی جک استراو وزیر اسبق امور خارجه انگلیس در قامت رئیس گروه پارلمانی دوستی ایران و انگلیس، به تهران سفر کرده است که علی لاریجانی وی را برای ملاقات به حضور نپذیرفته است.

به گزارشامیدبه نقل از باشگاه خبرنگاران، این روز‌ها ترافیک سفر هیئت‌های پارلمانی اروپا به کشورمان سنگین شده است و حتی روز گذشته علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از سفر هیئت پارلمانی کانادا به تهران خبر داد.

وی افزود: بعد از سفر هیئت‌های پارلمانی از پارلمان اروپا، ایتالیا، آلمان و ایرلند، کانادایی‌ها نیز خود را به هیئت‌های پارلمانی اروپا رساندند.

اما در این بین نکته‌ای وجود دارد و آن اینکه هرچند سفر هیئت پارلمانی اروپا به ایران با حاشیه‌هایی همراه بود و همچنان در حال پیگیری است اما این هیئت موفق شد با رئیسمجلس شورای اسلامی، رئیس جمهور و برخی دیگر از مقامات کشورمان دیدار کند و هیئت پارلمانی ایتالیا نیز با علی لاریجانی دیدار کردند، اما در این بین خبر‌ها حکایت از آن دارد که علی لاریجانی از پذیرش ملاقات با جک استراو سرباز زده است.

براساس این گزارش؛ جک استراو که در قامت رئیس گروه پارلمانی دوستی ایران و انگلیس به دعوت همتای ایرانی خود به تهران سفر کرده است، در این سفر صرفا با رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، وزیر امور خارجه و احیانا کمال خرازی وزیر اسبق امور خارجه کشورمان دیدار خواهد کرد.

گفته می‌شود، علت عدم دیدار جک استراو با رئیس مجلس، مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی در خصوص کاهش روابط ایران و انگلیس از حد سفیر به کاردار است به طوری که درپی این مصوبه ایران دستگاه دیپلماسی موظف به کاهش روابط خود با این کشور از سطح سفارت به کاردار می‌شد.

هرچند اخیرا بحثکاردار غیر مقیم بین ایران و انگلیس درپی دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با " ویلیام هیگ " وزیر امور خارجهانگلیسمطرح شده است، اما مصوبه مجلس شورای اسلامی از آنچنان جایگاهی برخوردار است که رئیس مجلس به آن استناد و براساس آن ملاقات با جک استراو را نپذیرفته است.

ناگفته نماند، مسئولان ذی‌ربط از جمله کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفته‌اند در صورتی که جک استراو خارج از برنامه پیش بینی شده با برخی افراد دیدار کند، با هیئت دعوت کننده ایرانی برخورد خواهیم کرد.

این در حالیست که پرونده دیدار هیئت پارلمانی اروپا با جعفر پناهی و نسرین ستوده همچنان مفتوح است، به طوری که وزرای اطلاعات، کشور و امور خارجه جهت ارائه توضیحاتی در این زمینه به مجلس احضار شده‌اند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار