|
|
کدخبر: ۹۲۳

احمدی‌نژاد:

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ثبت جهانی آثار ملی تراز فرهنگی یک ملت را بالا می‌برد، گفت: صیانت از تاریخ و میراثفرهنگی در واقع صیانت از موجودیت ملت ایران و تضمین آینده است.

به‌گزارشامیدنیوزبه نقل از فارس، ‌ محمود احمدی‌نژاد که عصر امروز(یکشنبه) در آئین ثبت جهانی کاخ گلستان سخن می‌گفت، میراثفرهنگی و معنوی یک ملت را عنصر اصلی هویت آن ملت دانست.

وی تصریح کرد: انسان با هویت خویش، خودش را نسبت به محیط تعریف کرده و با دیگران رابطه برقرار می‌کند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه هر چه هویت انسان عمیق‌تر و روشن‌تر تعریف شود، حوزه‌های ارتباطی او نیز گسترده‌تر و مؤثرتر خواهد بود، افزود: میراثفرهنگی شبیه حافظه ثابت انسان‌هاست که بستر و شرایط ارتباط انسان با دیگران و تعامل با سایر ملت‌ها را تعریف می‌کند.

رئیس جمهور گفت: میراثگذشته از عناصر اصلی فرهنگی و شخصیت یک ملت است.

احمدی‌نژاد با اشاره به ثبت جهانی کاخ گلستان تصریح کرد: برخی می‌ خواهند انقلابی برخورد کرده و می‌گویند اینجا کاخ بوده در حالی که متوجه نیستند انسان‌ها یک برش تاریخی محسوب نمی‌شود بلکه یک جریان تاریخی و خط سیر است.

وی روح جمعی ملت ایران را یک حقیقت زنده عنوان کرد و افزود: روح جمعی ملت ایران ۷ هزار سال عمر دارد و فراز و نشیب‌ها و همچنین حوادثزیادی را طی کرده و این طور نیست که در یک مقطع بسته تاریخی فقط خودش باشد.

احمدی‌نژاد معرفی میراثفرهنگی یک ملت را معرفی هویت یک ملت دانست و خاطر نشان کرد: نمی توان روح جمعی یک ملت را با چیزی عوض کرد و صیانت با تاریخ و میراثفرهنگی در واقع صیانت از موجودیت امروز ملت ایران و تضمین آینده است.

رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ویژگی‌های ملت ایران اظهار داشت: باور من اینست که اگر ساعت‌ها، روزها و سال‌ها درباره عظمت ملت ایران سخن بگوییم، کم گفته‌ایم هر چند معتقدم سخن از عظمت ملت ایران به معنی نژادپرستی و قوم‌گرایی نیست.

وی تاکید کرد: ‌ از ویژگی‌های برجسته ملت ایران این بوده که هیچ‌گاه رابطه خود را با سایر اقوام بر اساس تعصب نژادی، ملیتی و قومیتی پایه‌گذاری نکرده است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه هیچ آثار بت‌پرستی در ایران نبوده و آتش‌ پرستی ایرانیان نیز جعل تاریخی است، ادامه داد: برخی برای رفتارهای غلط توجیه دینی می‌‌آورند در حالی که ملت ایران همیشه حق طلب و موحد بوده و سخن حق را از هر کسی در هر کجای جهان شنیده، پذیرفته و دچار لاک قبیله‌گرایی و تعصبات قومی هم نشده ‌است.

رئیس جمهور با بیان اینکه زیباترین سنت‌های انسانی که سرشار از انسانیت است، در ایران پایه‌گذاری شده است، یادآور شد: امروز یک قطعه علم و فناوری را به قیمت استقلال یک ملت می‌فروشند اما در دوره درخشانی که ملت ایران سرآمد دانش و فناوری بوده، آن را به رایگان با سایر ملت‌ها تقسیم کرده است.

وی با تاکید بر اینکه اگر میراثفرهنگی ایران را از موزه‌های معروف دنیا بردارند، چیزی باقی نمی‌ماند، افزود: ‌در یک دوره طولانی فقط ایران بوده و لاغیر و در آن دوره نیز ایرانیان با مدیریت فرهنگی خود دنیا را اداره کرده‌اند نه با نظام‌های جاسوسی و اطلاعاتی و به همین دلیل همه با اشتیاق زیر چتر فرهنگی ایران آمده‌اند.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه ایران فرهنگی زیباتر از ایران سیاسی بوده، گفت: زمانی که زرتشت و عیسی آمدند، ایرانیان آنها را یاری کردند و زمانی که آخرین پرچمدار رسالت و راه نجات بشر آمد، بدون تعصب به استقبال رفتند.

رئیس جمهور تصریح کرد: ایرانیان می‌دانستند که جامعه جهانی باید به سمت یک میعادگاه و نقطه موعود حرکت کند تا همه انسان‌ها احساس شرافت و کرامت داشته باشند؛ ‌لذا ما به امید میعادگاهی که خداوند و پیامبران وعده آن را داده‌اند، زنده‌ایم و تلاش می‌‌کنیم و مهر می‌ورزیم.

وی با یادآوری این نکته که ایرانی‌ها از ابتدا می دانستند تا زمانی که عدالت حاکم نشود زندگی انسان در زمستان است، افزود: ایرانی‌ها اکنون چند هزار سال قبل زیباترین سنت الهی و انسانی یعنی نوروز را در ابتدای بهار پایه‌گذاری کردند و در واقع نوروز تجدید بیعت با بهار، عدالت و انسانیت است.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه نام برخی کشورها ما را به یاد جنگ و کشتار و نام برخی دیگر از کشورها ما را به یاد واژه‌های فرهنگی می‌اندازد، خاطر نشان کرد: ‌ ایران همه را به یاد هنر، محبت و دوستی، شعر و ادبیات، موسیقی و کاشی‌کاری و عظمت‌های فرهنگی انسان می‌اندازد.

وی با بیان اینکه این ویژگی‌ها فقط مربوط به ایران جغرافیایی امروز نیست، گفت: دایره این ویژگی‌ها بسیار گسترده است و بسیاری از ملت‌ها نیز در این ویژگی‌ها شریک و همراه هستند و هر که این ویژگی‌ها را داشته باشد، ما آنجا را ایران و مردم آن را ایرانی می دانیم و دوست‌شان داریم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه جهان امروز بیش از هر دوره تاریخی دیگری به این فرهنگ نیازمند است و امروز روز هنرنمایی ملت ایران محسوب می‌شود، گفت: هر کدام از ما در هر عنوان و شغلی باید نماد این ویژگی‌های برآمده از تاریخ و اندیشه و حکمت باشیم.

احمدی‌نژاد ضمن تقدیر از افرادی که با تلاش و پیگیری های خود آثار تاریخی کشورمان را ثبت ملی و جهانی کردند، یادآور شد: با ثبت جهانی این آثار تراز فرهنگی ملت بالا می‌رود.

رئیس جمهور با اشاره به ثبت ۷ اثر قبل از دولت نهم و ثبت ۱۰ اثر در دولت فعلی از خدمات مشایی، موسوی، ملک‌زاده و بقایی و آنها که در عرصه صیانت از این آثار نیز تلاش کرده‌اند، قدردانی کرد.

به گزارش فارس، در پایان این مراسم یک تابلوی نفیس منقش به آیه شریفه «و اِن یَکاد» از سوی سازمان فرهنگی به رئیس جمهوری اسلامی ایران اهدا شد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار