|
|
کدخبر: ۹۵۵۱۲

علی لاریجانی گفت: ما روابط بسیار نزدیک و دوستانه‌ای با کنیا داریم و حضور رئیس سنای کنیا و هیأت همراه به ایران باعثمسرت ما است.

به گزارشامیدبه نقل از ایسنا، رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسائل مهم منطقه‌ای در دیدار با رئیس سنای کنیا مورد بحثو تبادل نظر قرار گرفت، گفت: همکاری‌های پارلمانی ایران و کنیا خوب است و امیدواریم در این سفر نیز درهای همکاری در زمینه‌های مختلف گشوده شود.

علی لاریجانیدر نشست خبری خود که پس از دیدار با رئیس سنای کنیا برگزار می‌شد، گفت: ما روابط بسیار نزدیک و دوستانه‌ای با کنیا داریم و حضور رئیس سنای کنیا و هیأت همراه به ایران باعثمسرت ما است.

وی با تاکید بر اینکه همکاری‌های پارلمانی بین ایران و کنیا خوب است، گفت: سفر ایشان فرصت مغتنمی بود و مذاکرات خوبی به منظور توسعه روابط دو کشور انجام شد.

لاریجانی تصریح کرد: کنیا از امتیازات خوبی در زمینه‌های معادن، کشاورزی و… برخوردار است و علاقمند به همکاری بیشتر می‌باشد و در مذاکرات انجام شده نیز بر سرمایه‌گذاری بیشتر دو کشور تاکید شده است.

رئیس قوه مقننه همچنین خاطر نشان کرد: در این دیدار مسائل مهم منطقه نیز مورد بحثو تبادل نظر قرار گرفت به ویژه اینکه آفریقا نیز این روزها مثل منطقه ما پرتحول است و این از جمله موضوعاتی بود که مورد مذاکره قرار گرفت و در این مورد نقطه‌نظرات ما به یکدیگر نزدیک است امیدواریم که سفر ایشان به ایران سفر موفقی باشد.

وی با تاکید بر اینکه در این دیدار در حوزه‌های انرژی، معدن و کشاورزی بحثو تبادل نظر صورت گرفت، گفت: سطح روابط تجاری ایران و کنیا خیلی بالا نیست اما در این سفر امیدواریم که درهای همکاری در زمینه‌های مختلف باز شود و نتیجه‌بخش باشد.

اکوا ایتورو، رئیس سنای کنیا نیز در این نشست ضمن تشکر از مسئولان پارلمان ایران گفت: در این سفر گفت‌وگو‌های مفیدی در موضوعات مختلف انجام شد در واقع سفر فعلی به دنبال پیگیری سفر رئیس مجلس ملی درسال ۲۰۱۰ به ایران است که موضوعات مطرح شده در آن زمان پیگیری و دنبال شود.

رئیس سنای کنیا افزود: موضوعات اقتصادی، ‌کشاورزی، نفت، معدن و… از جمله مسائلی بود که در این دیدار مورد گفت‌وگو و بحثواقع شد.

وی همچنین افزود: امیدواریم که همکاری‌های منطقه‌ای گسترده‌تر شود و گفت‌وگو‌هایی را نیز با مسئولان وزارتخانه‌های و دستگاه‌های ذی‌ربط داشته باشیم.

رئیس سنای کنیا همچنین در مورد موضع این کشور نسبت به تحولات منطقه‌ای گفت: دولت کنیا وظیفه خود می‌داند که از جان و مال مردم کشورش حمایت کند لذا تأمین امنیت در برابر عملیات تروریستی از جمله وظایف ما است.

وی با تاکید بر اینکه کنیا نقش فعالی برای مبارزه با تروریسم دارد، گفت: ما امنیت منطقه‌مان را باسومالیحفظ کرده‌ایم و در اقیانوس هند نیز دزدی دریایی را کنترل کرده‌ایم و معتقدیم که تروریسم مشکل ایران و کنیا نیست بلکه خطری برای کل جهان است.

رئیس سنای کنیا همچنین خاطر نشان کرد: در خصوص مذاکرات هسته‌ای نیز حمایت خود را اعلام کرده‌ایم و امیدواریم که سطح روابط تجاری ما در حوزه‌های نفت، انرژی، معدن و… گسترش یابد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار