|
|
کدخبر: ۱۸۰۲۷۵

«ریتی پان» کارگردان مشهور کامبوجی که در فیلم «اول پدرم را کشتند» با آنجلینا جولی همکاری کرد، برای دریافت جایزه صلح در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر شرکت می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از ستاد خبری سی‌وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ریتی پان کارگردان و تهیه‌کننده 53 ساله کامبوجی که جزو تحسین‌شده‌ترین مستندسازان سینمای جهان و شناخته‌شده‌ترین کارگردان سینمای کامبوج است، به‌منظور دریافت «جایزه صلح» در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر حضور می‌یابد.

این کارگردان کامبوجی به دلیل ساخت فیلم‌هایی که به نسل‌کشی خمرهای سرخ در کامبوج پرداخته است به شهرت جهانی رسید. او در بیشتر فیلم‌های خود ضرورت صلح در جهان را مورد توجه قرار داده است.

ریتی پان متولد 18 آوریل 1964 در پنوم پن در کامبوج است. پدر او مدتی معاون وزارت آموزش، سناتور، معلم مدرسه و بازرس مدارس ابتدایی بود. خانواده پان در سال 1975 توسط رژیم خمرهای سرخ از پایتخت کامبوج بیرون رانده و سختی‌های زیادی را متحمل شدند. پان پس از آن که شاهد رنج والدین، مرگ خویشاوندان از سوءتغذیه یا بیگاری شد، در 1979 به تایلند گریخت و مدتی در اردوگاه پناه‌جویان زندگی کرد.

او سپس به شهر پاریس در فرانسه کوچ کرد و در حالی که در یک مدرسه فنی حرفه‌ای مشغول یادگرفتن فن نجاری بود به سینما علاقه‌مند شد. پان سپس از موسسه مطالعات سینمایی دانش‌آموخته شد و به کامبوج بازگشت، اما محل اصلی زندگی او پاریس است.

«ایستگاه ۲» (۱۹۸۹) نخستین فیلم مستند پان با موضوع پناه‌جویان کامبوجی در یک اردوگاه در دهه ۱۹۸۰، برنده جایزه بزرگ مستند از جشنواره آمینی شد. فیلم بلند او «برنج‌کاران» (۱۹۹۴) در تاریخ سینمای کامبوج نخستین فیلم است که برای رقابت در بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان اسکار به آکادمی علوم و هنر سینمایی معرفی شد. «برنج‌کاران» که به سبک مستند روایت شده است به تلاش‌های یک خانواده روستایی برای زندگی پس از برچیده شدن سلطه خمرهای سرخ در کامبوج می‌پردازد. فیلم در بخش رقابتی جشنواره کن 1994 نیز پذیرفته شد. مستند دیگر او «سرزمین ارواح سرگردان» (۲۰۰۰) باز هم ماجرای تلاش‌های یک خانواده را دستمایه قرار داده و ورود مردم کامبوج به دنیای مدرن را نمایش می‌دهد. مستند «اس-۲۱: ماشین کشتار خمرهای سرخ» (۲۰۰۳) درباره زندان «تیول اسلنگ» است که در آن زندانیان قدیمی از جمله هنرمندی به نام وان ناث و زندانبان‌های سابق آن‌ها رودرروی هم قرار می‌گیرند تا تاریخ خشونت‌بار کامبوج نقد شود.

شاید مهم‌ترین و مشهورترین مستند ریتی پان، «تصویر گمشده» باشد. این مستند در سال 2013 به نمایندگی از کامبوج به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی و نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد. «تصویر گمشده» که یک روایت شخصی از دوران هولناک دیکتاتوری پل پوت در کامبوج دهه 1970 است، در جشنواره کن آن سال برنده جایزه اصلی بخش نوعی نگاه شد. پان «تصویر گمشده» را بر مبنای کتاب خاطرات خود با عنوان «حذف» ساخت. او در این فیلم تجربیات خانواده خود را در دوران حکومت خمرهای سرخ در کامبوج که به مرگ پدر و مادر و خواهرش منجر شد، به تصویر کشیده است. «تصویر گمشده» با استفاده از تصاویر آرشیوی همین‌طور عروسک‌های گلی ساخته شد.

ریتی پان همچنین یکی از تهیه‌کنندگان فیلم «اول پدرم را کشتند» به کارگردانی آنجلینا جولی است که سال گذشته نماینده کامبوج در بخش فیلم خارجی‌زبان نودمین دوره جوایز اسکار بود و نامزد جایزه گلدن گلوب و بفتا شد.

سال گذشته مستند «تبعید» به کارگردانی پان در بخش نمایش‌های ویژه (آثار برگزیده بزرگان سینما) سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر نمایش داده شد. این مستند به دوران پس از نسل‌کشی خمرهای سرخ در کامبوج می‌پردازد. «تبعید» در بخش نمایش‌های ویژه شصت و نهمین جشنواره فیلم کن نیز حضور داشت.

آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Info@Fajriff.com است. سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر 19 تا 27 آوریل 2018 (۳۰ فروردین تا 7 اردیبهشت ۱۳۹۷) به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار