|
|
کدخبر: ۱۴۶۳۵۷

اعلام جزییات تعیین سهمیه لیگ قهرمانان

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان لیگ گفت: هرگونه ادعای رشوه، تبانی و چنین مسائلی در دادگاه رسیدگی به تخلفات ورزش بررسی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ورزشیخبرگزاری تسنیم، مهدی تاج در نشست خبری ضمن تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه و همچنین تبریک پیشاپیش عید نوروز گفت: بحثامروز ما مربوط به چند موضوع از جمله جوان سازی لیگ، موضوع قراردادهای لیگ فصل آینده و همچنین دلالی است. نباید عیب های خودمان را بپوشانیم و به این نتیجه رسیدیم که باید در خصوص لیگ پویا فکر کنیم تا لیگ پربازدهی داشته باشیم. بحثفنی و فرهنگی در این خصوص همیشه وجود دارد و این دو موضوع جدا نشدنی از هم هستند. ما نباید یکدیگر را تکذیب کنیم و از هم تجلیل به عمل آوریم بلکه باید با همفکری تحلیل مناسبی انجام دهیم تا مشکلات را حل کنیم.

وی افزود: من و آقای ساکت چند وقتی است که جلسات مهمی با یکدیگر برگزار کردیم تا یک چارت مناسب را برای سازمان لیگ طراحی کنیم چرا که اکنون سازمان لیگ فقط برای مسابقات لیگ برتر نیست و تمامی مسابقات فوتبال زیر نظر سازمان لیگ برگزار می شود. سالیانه ۶ هزار مسابقه برگزار می کنیم، باید حلقه اتصال این مسابقات را پیدا کنیم تا مشکلاتمان کم شود.

رئیس سازمان لیگ با بیان اینکه به این نتیجه رسیدیم که با استفاده از جوانان در لیگ یک هجدهم درصد است و زیر یک درصد از آنها کار گرفته می شود گفت: لیگ دسته اول پشتوانه لیگ برتر است که درصد استفاده از جوانان در این لیگ بسیار پایین است. در لیگ برتر هم همین مشکلات وجود دارد و از بازیکنان جوان کمتر استفاده می شود و همه بیشتر به نتیجه گرایی فکر می کنند.

تاج ادامه داد: می خواهیم کاری صورت دهیم تا در خصوص جوانگرایی در لیگ اتفاقاتی شکل بگیرد اما هنوز چیزی مشخص نیست و فعلا به باشگاه ها اعلام کردیم با بازیکنی قرارداد نبندند تا در صورت تغییر قوانین به مشکل برنخورند. به همین دلیل درباره نقل و انتقالات و جوانگرایی در لیگ آئین نامه ای نوشته ایم که این آئین نامه باید به دست کارشناسان فوتبال برسد و صحبت هایی نیز انجام داده ایم تا انشاءالله خروجی خوبی داشته باشیم.

وی اظهار داشت: قوانین ما محسوب کننده نیست و می خواهیم قوانین را طوری طراحی کنیم که جنبه تشویقی داشته باشد چرا که به این نتیجه رسیدیم باشگاه ها چرخه تولیدشان خوب کار نمی کند و باید برنامه ریزی منظمی داشته باشیم تا جوانگرایی به خوبی پیش برود. علاوه بر مربیان ایرانی مربیان خارجی همچون بگوویچ، کرانچار، اسکوچیچ و لوکا بوناچیچ صحبت هایی انجام دادیم تا درباره اعتماد به بازیکنان جوان شرایط را به خوبی بسنجیم.

تاج با بیان اینکه در لیگ کرواسی بازی ها باید با دو بازیکن زیر ۲۱ سال آغاز شود، خاطرنشان کرد: این موضوع و استفاده از بازیکنان جوان در جهان نادر است و ما نباید از قوانین نادر استفاده کنیم اما باید قوانین دیگری برای خودمان داشته باشیم تا از بازیکنان جوان در لیگ مان بیشتر استفاده شود. اکنون استفاده از بازیکنان بالای ۲۳ سال آزاد است اما باید مرز استفاده از بازیکنان ۲۳ سال را به ۱۷ بازیکن برسانیم که اینگونه لیگ ما ۶۰ درصد جوان تر می شود و وقتی این موضوع قانون باشد و همه آن را انجام دهند در حق هیچ کسی ظلم نمی شود.

رئیس سازمان لیگ یادآور شد: مرز پختگی بازیکنان ما اکنون ۲۵ سال است که پختگی بازیکنان براساس بازی های ملی آنها محسوب می شود و هر بازیکنی ۴۰ بازی ملی داشته باشد یک بازیکن پخته محسوب می شود اما در بیشتر نقاط دنیا که فوتبال را حرفه ای دنبال می کنند مرز پختگی ۲۰ سال است.

تاج به مسئله سربازی بازیکنان جوان اشاره کرد و گفت: باید در خصوص مسئله سربازی به طور جدی پیگیر باشیم چون باشگاه ها بازیکنان را به نقطه ای می رسانند که وقتی زمان استفاده از آنها فرا می رسد بازیکن باید به سربازی برود. اکنون فقط تیم های فجرسپاسی، ملوان، تراکتورسازی و نیروی زمینی حق استفاده از بازیکن سرباز دارند که آنها نیز از بازیکنان سرباز کمی بهره می برند.

وی به برنامه های سازمان لیگ اشاره کرد و گفت: لیگ برای فصل آینده قطعا ۱۶ تیمی خواهد بود و ۱۸ تیمی نمی شود. اکنون هیچ باشگاهی دنبال خرید امتیاز نیست و همه می دانند که سازمان لیگ در این مسائل جدی برخورد می کند و به همین دلیل پس از این باید فقط به دنبال کیفیت باشیم. این فصل توانستیم حق میزبانی را بعد از ۱۳ دوره برگزاری لیگ رعایت کنیم که حاصل آن بازی کردن پرسپولیس در کرج، ورزشگاه تختی و همچنین برگزاری دیدارهای استقلال در ورزشگاه تختی بود. این نشان می دهد که ما کمیت را انجام دادیم و اکنون باید به دنبال کیفیت باشیم.

به گزارش تسنیم، تاج در ادامه نشست خبری اش در خصوص بحثقراردادها گفت: به AFC پیشنهاد دادیم که قانون سقف قرارداد داشته باشیم اما با پیشنهاد ما مخالفت شد و به همین دلیل باید برای ثبت قرارداد قوانین جدیدی بگذاریم که یکی از این قوانین پرداخت مالیات توسط بازیکنان است و همچنین قراردادها به صورت قطعی باید افشا شود.

وی با تاکید بر اینکه قراردادها فقط به صورت ریال پرداخت خواهد شد افزود: دیگر هیچ باشگاهی حق ندارد که به جای مبلغ قرارداد بازیکن به او ماشین، آپارتمان، باغ، آهن، دلار و… بدهد و پرداختی ها باید پول رایج کشور باشد. فقط در بحثبازیکنان خارجی پرداختی ها به دلار انجام خواهد شد و سایر بازیکنان باید به صورت ریالی مبلغ قراردادهای خود را دریافت کنند.

رئیس سازمان لیگ با بیان اینکه برای برخورد جدی با مسئله پرداختی قراردادها با نهادهای نظارتی جلسه داشتیم عنوان کرد: قراردادها باید ریالی باشد و نحوه پرداخت را سازمان لیگ مشخص می کند که بازیکنان به چه شکلی مبلغ قرارداد خود را دریافت کنند. این دریافتی یا به صورت چند قسطی خواهد بود و یا بازیکنان حقوق هفتگی و ماهیانه دریافت می کنند.

تاج تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کرده اند باید هدف رفتارمان باشد و به همین دلیل نحوه پرداخت قرارداد بازیکنان مشخص خواهد شد و باشگاه ها نیز پذیرفته اند که میزان قراردادها افشا شود. همچنین بازیکنان خارجی باید برای هر بار خروج از کشور برگه تسویه حساب خود را دریافت کنند و مالیات شان پرداخت شود. اگر این موضوع تا پیش از این اجرا نمی شده از این پس به صورت جدی اجرایی خواهد شد. به همین دلیل نامه ای به باشگاه ها نوشتیم و تاکید کردیم که هیچ باشگاهی حق به عهده گرفتن مالیات را ندارد و پرداخت مالیات وظیفه خود بازیکنان است.

وی ادامه داد: در این چند وقت شاهد بودیم که باشگاه ها قراردادهای سنگینی که تا یک میلیارد هم می رسید با بازیکنان امضا کردند اما مبلغ زیادی به آنها پرداخت نشده و از سوی دیگر اداره مالیات از بازیکنان مالیات می خواهد. حرف بازیکنان هم برای پرداخت نکردن مالیات درست است و تا زمانی که پولی دریافت نشده نباید مالیات بدهند چرا که پرداخت مالیات، مالیات بردرآمد است و نباید قراردادها لحاظ شود.

رئیس سازمان لیگ گفت: باشگاه ها باید سازمان لیگ را امین خود بدانند و قراردادها باید به ما اعلام شود تا براساس دریافتی بازیکنان مالیات پرداخت شود که به این شکل مسئله ممنوع الخروجی بازیکنان نیز رفع می شود.

تاج با تاکید بر اینکه پرداخت زیرمیزی ممنوع است، خاطرنشان کرد: پرداخت زیرمیزی به هیچ وجه عرف نیست و تخلفی بزرگ محسوب می شود و متخلفان قابل پیگیری هستند. همه اعضای هیئت مدیره باشگاه ها در این تخلف سهیم خواهند بود و اگر باشگاهی پرداخت زیرمیزی داشته باشد به صورت جدی با آن برخورد می کنیم.

وی افزود: موضوعاتی که در خصوص قراردادها اعلام کردم حاصل جلسات ما با وزارت ورزش و جوانان و همچنین دستگاه های نظارتی بود و باید کمک کنیم تا ارزیابی مثبتی از فوتبال داشته باشیم.

تاج به مسئله فساد در فوتبال اشاره کرد و گفت: در جامعه هر تخلفی که صورت می گیرد به صورت جدی به آن پرداخته می شود اما متاسفانه ما در ورزش دادگاه رسیدگی به تخلفات ورزش نداریم و خواستار این شدیم که این دادگاه را ایجاد کنیم. هرگونه ادعای رشوه، تبانی و چنین مسائلی در این دادگاه رسیدگی خواهد شد و رسیدگی به این مسائل یک بحثنظارتی جدی می خواهد.

وی با اشاره به افشا شدن فرار مالیاتی رئیس باشگاه بایرن مونیخ پس از ۳ سال عنوان کرد: متخلف هر کسی که باشد باید مشخص و جرم او معلوم شود. در این باره در هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال جلساتی داشتیم و صحبت های خوبی صورت گرفت تا این دادگاه را تشکیل دهیم تا اتفاقات در فوتبال مفید و سازنده باشد.

رئیس سازمان لیگ تاکید کرد: اکنون افراد قوی تری در جامعه هستند که می توانند کارهای فوتبال را به خوبی انجام دهند اما وقتی مسائلی نظیر فساد را می بینند حاضر نمی شوند کاری انجام دهند. صدا و سیما و رسانه ها محل رسیدگی به تخلف نیستند و این موضوع باید در دادگاه رسیدگی شود و کسی که ادعا می کند باید ادعای خود را بنویسد و امضاء کند تا به آن رسیدگی شود. به این شکل می توانیم دلزدگی از فوتبال را در جامعه از بین ببریم.

تاج یادآور شد: تا به حال کسی درباره فساد چیزی به صورت مکتوب به ما نداده تا آن را به دادسرا بفرستیم و فقط صحبت های رسانه ای می شود اما می خواهیم در اوایل سال آینده دادگاه تخلفات ورزشی را تشکیل دهیم تا فضای ورزش و فوتبال آرام شود.

وی به موضوع دلالیسم اشاره کرد و از تشکیل آژانس نقل و انتقالات فوتبال خبر داد و گفت: همه کسانی که می خواهند در فوتبال نقل و انتقالات انجام دهند باید در یک آژانس مشخص کار کنند و اکنون ۳۱ کارگزار رسمی فیفا در فوتبال کشورمان فعالیت می کنند. به تازگی ۴ نفر دیگر هم شرایط نقل و انتقالات فوتبال را پیدا کردند که البته این ۳۵ نفر فقط می توانند نقل و انتقالات داخلی انجام دهند و حق جابه جایی بازیکنان خارجی را ندارند. همچنین ۱۶ فروردین ۹۳ آزمون جدیدی خواهیم داشت تا مجموعه کارگزاران فوتبال را به ۵۰ نفر برسانیم.

رئیس سازمان لیگ در ادامه نشست خود بار دیگر به موضوع جوانگرایی در فوتبال اشاره کرد و اظهار داشت: میانگین سنی لیگ برتر ما ۳۰ سال است و میانگین دوندگی نیز ۴.۵ کیلومتر بیشتر نیست که این برای لیگ ما بد است. در لیگ یک هم شرایط بهتر از این نیست و باید این اوضاع را بهبود ببخشیم.

تاج افزود: میانگین قرارداد بازیکنان داخلی در لیگ برتر ۲۹۸ میلیون و بازیکنان خارجی حدود ۳۰۰ میلیون است که این میانگین بالاتر از حق استاندارد محسوب می شود. باید به دنبال راهی برای پایین آوردن این میانگین داشته باشیم که جوانگرایی می تواند میزان قیمت بازیکنان را پایین بیاورد. همچنین مدت قرارداد بازیکنان از یک فصل تا ۵ فصل است اما ما نمی توانیم این موضوع را به باشگاه پیشنهاد بدهیم چون از طریق فیفا منع شدیم و این موضوع را دستگاه های دیگری پیگیری می کنند تا دلالیسم در فوتبال کمتر شود.

وی با اشاره به تبلیغات محیطی فوتبال عنوان کرد: قرارداد قبلی ما با شرکت های تبلیغاتی ۳ ساله بود که این قرارداد امسال به اتمام می رسد و به همین دلیل تبلیغات محیطی را به مزایده گذاشتیم و ۲۶ شرکت از ما اسناد مزایده دریافت کردند. حداقل قیمت پیشنهادی ما ۳۰ میلیارد برای سال اول و ۳۶ میلیارد برای سال دوم بود که پیش از این میانگین آن ۱۶ میلیارد بود. هر شرکتی که می خواست در مزایده شرکت کند باید ۳۰۰ میلیون تومان به حساب سازمان لیگ واریز می کرد که این مبلغ را فقط ۱۱ شرکت به ما دادند. در جلسه مزایده هم ۴ شرکت بالاترین پیشنهاد را داده بودند و قرار است در جلسه ای این ۴ پیشنهاد بررسی شود و پس از مذاکرات برنده را اعلام خواهیم کرد.

رئیس سازمان لیگ درباره سهمیه های فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا گفت: سهمیه ما برای لیگ این فصل ۴ تیم خواهد بود اما در سال ۲۰۱۵،۲۰۱۶ و به مدت دو فصل ۳ سهمیه بیشتر نداریم. سهمیه ها نیز به این شکل حساب می شود که لیگ اول و دوم آسیا ۳ سهمیه به علاوه یک سهمیه پلی آف دریافت می کنند و لیگ سوم و چهارم نیز دو سهمیه مستقیم در کنار یک سهمیه پلی آف خواهند داشت. سایر سهمیه ها نیز به صورت یک سهمیه مستقیم و یک سهمیه پلی آف خواهد بود.

تاج گفت: در بحثجام ملت های آسیا نیز AFC تصمیم گرفته ۱۲ تیم اول رنکینگ آسیا به صورت مستقیم به جام ملت ها راه یابند که این موضوع به ما کمک می کند لیگ بهتری برگزار کنیم و تیم ملی به خوبی از فیفادی ها استفاده کند و به این شکل بهره برداری بیشتری از لیگ خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه امتیازدهی به لیگ های آسیایی تغییر کرده است، گفت: ۲۰ درصد امتیاز لیگ ها از نیم فصل به عملکرد تیم ملی بازمی گردد و ۸۰ درصد نیز عملکرد تیم های باشگاهی محسوب می شود. امتیازدهی نیز به این صورت خواهد بود که هر برد ۳ امتیاز دارد و یک امتیاز هم به مساوی در هر بازی داده می شود به همین دلیل باید روی تمام نتایج نمایندگانمان حساس باشیم. همچنین هر فدراسیونی که بیش از یک تیم در لیگ قهرمانان داشته باشد میانگین امتیاز تیم ها محسوب می شود و فدراسیون اول می تواند ۱۰۰ امتیاز بگیرد.

تاج تاکید کرد: AFC می خواهد کشورهای بیشتری درگیر لیگ قهرمانان آسیا شوند و به همین دلیل ارزیابی جدیدی صورت خواهد گرفت. ۶ اردیبهشت جلسه ای خواهند داشت تا تاریخ ارزیابی باشگاه ها را مشخص کند و پیش بینی ما این است که ایران و ژاپن بتوانند بیشترین سهمیه را بگیرند.

وی با بیان اینکه برای باشگاه ها سقف بودجه اعلام خواهیم کرد، گفت: AFC این اجازه را به ما داده تا برای باشگاه ها سقف بودجه تعیین کنیم که این موضوع به ضرر باشگاه های سرمایه دار خواهد بود که باید میزان هزینه خود را پایین بیاورند اما این پول بعد از این در فوتبال خرج خواهد شد.

تاج افزود: ۹ باشگاه ما طبق نظر AFC زیانده هستند و درآمد باشگاه از بلیت فروشی، تبلیغات و حق پخش تلویزیونی بسیار کم است. همچنین ما لیگی هستیم که ارزانترین حق عضویت را می گیریم و کارهای تجاری زیادی نیز در فوتبالمان انجام می شود.

تاج درباره خصوصی سازی باشگاه ها گفت: خصوصی سازی مولفه هایی دارد که باید این مولفه ها را رعایت کنیم و حداقل آن این است که باشگاه ها باید ورزشگاه اختصاصی داشته باشند. به همین دلیل خواستیم پیش از اینکه باشگاه ها خصوصی شوند آنها را تجاری سازی کنیم تا بتوانند با داشتن ورزشگاه از بلیت فروشی حق پخش و چنین درآمدهایی بهره مند شوند.

رئیس سازمان لیگ با بیان اینکه به دنبال گرفتن حق پخش هستیم، اظهار داشت: تبلیغات دور زمین خوبی گرفتیم اما اگر بتوانیم حق پخش بگیریم می توانیم از آن استفاده کنیم به همین دلیل باید حوصله زیادی داشته باشیم. امسال توانستیم لیگ را به موقع تمام کنیم و از سال دیگر برنامه های دیگری داریم که باید اجرایی شوند.

تاج یادآور شد: تنها ایراد ما این است که برنامه یکساله نداریم و آقای کفاشیان هم نامه زده که برای لیگ آینده برنامه یکساله تدوین کنیم. این انتظار درستی است و برای این کار کارگروهی تشکیل دادیم که به شرطی که برنامه های تیم ملی تغییر نکند ما برنامه یکساله خود را اعلام می کنیم.

وی گفت: چهاردهمین دوره لیگ برتر ۴ تیر ۹۳ قرعه کشی و ۹ مرداد آغاز خواهد شد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار