|
|
کدخبر: ۱۴۷۳۰۸

اف بی آی به دنبال فساد در کسب میزبانی جام جهانی توسط قطری ها

اسناد ا ف بی آی نشان می دهند که یکی از مقامات ارشد فیفا کمی پس از کسب میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ توسط قطر از سوی یک کمپانی میلیون ها دلار دریافت کردند.

به گزارشخبرگزاری فارسو به نقل از تلگراف، یکی از مقامات ارشد سابق فیفا و خانواده اش کمی پس از کسب میزبانی رقابت های جام جهانی ۲۰۲۲ فوتبال از سوی قطر از سوی کارخانه ای که به یکی از مقامات سابق فوتبال قطر تعلق داشت، دو میلیون دلار(۱.۲ میلیون پوند) دریافت کردند.

جک وارنر، نایب رئیس سابق فیفا پس از اینکه قطر به عنوان میزبان رقابت های جام جهانی ۲۰۲۲ انتخاب شد از سوی شرکتی که مدیریت آن بر عهده یکی از مقامات سابق فدراسیون فوتبال قطر بود، شخصا ۱.۲ میلیون دلار(۷۲۰ هزار پوند) دریافت کرد.

اسناد نشان می دهد که تقریبا ۷۵۰ هزار دلار(۴۵۰ هزار پوند) نیز به پسر وارنر پرداخت شد و ۴۰۰ هزار دلار دیگر(۲۴۰ هزار پوند) نیز به یکی از کارکنان وارنر پرداخت شد.

اف بی آی در حال پیگیرد وارنر که اصلیتی ترینیدادی دارد و ارتباطش با پیشنهاد میزبانی قطری ها است و پسر بزرگتر وی که در میامی زندگی می کند، به عنوان شاهد این ماجرا در حال همکاری با آنها است.

میزبانی قطر در رقابت های جام جهانی ۲۰۲۲ یکی از جنجالی ترین تصمیمات در تاریخ ورزش بوده است. گرمای شدید تابستان در کشوری کویری پیشنهاد تغییر زمان برگزاری رقابت ها به زمستان برای اولین بار را پررنگ کرده است.

هرچند قطر تاکنون سرپیچی از قانون در دریافت میزبانی جام جهانی را رد کرده است اما شک و تردیدهایی در خصوص این تصمیم فیفا به وجود آمده است و چندین تن از اعضای فیفا به فساد متهم شدند.

می توان فاش کرد که شرکتی که به محمد بن همام، عضو قطری سابق کمیته اجرایی فیفا تعلق داشت در سال ۲۰۱۱ مبلغ ۱.۲ میلیون به خانواده وارنر پرداخت کرده است. یادداشتی از یکی از شرکت های وارنر به نام جماد به شرکت کمکو متعلق به بن همام با مضمون درخواست ۱.۲ میلیون دلار برای کارهای انجام شده بین سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ ارسال شده است. تاریخ این سند ۱۵ دسامبر ۲۰۱۰، دو هفته پس از کسب میزبانی رقابت های جام جهانی توسط قطر است.

وارنر یکی از با تجربه ترین اعضای کمیته اجرایی فیفا تا سال ۲۰۱۱ بود و به مدت ۱۴ سال به عنوان نایب رئیس فیفا فعالیت کرد. او یکی از ۲۲ نفری بود که تصمیم گرفت جام جهانی ۲۰۱۸ و جام جهانی ۲۰۲۲ به ترتیب در روسیه و قطر برگزار شود.

پیش از اینکه میزبانی رقابت های جام جهانی ۲۰۲۲ به قطر داده شود، اتهام های فساد زیادی به مسئولان فیفا زده می شد. ۶ هفته پیش از رأی گیری در زوریخ، یکی از مقامات فیفا به توافق برای فروش رأیش به یکی از رقیبان انگلیس متهم شد. همچنین گزارش شد که یکی دیگر از اعضای فیفا درخواست ۱.۵ میلیون پوند برای یک آکادمی ورزش را داده است. هر دو نفر محروم شدند تا از ۲۴ نفر ۲۲ نفر در رأی گیری شرکت کنند.

همچنین یک نفر به خرید رأی سه نفر از اعضای آفریقایی کمیته اجرایی فیفا متهم شد که بعدها این اتهام پس گرفته شد.

وارنر در ژوئن ۲۰۱۱ پس از اینکه به تسهیل رشوه دادن به اعضای اتحادیه فوتبال کارائیب از سوی محمد بن همام که برای ریاست فیفا در مقابل سپ بلاتر قرار دادشت، متهم شد و از تمام پست های فوتبالی خود استفا داد. یک گزارش از سوی کمیته اخلاقی فیفا شواهدی را منتشر کرد که نشان می داد وارنر در این فساد نقش داشته است.

انتهای پیام / ش

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار