|
|
کدخبر: ۱۴۸۱۴۹

مسابقات فرمول یک در طول سالیان دراز به یکی از محبوب ترین مسابقات در سطح جهان تبدیل شد که میلیون ها طرفدار دارد و تامین کنندگان مالی عظیمی را جذب می کنند.

به گزارشخبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛مسابقات فرمول یک به کلاس ماشین های مسابقه ای گفته می شود که به صورت تک صندلی و چرخ - باز تعریف می شود.

خودروهای چرخ – باز خودروهایی هستند که چرخ هایشان در خارج بدنه است، برخلاف ماشین های عادی که چرخ ها زیر گلگیر هستند.

همانطور که از نام فرمول یک پیداست، مسابقات فرمول یک اوج مسابقات فرمولی است که در آن بهترین رانندگان و قدرتمند ترین و پیشرفته ترین ماشین ها از نظر تکنیکی حضور دارند.

قهرمان شدن در مسابقات فرمول یک به طور قطع به معنی بهترین راننده های جهان بودن است.
اما هر کسی توانایی شرکت در این مسابقات را ندارد و به سمت قهرمانی در این مسابقات نمی رود.

کسانی که امروزه در این مسابقات شرکت می کنند، در طول سال های زیاد و با پیمودن هزاران کیلومتر و رقابت های زیاد به مرحله ای رسیده اند که برای آزمون نهایی در اوج ماشین سواری آماده شوند.

بیشتر رانندگانی که در فرمول یک شرکت می کنند، نهایت توانشان را در انواع دیگر مسابقات فرمولی آزموده اند.

در حقیقت انواع دیگر مسابقات فرمول را می توان به عنوان تغذیه کنده مسابقات فرمول یک در نظر گرفت و راننده در مسابقات فرمولی می تواند در زمینه های رانندگی حرفه ای مهارت هایش را افزایش دهد.

اگر به قدر کافی توانایی داشته باشد در بین نفرات اول تا دهم مسابقات فرمول و جزو تیم های فرمول یک قرار می گیرد.

مدیران مسابقات فرمول یک در دو مقوله جدا از هم کار می کنند، مقوله قوانین همه جنبه های مسابقه از این مسابقه باید چگونه شروع شود و چگونه خاتمه یابد و هر چه در این میان رخ می دهد را پوشش می دهد.

قوانین تکنیکی درباره سیستمهای اصلی اتومبیل شامل موتور، نیروی محرکه و توقف را به طور کامل مشخص می کند.

این قواعد مهارت راننده را به اوج می رساند و همچنین باعثمی شود که ویترینی از ماشین ها و رانندگان ماهر در مسابقات شرکت کنند و آن را بسیار هیجان انگیز کنند.

نامهایی مانند مک لارن، فراری و لوتوس به عالی ترین خودروهای جهان در مسابقات فرمول یک معرفی شده اند.

به طور کلی ماشین های مسابقه فرمول یک متفاوت از خودروهای دیگر نیست. آنها هم موتورهای احتراق داخلی، چرخ، ترمز، سیستم تعلیق و سیستم انتقال نیرو از موتور به چرخ را دارند.
اما این خوردروها برای رانندگی و گردش در شهر طراحی نشده است.

این اتومبیل ها فقط برای رسیدن به یک چیز ساخته شده است و آن هم سرعت است. ماشین های فرمول یک به سادگی می توانند به سرعت متوسط ۲۰۰ مایل در ساعت برسند اما در حین مسابقات سرعت ها معمولاً پایین تر است.

برگزاری یک فصل از فرمول یک

یک فصل از مسابقات تشکیل شده از مسابقاتی که در پیست سراسر دنیا برگزار می شود و نتایج به دست آمده از هر مسابقه مشخص می کند که در طول یک فصل بهترین راننده و تیم سازنده خودرو چه کسانی هستند. اولین جایزه برای فرد راننده است و دومین جایزه برای تیم و نحوه عملکرد خودرو می باشد.

هر مسیری چه خیابان باشد چه در پیست نیازمند به کارگیری استراتژی خاصی است.

مسیر مسابقه موناکو، مسیر باریکی است که راننده را مجبور به کاهش سرعت می کند، در حقیقت مسیر موناکو یکی از کم سرعت ترین مسابقات فرمول یک است که علاوه بر باریک بودن، پر از دست انداز است و در این مسیر برخورد ماشین ها با یکدیگر بیشتر است و در موناکو سبقت گرفتن تقریباً غیر ممکن است.

مسابقات گرند پری

تعداد گرند پری هایی که در یک فصل برگزار می شود در سال های مختلف متفاوت بوده است. فصل افتتاحیه مسابقات گرند پری در سال ۱۹۵۰ متشکل از تنها هفت مسابقه بود. ولی با گذشت سال ها این رقم تقریباً سه برابر شده است. اگر چه مسابقات از دهه ۱۹۸۰ روی عدد ۱۶ یا ۱۷ ثابت ماند اما از سال ۲۰۰۵ تا کنون این رقم مسابقات به سقف نوزده بازی رسیده است.

قهرمانی فرمول یک به تدریج به سایر کشورهای غیر اروپایی نیز راه پیدا کرد. آرژانتین میزبان اولین گرند پری آمریکا جنوبی در سال ۱۹۵۳ بود و مراکش نیز میزبان اولین مسابقات قهرمانی آفریقا در سال ۱۹۵۸ بود.

از جمله مسابقات اخیر گرند پری در بحرین برگزار شد که در واقع اولین حضور فرمول یک در خاورمیانه است، محلی که دارای جاده های بیابانی مخصوص و با کیفیت است که برای انجام این گونه مسابقات ساخته شده است.

نحوه قهرمانی در رقابت های فرمول یک

قهرمانی در رقابت های فرمول یک از آن راننده ای است که بیش ترین امتیاز را در یک فصل به دست می آورد.

راننده که در جایگاه اول قرار می گیرد با ۲۵ امتیاز برنده نخست این رقابت است و یک کاپ قهرمانی به وی تعلق می گیرد و درآمدش در هر قهرمانی ۱۵۰۰۰۰دلار می باشد.

نفر دوم و سوم در این رقابت ها هم به ترتیب ۲۰ و ۱۵ امتیاز دریافت می کنند.

تاکنون مایکل شوماخر با درآمد سالیانه ۳۰ میلیون دلار در هر سال یکی از پردرآمدترین ورزشکاران مرد دنیا به شمار می آید.

مسابقات فرمول یک در مقام گرانترین ورزش جهان دارای تأثیرات اقتصادی چشمگیری است و نزاع های مالی و سیاسی آن نیز کاملا مشهود است. جایگاه و محبوبیت بالای این ورزش آن را تبدیل به یک محیط آشکار تجاری کرده، این امر منجر به سرمایه گذاری های چشمگیری توسط حامیان مالی و تبدیل این سرمایه گذاری ها به بودجه های عظیم برای تیم های سازنده فرمول یک شده است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار