|
|
کدخبر: ۱۵۰۱۳۴

مسئله دوپینگ از سالیان دور تا به امروز همیشه گریبان گیر بعضی از ورزشکاران بوده و آنقدر در جامعه ورزش جا باز کرده که به ویروسی با اپیدمی بالا تبدیل شده است.

به گزارشخبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران،تاریخچه دوپینگ از سالیان دور تا به امروز همیشه گریبان گیر بعضی از ورزشکاران در رشته های مختلف بوده است و خیلی از آنها در دام این معضل خواسته و ناخواسته گرفتار شده اند.

با وجود جریمه ها و محرومیت های سنگین و نظارت بیشتر و دقیق تر بر ورزشکاران و همچنین پیشرفت تجهیزات آزمایشگاهی که همیشه دست خاطیان را رو می کند، همچنان آمار دوپینگ سال به سال بالاتر می رود این روند به جایی رسیده است که دیگر می توان گفت مصرف داروهای نیرو زا و محرک در میان قهرمانان مثل نقل و نبات شده است.

البته از دیدگاه خود ورزشکاران مصرف این داروها قبل از آغاز مسابقات جهانی و بین المللی و دلیل آن افزایش فشار فیزیکی بر بدن به منظور آمادگی بیشتر است، غافل از اینکه این دیدگاه و عملکرد کاملا غلط بوده و بارها از سوی فدراسیون پزشکی ورزش با ارائه مقالات و مصاحبه ها و اطلا ع رسانی اعلام شده است، این تفکرات اشتباه بوده و جز آسیب رساندن به روحیه و جسم ورزشکار فایده دیگری ندارد و حتی بارها شنیده شده که قهرمان های به نام ورزش به خاطر مثبت درآمدن تست دوپینگ از محرومیت هایی مادام العمر و پس گرفته شدن مقام و مدال ها یا محرومیت چندین ساله و جریمه های نقدی روبه رو شدند.



دوپینگ فقط مختص یک رشته ی ورزشی نیست و متاسفانه این مسئله در ورزشکاران المپیکی و غیر المپیکی به چشم می خورد.

شاید پرداختن به آمار دوپینگ در سال های گذشته و حتی یک دهه اخیر خیلی جذاب نباشد چرا که بارها و بارها این موضوع مطرح شد و هر سال که گذشت کاهشی در آمار آن وجود نداشت و چه بسا افزایش تعداد دوپینگی ها آن هم در سطح حرفه ای نگرانی های مسئولان ورزش کشورهای مختلف را به همراه داشت.

اگر در سال های اخیر دوپینگ های انجام گرفته از سوی ورزشکاران را بررسی کنیم به این نکته پی می بریم که دلایل پرداختن به دوپینگ بعضا از روی نا آگاهی بوده و برخی اوقات به دلیل حتی دشمنی ها صورت گرفته است که این موضوع دوم شاید در سال های آتی با روندی که در پیش گرفته معضل بزرگی برای ورزشکاران محسوب می شود.

اما شاید تنها راه کار هر ۲ عامل دوپینگ عدم ناآگاهی ورزشکاران از داروهای محرک و نیروزا است و باید بدانید حتی مصرف داروی استامینوفن که برای رفع مشکلات کوچکی مثل سردرد ها و یا دندان درد در ورزشکاران باعثمی شود در جواب تست دوپینگ آنها تاثیر بگذارد.

در اینجا می خواهیم اشاره ای به یک سری رشته های ورزشی بیندازیم که در چند ماه اخیر بحثو حرف هایی از مثبت اعلام شدن دوپینگ ورزشکاران این رشته ها به گوش می رسد.



بیشترین آثار استفاده از مواد نیروزا به رشته های مختلف دو و میدانی نمود پیدا می کند که از این میان می توان به دوندگان جا مائیکایی اشاره کرد که مدتی است سکوهای اول جهان را در اختیار دارند و همگان این کشور را با اسطوره بلامنازع آن در دوی ۱۰۰ و ۲۰۰ متر یوسین بولت می شناسند، اما این در حالی است که این کشور بیشترین آمار ورزشکاران دوپینگی را همزمان به خود اختصاص داده است، حتی در سال ۲۰۱۰ یعنی همزمان با برگزاری مسابقات قهرمانی جهان در کره جنوبی این کشور به طور کامل از شرکت در مسابقات به دلیل دوپینگ محروم شد.

اخیراً رواج استفاده از داروهای نیروزا در کشورهای آمریکایی لاتین به شدت متداول شده که تازه ترین آنها فوتبال هندوراس به دلیل استفاده از مواد نیروزا از چارچوب رقابت های مقدماتی قهرمان جهان کنار رفت و ایران نگاهی به قهرمانان دوپینگی کشورمان در این سال های اخیر انداخت که اولین مورد در رشته دو و میدانی یکی از ملی پوشان این رشته ورزشی که در مسابقات المپیک ۲۰۱۲ لندن نیز حضور داشت پس از شرکت در مسابقات جهانی روسیه و کسب رتبه نه چندان مطلوب در این رقابت ها دوپینگش مثبت اعلام شد.

در رشته رزمی می توان به مستانه سیف آبادی، بانوی موی تای کار ایران مسابقات داخل سالن آسیا و هنرهای رزمی ۲۰۱۳ اینچئون با مثبت اعلام شدن تست دوپینگش بگوئیم که دوپینگ فقط مختص ورزشکاران آقا نیست بلکه بانوان هم می توانند از این قائده مستثنی نباشند.

پس از رشته های دو و میدانی، فوتبال و هنرهای رزمی می توان به رشته وزنه برداری اشاره کرد که تنها رشته ای در ایران است که ورزشکاران دوپینگی بسیاری دارد و می توان اشاره کرد که در سال ۲۰۱۰ با اطلاع مدیران نادو ایران، آلوده ترین رشته معرفی شد و حتی در آن سال در رشته های تیراندازی، جودو، دوچرخه سواری نابینایان، دو و میدانی، تنیس جانبازان و کبدی هم دوپینگ ملی پوشان کشورمان هم اعلام شد.


**مقصر اصلی در دوپینگ کردن ورزشکاران کیست؟

طی تحقیقات توسط پزشکان روانشناس و متخصص مشاوره ورزشی، می توان به چند مورد اشاره کرد:

۱ - دوپینگ یک تقلب است؛ اگر به دوپینگ به عنوان یک تقلب نگاه کنیم باید بگویم که افراد به این دلیل تقلب می کنند که یا به منافعی دست یابند و یا اینکه از مجازاتی می ترسند و می خواهند از آن مصون باشند. همین طور زمانی که چیزی بیشتر از حق خود می خواهند تقلب می کنند.

۲ - دوپینگ یک دستاورد علمی است؛ کشف طبی و دستاورد علمی بودن دوپینگ، موضوع غیرقابل انکاری است و همه مردم این را می دانند تمام علوم جدید برای شان جالب و جذاب بوده و طبیعی است که برای بهره گیری از آن اشتیاق نشان خواهند داد گذشته از آن، این پدیده با تغییر فیزیولوژی که در بدن افراد خواهد داشت امکان تجربه احساس نشاط و حس های خوب دیگری را به آنان می دهد از طرفی عوامل ایجاد کننده این واکنش(داروها و مکمل های) آن، شایع و در دسترس هستند و این موضوع همیشه عوامل خوبی برای فراگیرشدن آن به شمار می آیند از طرفی اطلاعات کافی در مورد عوارض این کار در اختیار مردم قرار نمی گیرد و این موضوع عجیبی نیست چرا که همیشه در ابتدای کشف علوم جدید همین طور است.

همان طور که هروئین برای درمان افراد معتاد به تریاک کشف شد و پس از مدتی مشخص شد که خود دارای عوارض است. بنابراین دوپینگ، دستاورد علمی است که جایگاه استفاده از آن و نیز عوارضش هنوز برای مردم مشخص نیست و بنابراین از آن استفاده می کنند.



۳ - دوپینگ یک پدیده اجتماعی فراگیر است؛ به دلایل تغییرات فیزیولوژیکی که ماده دوپینگی در بدن افراد ایجاد می کند و به آن اشاره شده این عمل برای افراد لذت بخش است. این مواد باعثمی شوند که(سروتونیت) خون بالا رفته و فرد تصور بدنی و فکری بهتری از خود پیدا میکند. درست همان اتفاقی که افراد در استفاده از مواد مخدر انجام می دهند.

در دسترس بودن این مواد باعثخواهد شد تا استفاده و تجربه آن ها حتی برای یک بار برای مردم امکان داشته باشد و لذت بخش بودن آن باعثتکرار این امر شده و همین امر فراگیر شد این موضوع در جامعه کمک خواهد کرد.

۴ - دوپینگ وسیله ای برای تظاهرات رسانه ها و مطبوعات با قهرمان سازی هایی که از ورزشکاران انجام می دهد، به جذابیت عمل دوپینگ برای این قشر دامن می زنند. رسانه یک لحظه و آن هم لحظه اوج قهرمان را نشان می دهد و این تصویر حتی بیش از تصور ذهنی خود ورزشکار است و به این ترتیب افراد فریفته چهره پردازی رسانه ها می شوند بنابراین این انگیزه ای است برای رفتن به سمت دارو و مکمل، تا آن لحظه زیبا را رقم بزند و تجربه کند.

۵ - دوپینگ تیری در تاریکی است؛ حضور ورزشکاران به تیم های ملی بسیار حائز اهمیت است یک ورزشکار باید در وهله اول مرحله پهلوانی را پشت سر گذارد تا بتواند برای قهرمانی تلاش کند. ورزشکاران باید از نظر هویت اخلاقی، فردی و اجتماعی و نیز خصوصیات رفتاری گزینش شوند و سپس به جایگاهی به نام تیم ملی راه یافته و برای قهرمانی خود را آماده سازند.
بنابراین ورزشکار می تواند به یک ریسک دست بزند و دوپینگ کند یا همه چیز را یک باره به دست می آورد و یا این که هیچ چیز خاصی را از دست نمی دهد، چر اکه مجازات مناسبی برای این عمل او وجود ندارد. بنابراین اگر فیلتر های مناسب برای حضور آنان به تیم ملی و نیز مجازات مناسب برای دوپینگ کردن آنان وجود داشت آنان دوپینگ را تیری در تاریکی نمی دیدند.



۶ - دوپینگ راهی برای تثبیت و ماندگاری؛ همه نسبت به این موضوع آگاهند که قهرمانی یک ورزشکار عمر کوتاهی دارد و بسیار دیده شده که قهرمانان ورزشی به زودی و پس از کناره گیری از عرصه ورزشی، فراموش می شوند، این فراموشی یک ناکامی و حالت افسردگی و گاهاً تندخویی را برای ورزشکارانی که روحیه پهلوانی آنان تقویت نشده، ایجاد می کند، بنابراین ورزشکاران در طول مدت نه چندان طولانی ورزشی خود به ثبت خود در نقطه اوج فکر می کنند و می خواهند بیشتر از این فرصت بهره ببرد و به اصطلاح خود آخرین برگ برنده خود(دوپینگ) را به کار می گیرند پس می توان اشاره کرد علل مختلفی برای دوپینگ کردن ورزشکاران وجود دارد، اما یگانه راه حلی که برای جلوگیری از این کار وجود دارد برخورد جدی و قاطع با متخلفان و آگاهی دادن به ورزشکاران است و در این روزهای اخیر، ۸ سال محرومیت محمد پراش، قهرمان دوچرخه سواری کشور و محرومیت امیر علی اکبری، کشتی گیر مطرح کشورمان به صورت مادام العمر از اثرات تکان دهنده دوپینگ در ورزش بود که البته هرکدام بنا به دلایلی قابل بحثاست چرا که نوع مواد نیروزا برخی اوقات واقعیت های تلخی را نمایان می کند چرا که برخی دوپینگ ها در کشور ما ناخودآگاه و برخی دیگر آگاهانه بوده است.

حال می پردازیم به شایع ترین مواد نیرو زای غیر مجاز و لیست مکمل های غیرمجاز؛



بارها از سوی فدراسیون پزشکی با اطلاع رسانی های مختلف به ورزشکاران لیست مواد ممنوع اعلام گردیده که می توان به چندین نمونه از شایع ترین این مواد اشاره کرد:

کلبوترول، فوروسماید HCG، LH ناندروسون، تستوسترون، متاندیون(متان)، هورمون رشد، انسولین، سوما، آمفتامین(در ایران کراک با مخلوطی از آمفتامین و هروئین)، آمفتامین(شیشه)، دی اکسی مت آمفتامین(اکس)، کوکائین، مواد مخدر سنتی(حشیش و ترکیبات تریاکی)، دگزامتازون، بتامتازون، پردنیزولون، آنتولول(شایع ترین مواد نیروزای غیرمجاز)، هیدروکورتیزون، تریامسینولون، الکل و ریندران اشاره کرد و بهتر است در این جا اشاره کنیم که مواد نیروزاهای غیرمجاز سرطان زا هستند و به مرور زمان مشکلات جنسی در میان ورزشکاران رواج پیدا خواهد کرد، ولی در این میان یک سری مکمل های مجاز هم برای استفاده از ورزش های حرفه ای و قهرمانی وجود دارد که مورد تأیید ستاد مبارزه با دوپینگ(نادو) است که استیمول، مگامس ۴۰۰، کربومس، میووی، فایبرکلیر، ماکسن گلوتامین، سنتری و گان گلاتین، اکسی ناسه، سان کیت، ویتامین C و آنتی ریجینگ اشاره کرد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار