|
|
کدخبر: ۱۵۱۹۳۰

هر قومی برای خودش آداب و رسوم فرهنگ و پیشینه ای دارد که یادگار روزگارهای دور و دراز است و مخصوص و منحصر به فرد همان قوم می باشد.

به گزارشگروه ورزش باشگاه خبرنگارانبازی های قومی و محله ای نیز به نوعی با فرهنگ و آداب و رسوم همان قوم مرتبط است و به طور عمده به صورت گروهی و جمعی برگزار می شوند و اهداف اصلی برگزاری این بازی ها سرگرم کردن افراد و تقویت روحیه جمعی و همیاری میان افراد قوم و قبیله بوده است.

در ترکمن بازی محلی به نام قارماک برگزار می شود که به تشریح این بازی می پردازیم:

برای اجرای بازی قارماک یک دایره می کشند و دایره ای از افراد که معمولا کودکان هستند دور آن تجمع می کنند و به طنابی به طول دو یا سه متر نیاز است قطر دایره به تعداد افراد شرکت کننده بستگی دارد و با توجه به تعداد افراد شرکت کننده طول طناب متغیر می باشد اما در هرصورت اندازه طناب نباید بیشتر از سه متر افزایش پیدا کند. در انتهای طناب یک کیسه کوچک که از خاک پر شده است را می بندند.

از بین افراد شرکت کننده در این بازی براساس قرعه کشی فردی را به عنوان «بالیق چی» که به معنای ماهیگیر است انتخاب می کنند و به مرکز زمین می فرستند بالیق چی یک سرطناب را در دست گرفته و سر دیگر طناب را که کیسه کوچک پر از خاک به آن بسته شده است را در ارتفاع ۲۰ الی ۳۰ سانتی متری از سطح زمین دور خود می چرخاند و آن دسته از افرادی که بر روی خط دایره ای ایستاده اند باید وقتی که کیسه به آنها رسید از روی کیسه بدون اینکه به بدنشان اصابت کند بپرند و کیسه را از زیر پاهای خود عبور دهند برخی از افراد شرکت کننده می توانند به موقع خود را عقب ت بکشند تا طناب و کیسه خاک از مقابلشان بدون اینکه با آنها برخورد نماید عبور کند و هرکس در این زمان انجام این بازی فقط می تواند یک بار این کار را انجام دهد و در صورت تکرار مجدد این عمل از بازی اخراج خواهد شد.

همانطور که برای بازیکنان نیرنگ وجود دارد برای بالیق چی نیز نیرنگ هایی وجود دارد که می تواند از آنها استفاده نماید مثلا می تواند ناگهان طناب را از حرکت باز دارد و یا ناگهان در جهت مخالف حرکت قبلی طناب را بچرخاند.

اگر کیسه به پای یکی از بازیکنان برخورد کند به این معناست که آن فرد صید شده است و باید از بازی حذف شود و مهره سوخته به شمار می آید.

بازیکن نمی تواند تا پایان بازی از محیط دایره شکل رسم شده خارج شود و یا محل ایستادن خویش را تغییر بدهد و هرچه بازیکنان اخراج شوند محیط دایره محدودتر نخواهد شد و به همان اندازه قبلی باقی می ماند.

سه نفر از بازیکنانی که تا انتهای بازی از اصابت کیسه به پاهایشان در امان بودند به عنوان برنده بازی معرفی می گردند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار